FOX-R bytes mot järnrör modell stumt!

Var ute och hojjade i går. Var på mitt vanliga ställe och plöjde runt på småstigar bland rötter och småsten. Körde lite lugnt utför och kladdade runt i all lera som kunde hittas...KUL!

...Men, jag börjar bli mer och mer övertygad av att jag har lite fel cykel. Det känns onödigt med FS och jag blir mer och mer förbannad när det gungar undan när man tar i med kraft. (Kör långa transportsträckor)
Hela ekipaget känns även onödigt tungt pga. länkarmar och dämpare!

Som nybörjare skulle det ju vara "fränt" med FS, men fy fan vad jag känner mig bortgjord!
Kunde ha köpt en HT som passat mina behov bättre för halva priset.

Ska testa att sopa i 300psi i dämparen så den blir stum, men vikten blir man ju inte av med!

...Trist!

Test005; sa:
Ska testa att sopa i 300psi i dämparen så den blir stum, men vikten blir man ju inte av med!

- hmm, lär du knappast bli gladare av. Vore jag i dina kläder börja med att använda rundtramp, spd el time, det eliminerar mycket av gunget eftersom kraften överförs jämnare. Dessutom skulle jag kolla var man kan spara vikt mest kostnadseffektivt. Börja med "roterande massa", t ex däcken, och sedan gå vidare komponent för komponent. Att bygga en FS så att den blir lätt är dyrt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Låter som något är fel...

Test005; sa:
...Men, jag börjar bli mer och mer övertygad av att jag har lite fel cykel. Det känns onödigt med FS och jag blir mer och mer förbannad när det gungar undan när man tar i med kraft. (Kör långa transportsträckor)
Hela ekipaget känns även onödigt tungt pga. länkarmar och dämpare!

Som nybörjare skulle det ju vara "fränt" med FS, men fy fan vad jag känner mig bortgjord!
Kunde ha köpt en HT som passat mina behov bättre för halva priset.

...Trist!

Tråkigt att det känns trist. Så skall det inte vara att cykla mtb.

Först och främst, vad har du för cykel?

Sedan kan det vara läge att kolla din trampteknik då det är viktigt att man har bra trampteknik på en FS. Rundtrampet är så oerhört mycket viktigare på en FS än på en HT.

Det kan vara ide att kolla inställningsmöjligheterna på bakdämparen med, det kan vara så att returen inte matchar din körstil.

/Mattias

Kona Dawg -03 (Fox float-r. Returen ställd i mitten)

Jaja, jag kör inte med SPD!

Bra komfort, men känns tungt viktmässigt.
Har lärt mig att aldrig stå upp, för sitter man går det mycket bättre, även uppför. Bara i med 1:an och vispa på :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg