Fotstorlek

Ändrar sig fötter och vaders storlek mycket när man har åkt skidor med hårda skor länge? Jag gör en säsong i år och har åkt drygt 100 dagar och jag måste numera dra åt mina pjäxor betydligt hårdare än tidigare. Det är ok för mina nya snowboardskor resp nya telemarkspjäxor, men min formgjutna Strolz som har ett antal år på nacken borde väl ha krympt klart sedan länge?

I synnerhet är det mina vader som blivit smalare, är inte det ganska konstigt? Borde man inte blivit starkare i benen/vaderna av mycket skidåkning = de borde bli grövre snarare än smalare?

Jag är lite orolig för att de justeringar jag tänkt göra på mina pjäxor kommer passa bra i år, men nästa år när jag förmodligen inte kommer kunna åka lika mycket kommerjag inte ens få på dem på fötterna.

david-bo; sa:
Ändrar sig fötter och vaders storlek mycket när man har åkt skidor med hårda skor länge? Jag gör en säsong i år och har åkt drygt 100 dagar och jag måste numera dra åt mina pjäxor betydligt hårdare än tidigare. Det är ok för mina nya snowboardskor resp nya telemarkspjäxor, men min formgjutna Strolz som har ett antal år på nacken borde väl ha krympt klart sedan länge?

I synnerhet är det mina vader som blivit smalare, är inte det ganska konstigt? Borde man inte blivit starkare i benen/vaderna av mycket skidåkning = de borde bli grövre snarare än smalare?

Jag är lite orolig för att de justeringar jag tänkt göra på mina pjäxor kommer passa bra i år, men nästa år när jag förmodligen inte kommer kunna åka lika mycket kommerjag inte ens få på dem på fötterna.

hej!

det är väl inte direkt fötterna som blir större eller mindre utan snarare att de formas om i en hård sko. det kan bli lite knölar här och var, ex. hälarna, ovansidan av foten och fotknölarna på vristen blir större, när man åker mycket och ofta under en längre tid.

sen det där med vaderna. jo, man blir ju starkare ju mer man åker, men det behöver inte betyda att vadmusklerna blir synligt större utan att du istället märker det genom att du orkar mera. även här så formas vaderna om eftersom de utsätts för ett stort tryck är man drar åt pjäxorna. sen kanske det inte heller är vadmusklerna som får den mesta träningen när man åker utför, utan det är snarare låren och rumpan som får sig en omgång.

du kanske helt enkelt måste gjuta om pjäxorna eftersom de bara verkar bli större och större? lla pjäxor töjs ju ut när man använder dom mycket, även formsprutade.

lycka till!

God mat

Hej
Jag har "råkat" ut för samma sak som du
jag var några månader i Frankrike och jobbade, med tillhörande mat och dryck (vin).
när jag sedan komm hem så köpte jag ett par justa pjäxor, dom satt som en fläskläpp, ett tag!!
sedan fick jag spänna hårdare och hårdare
jag hade gått ner i vikt
jag fick senare reda på att det är tydligen fötterna
som först sväller när man går upp i vikt
med dina 100 skiddagar så har du antagligen gått ner i vikt så du får nog som jag investera i ett par nya

Classe

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg