Fotografering inomhus av idrottsevenemang

En kort fråga som kanske inte riktigt hör hemma i detta forum men jag hoppas det ändå finns någon kunnig person som kan svara.
Det gäller fotografering inomhus med teleobjektiv av idrottsevenemang. Vilken är den bästa tekniken? Oftast är ljusförhållande dåliga och skall man isåfall använda blixt? Vilken film bör användas? En snabb kan jag tänka mig.
Det går ju inte att använda lång slutartid och stativ då fotbollsspelarna (vilket det är i det aktuella fallet) blir suddiga. Hittils har jag använt blixt men då blir det röda ögon på personerna. Hir kommer man runt det?

Jag är tacksam för idéer och tips!
/Patrik Wandin

Blixt + Tele inomhus.

Det låter som om du skall fota på långt håll. Eftersom en normal blixt tillsammans med ljusstyrkan i teleobjektivet inte ger längre räckvidd än kanske 5-7 m på blixten, så är det ingen vits att använda den ifall du är längre bort än så. Det blir bara frisyrerna på publiken några rader framåt som blir upplyst. Det du egentligen vill fota kommer inte alls att påverkas av blixten. Förutastt att du inte står längst fram och du vill ha närblder på motivet som är inom blixtens räckvidd.

Annars är det stativ och ljuskänslig film som gäller.

/Lod

Pressa!

Testa med att pressa 400 eller 800 ASA-film ett eller två steg.

Utan att ha sett hallen och mätt ljuset i hallen du ska fotografera i är det svårt att ge exakta besked, men du bör kunna jobba med slutartider på 1/125 och snabbare, kanske till och med ned mot till och med 1/500. Bländaröppningen lär bli rätt stor...

(I en ordinär ishall brukar det gå att jobba med tider på 1/500 och bländare 2,8 - 4 , om man pressar filmen till 1600 ASA. Att det blir lite korning när man pressar snabb film hör liksom till).

Ett tips är att inte snåla med film, om du är ute efter actionbilder.

Lycka till!

/Göran

Testa gärna Fujicolor Press 800. Det är en mycket
trevlig film att arbeta med. Pressa den gärna ett
steg. Press 800 är relativt finkornig för att vara
en ljuskänslig film. Prova också med upplättnings-
blixt.
En förutsättning för bra idrottsbilder inom-
hus är ett ljusstarkt tele eller zoom. Min favorit
är Nikon 80-200/2,8.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kitkiö Handbok - nybörjare - fotografering? Fototeknik 3
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg