Kan hålla med föregående talare om Lappland, mer dramatiska fjäll och tätare, högre etc.
Har några mer konkreta tips.
1.Unna Räitavagge är att rekommendera. Tog en sjysst tur där 2003 och har en bild på Fotosidan som jag tog vid ingång i dalen från öst bort mot vattnfallet i andra änden. Se bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=664948&target=_blank
Tips är att ordna/boka båttur upp mot dalöppningen för att minska lång och mindre trevlig vandring i låglänt och ev sumpig björkskogsterräng (vill jag minnas).
2. Något jag annars kan slå ett slag för som mycket fotogenisk, trevlig och lagom strapatsrik men ändå kompakt vandring, är den tur i Sarek som vi gjorde 2008 och som bjuder på dramatiska vyer men ändå kan utföras (för att vara i Sarek) på rel kort tid. För att spara en dags vandring in i parken som annars är svår att undvika så tog vi helikopter från Kvikkjokk till Aktse precis i utkanten av Sarek. (Jag vet, många fjälltalibaner skulle aldrig överväga det, men man ska inte undervärdera de sjyssta vyerna man får från helipkoptern in mot Rapadalen
Hur som, turen tog jag främst fram för att vi hade begränsat med tid att utföra vandringen på, i princip bara en vecka, och den har ändå någon dags marginal som alltid behövs eftersom man aldrig kan lita på perfekta förhållanden. Nu hade vi tur med vädret och spenderade sista 1.5 dagarna på Saltoluokta fjällstation. Det går att se bilder från turen på länken enlgt nedan där även turen är inritad på en satellitbild:
http://www.liungaorden.com/ofk/
Efter uppstigning på högre höjd direkt vid Aktse, befinner man sig sedan hela tiden ovan trädgränsen och kommer nästan direkt till Skjerfe, vandring längs Rapadelen, sedan hög passövergång in i Skaitatjvagge och nedstigning genom denna till Pastavagge, båttur och avslut med lite längre vandring men i lätt terräng med nedgång mot Saltoluokta som ligger sjukt vackert ner mot dalen och sjön. Dramatiska och vackra vyer hela tiden. Risken med turen är att man troligen inte kan/bör göra den branta stigningen på stenblock för passövergången till Skaitatjvagge om det är blött/regnigt. (Se även upp för det vansinnig stupet på flera hundra meter direkt när man kommer upp.)