Fotogenisk vandring

Hej.

Jag skrev tidigare en tråd i fotodelen av forumet, men fick inga svar, så jag försöker här istället :)

Det är så att jag planerar att vandra ett par veckor i norra Sverige i sommar och fotografera landskapet. Jag är helt enkelt på jakt efter tips om vackra platser som kan vara värda att fotografera.

Tack på förhand
/Rikard

Lapplandsfjällen!

Du skriver "norra Sverige", men eftersom vi är under rubriken "Fjällvandring" antar jag att du kan tänka dig en fjälltur. Vi är många här som varmt rekommenderar detta!

Det framgår inte om du tänkt bo i stugor eller tälta. Stugvandring längs rösade leder begränsar packningen, ger bekvämt boende och ändå möjlighet att se mycket vackert. En tälttur är mer krävande men ger samtidigt större frihet. Om du inte redan är van fjällvandrare föreslår jag en stugtur. Med kamerautrustning får du ändå några kilo på ryggen..........

I Lappland har du i första hand att välja mellan Kungsleden och Padjelantaleden samt några sidogrenar till dessa. Liknande leder finns i Jämtlandsfjällen ner till norra Dalarna. Enligt min högst subjektiva mening är Lappland vackrast! Om du har två veckor på dig (inkl. resor?) så räcker det till Padjelanta, som tar ca 10 dagar utan vilodagar.

En tidig tur i Lappland kring 1 juli - när stugorna öppnar - innebär att en del snö ligger kvar. Detta ger en extra dimension åt landskapet med fina kontraster. Denna årstid är det ljust dygnet runt och den lågt stående solen på natten ger ett fint ljus. En annan spännande årstid är september med alla höstfärger och kristallklar luft. Färgerna brukar kulminera 10-15 september, men då stänger tyvärr också stugorna.

Lycka till önskar Pelle

Tack så hjärtligt för alla tipsen Pelle.

Förmodligen blir det nog en tälttur i alla fall. Med en stugtur tycker jag det känns lite som om man går miste om lite av den frihet och de möjligheter allemansrätten ger oss. Jag vandrar en hel del i de schweiziska alperna, och där finns det inte alls samma möjligheter att tälta som i Sverige.

Intressant att du föredrar de lappländska fjällen. Är det något speciell aspekt av dem som du upplever som särskillt tilltalande?

Väldigt bra tips med vandring i September. Det hade jag inte alls tänkt på, men jag ska definitivt överväga det. Jag kan tänka mig att i September så skulle man kunna väva in stjärnhimlen i bilderna på ett fint sätt. Kanske blir det två vändor, en i Juli och en i September.

Ska kolla upp dina turförslag också lite mer nogrannt.

Min plan är egentligen att först identifiera de olika platserna som jag vill fotografera, och sedan får vandringen bli lite som den blir :)

Några foto-objekt som jag tycker verkar lovande hittills:
Kåppasjokka - Grottan
Kärkevagga - Fältet med stenbumlingar
Silverfallet
Trollsjön
Rapaselet
Kårsavaggejökeln
Abiskojokken
Njaatjosvagge - 3 sjöarna

När jag hittat ca 10 st till så får jag försöka gruppera ihop dem i möjliga turer. Förmodligen kommer jag inte hinna med allt på en resa, men det gör inte så mycket. Det är ju skönt att man har fler turer att planera och se fram emot.

Unna Räitavagge vill jag också sälja in som fotoobjekt. Vid fint väder kan det vara helt otroligt. Dalplatån och sjön ligger så högt att det är arktisk miljö ala grönland...

Ypperligt tips. Jag antar att platsen du avser är dalen strax norr om "pyramiden" i kebnekaise området?
http://www.flickr.com/photos/18735339@N00/4928458343/

Ser fantastiskt fint ut.

Precis. Dalen är uppdelad i två delar. På den höga delen av tröskeln finns en liten obemannad stuga (vilken kan vara obebodd om du har tur), dass med avblåsta dörrar samt tältplatser av diskutabel komfort. Äntra dalen från väst, att ta sig upp/nerför tröskeln ska gå men är enligt utsaga inte jättekul särskilt inte vid hala stenar/dåligt väder.

Ingvar "Sonoloco" Nordin har tagit enastående bilder kring området och här är några exempel på vad det kan bjuda på:

http://www.sonoloco.com/lapland2011B/2011Bo.html

http://www.sonoloco.com/lapland2010/2010i.html

Precis. Dalen är uppdelad i två delar. På den höga delen av tröskeln finns en liten obemannad stuga (vilken kan vara obebodd om du har tur), dass med avblåsta dörrar samt tältplatser av diskutabel komfort. Äntra dalen från väst, att ta sig upp/nerför tröskeln ska gå men är enligt utsaga inte jättekul särskilt inte vid hala stenar/dåligt väder.

Ingvar "Sonoloco" Nordin har tagit enastående bilder kring området och här är några exempel på vad det kan bjuda på:

http://www.sonoloco.com/lapland2011B/2011Bo.html

http://www.sonoloco.com/lapland2010/2010i.html

Ja verkligen fantastiska bilder. Dessutom en välskriven vandringsberättelse. Hans sida innehåller säkert fler guldkorn.

Nu när jag glimtade på kartan börjar man ju fundera hur omgivningarna kring sjön 1344 (2 km NE om Unna-Räitastugan) ser ut. Med tanke på hur stor sjön är, är den rätt högt belägen. Kanske ett lämpligt fotoobjekt?

Nu när jag glimtade på kartan börjar man ju fundera hur omgivningarna kring sjön 1344 (2 km NE om Unna-Räitastugan) ser ut. Med tanke på hur stor sjön är, är den rätt högt belägen. Kanske ett lämpligt fotoobjekt?

Ja den är ju faktiskt väldigt stor. Jag gillar också den nästan symmetriska droppformen. Klättrar man upp lite så kan det nog bli en fin bild med ett vidvinkelobjektiv. En lågt stående sol i öster borde också kunna ge fint ljus på bergsidorna.

Kul att spekulera, men nu måste jag ju se till att ta mig dit också...

Varför Lappland?

Hej igen, du undrar varför jag föredrar Lappland. Kanske svårt att förklara, men Äventyret är större däruppe! Fjällen är (oftast) högre och brantare och högplatåerna mer vidsträckta. Jag upplever fjällen i Jämtland, Härjedalen och Dalarna som stora steniga kullar - mer enformiga, förutsägbara och med oändliga mattor av ljung och kråkbär. Men självfallet finns det guldkorn även där.

Hoppas att jag inte sårar någon med detta. Vi är ju alla olika..........

Hälsn Pelle

Hej igen, du undrar varför jag föredrar Lappland. Kanske svårt att förklara, men Äventyret är större däruppe! Fjällen är (oftast) högre och brantare och högplatåerna mer vidsträckta. Jag upplever fjällen i Jämtland, Härjedalen och Dalarna som stora steniga kullar - mer enformiga, förutsägbara och med oändliga mattor av ljung och kråkbär. Men självfallet finns det guldkorn även där.

Hoppas att jag inte sårar någon med detta. Vi är ju alla olika..........

Hälsn Pelle

Tack för ditt svar. Då förstår jag bättre. Jag tror inte du sårar någon. Man tycker ju som man tycker och det är garanterat någon som tycker precis tvärtom, och då blir det ju balans i alla fall.

Kan hålla med föregående talare om Lappland, mer dramatiska fjäll och tätare, högre etc.

Har några mer konkreta tips.

1.Unna Räitavagge är att rekommendera. Tog en sjysst tur där 2003 och har en bild på Fotosidan som jag tog vid ingång i dalen från öst bort mot vattnfallet i andra änden. Se bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=664948&target=_blank

Tips är att ordna/boka båttur upp mot dalöppningen för att minska lång och mindre trevlig vandring i låglänt och ev sumpig björkskogsterräng (vill jag minnas).

2. Något jag annars kan slå ett slag för som mycket fotogenisk, trevlig och lagom strapatsrik men ändå kompakt vandring, är den tur i Sarek som vi gjorde 2008 och som bjuder på dramatiska vyer men ändå kan utföras (för att vara i Sarek) på rel kort tid. För att spara en dags vandring in i parken som annars är svår att undvika så tog vi helikopter från Kvikkjokk till Aktse precis i utkanten av Sarek. (Jag vet, många fjälltalibaner skulle aldrig överväga det, men man ska inte undervärdera de sjyssta vyerna man får från helipkoptern in mot Rapadalen:) Hur som, turen tog jag främst fram för att vi hade begränsat med tid att utföra vandringen på, i princip bara en vecka, och den har ändå någon dags marginal som alltid behövs eftersom man aldrig kan lita på perfekta förhållanden. Nu hade vi tur med vädret och spenderade sista 1.5 dagarna på Saltoluokta fjällstation. Det går att se bilder från turen på länken enlgt nedan där även turen är inritad på en satellitbild:

http://www.liungaorden.com/ofk/

Efter uppstigning på högre höjd direkt vid Aktse, befinner man sig sedan hela tiden ovan trädgränsen och kommer nästan direkt till Skjerfe, vandring längs Rapadelen, sedan hög passövergång in i Skaitatjvagge och nedstigning genom denna till Pastavagge, båttur och avslut med lite längre vandring men i lätt terräng med nedgång mot Saltoluokta som ligger sjukt vackert ner mot dalen och sjön. Dramatiska och vackra vyer hela tiden. Risken med turen är att man troligen inte kan/bör göra den branta stigningen på stenblock för passövergången till Skaitatjvagge om det är blött/regnigt. (Se även upp för det vansinnig stupet på flera hundra meter direkt när man kommer upp.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg