Fotoalbumet

I ett försök att dra igång en diskussion om fotoalbumet, som verkar efterlysas här, skulle jag vilja berömma Johan Kaving för hans foto över Torne träsk. Tycker det är en kanonbild som förtjänar högre betyg!

/
Olle

Fotoalbum

Man ska visserligen inte diskutera tycke och smak.,
men personligen tycker jag att
Anders Gilljams, En Styggsjö och
Christer Gustavssons, Spegling, är ett strå vassare.
Titta t.ex på skärpan i bilderna.
Mycket bra bilder.

tja...

Håller med om att Styggsjön är fin, bra komponerad.

Det är klart man får diskutera tycke och smak i ett sånt här forum. Folk får ju sätta betyg på bilderna! Det uppskattas säkert av fotograferna om de får lite kommentarer på dem oxå (eller?).

Att jämföra skärpan på bilderna tycker jag verkar svårt då de är så små (större tillåts ju inte, men det kanske är bra iofs så att ingen snor dem...)

/
Olle

topplistan

Eftersom jag tycker det är så kul med bildbedömning tittade jag på de sex fotografer som är högst upp i "totalbetygslistningen" (Christer Gustavsson, Thomas Olsson, Pernilla Sjöholm, Love Dalén, Pier Rynbäck, Torbjörn Lorin och Anders Mohlin).

Av dessa blir Pernilla Sjöholms fotoalbum etta. Hennes åtta första bilder är klart vassast. Jag tycker det är väldigt svårt att titta på bilderna de andra lagt upp eftersom de inte hänger ihop med varandra.

Men sen har ju även Pernilla bilden "Svärmorstår". Den är i Lahall-klass! Spana in webbplatsen www.jp-lahall.com och gå till produkter->vykort så förstår ni vad jag menar (om ni av någon konstig anledning inte känner till Jan-Peter Lahall;-)

Gällande dålig skärpa i bilder på webben är det oftast dålig scanning som är orsaken. Jag hoppas verkligen så är fallet med Johan Kavings dunderskott över Torne träsk.

Det som gör bildbedömning så kul är att man kan tycka så olika. För mig är det obegripligt hur Margareta kan föredra Gilljams, visserligen sköna, men inte alls speciella bild vid Styggsjön.

Re:Anders

Som sagt, smaken är olika.
Jag tycker helt enkelt att den bilden är vacker!!
Den speglar lugn och harmoni och berör mig på ett
possitivt sätt.
Den svaga krusningen på sjön påminner om Anders
Zorns målningar av vatten.
Det är vad jag ser.
Margareta

Re:Anders

Jag gick in på Pernillas profil och tittade,
såg att hon är proffs, vilket ställer hennes bilder i en annan klass än amatörernas.

fotoalbumprat

Hej! Govänner vad skoj med en innehålls diskussion kring vårt kära fotoalbum.
Till att börja med Johan Kavings bild så som jag ser på den. Håller med om att den kanske saknar den aboluta skärpan motivvalet kanske inte är det mest spännande och kompositionen tja.... Men den har något annat, nåt osannolikt, nåt märkligt som inte omedelbart går att dissikera sönder i tekniskt avbockande, någonting med det gröna ljuset och himlen som gör att åtminstånde jag reagera kraftigt på den. Kanske är det så att den helt enkelt har stora konstnätlig kvaliteer oavsätt om det avsiktligt eller ej, och det tycker jag är interssant för debatten kring bilder betyg och bedömning.
to be continued.....
Anders.

Amatörism

Spelar det nån roll om man livnär sig som fotograf eller inte om bilderna är bra?
Anders Mohlin (amatör)

Re:Amarörism

Nej, det spelar ingen roll, men man har nog bättre förutsättningar att kunna ta bra bilder om man har det som yrke.
Har jag fel??

jo jo

Naturligtvis är det lättare för en som dagarna iända ägnar sig att fotografera att plocka fram tio bra bilder men det hindrar inte att andra slår en och annan strike. sen vad det skulle ha med betygssättningen och göra förstår jag inte.
om jag nu låter provokativ så är det inte så illa ment. men skulle vi då sätta ett högt betyg på någon som uppenbarligen är amatör för att bilderna tyder på att så dåligt kan man inte plåta om man livnär sig på det.
Sen ha jag ett förslag:
Utöka fotalbumet till att kunna lägga in svit med bilder. Där var och en inte betygssätts utan bildreportaget.
{o} klick! /Anders Mohlin

Jag personligen tycker nog inte att betygssättningen är så viktig. Kul att se på bilderna i fotoalbumen mest.
Sviter, varför inte...
Margareta

bedömning

Frågan är ju också hur man ska bedöma en bild efter vilket motivet är. Vissa motiv (tex djur) medger inte alltid att man tar sig tid att komponera bilden med mera.

Spelar det någon roll eller?

/
Olle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg