Engångskamera
Jag köpte en undervattensengångskamera (puh). Den kostade 150:-. Den visade sig bestå av en vanlig engångskamera, inpackad i en plastlåda, med genomföring till avtryckare och framdrag.
Med lite milt våld gick det att öppna plastlådan, utan att förstöra den. Sedan är det bara att köpa en ny engångskamera av vanlig sort, kränga av papperet runt kameran och stoppa in den i plasthuset. På med locket, snäpp, så har man en ny UV kamera för 39 kronor per gång.
Den pallar bara för 3 m (ja, det går klart lite djupare, men inte speciellt länge), men jag har bara använt den vid fridykning, så det spelar ingen större roll. Dessutom blir det så mörkt att den enkla engångskameran ändå inte ger några vettiga bilder längre ner.
Finessen med detta är naturligtvis att man inte kvaddar någon dyr utrustning om det skulle komma in lite vatten.
Emily ville ha bilder under vattnet på en person som badade bunden, så att hon inte kunde simma (varför är en lång historia, som jag ska bespara er här!). Tagna med denna enkla kamera. Kan beskådas på
http://home.rixtele.com/~anders/emily.htm.
Jodå, hon lever ännu, fast det var kanske mer spännande för "supporten" än för henne själv...
Anders