Forumfärsking

Hej
Jag har begåvats med GPS. Av någon anledning 'tvingas' jag lära mig hantera det ena moderna 'påfundet' efter det andra. Årets pryl halades fram under granen och visade sig vara en Garmin etrex Legend Cx. Jag har tagit några svängar till fots och till ståls (skridskor) och insett att 'all vår början bliver svår'.

Jag har förstått att alkaliska batterier tål kyla sämre än laddningsbara vilka alltså är av en annan typ. En inställbar funktion i GPS:en är just val av batterityp. Då jag byter batterityp tvingas apparaten leva med 'fel' batteritypsinställning i några sekunder innan jag hinner ställa om. Jag antar att detta inte är ett problem men frågan är ändå: Vilken betydelse har olika batterityper för GPS:ens funktion?
Någon?

Hälsningar
T

Välkommen i gänget!

Troligen inget annat än att visa en hyfsad batterikurva, för att i hyfsad tid kunna berätta för dig att dom är på väg att ta slut....

Ingen större betydelse alls.
Ställer aldrig om min, kör oftast NiMh.

PS Akta dig för Utra II minneskort, dom kommer inte att funka...

Man tackar....

....för svar. Jag har tänkt ladda ner kartor för utflykter till lands och till sjöss. Kan du också rekommendera lämpliga minneskort?

T

Nja, har inte riktigt samma typ av GPS, men tror (har inte kollat) att det är samma typ av minneskort, då är urvalet begränsat, om det inte är så att det är storleken som är av betydelse...

Själv har jag 512 MB, räcker gott för min del. Blev den storleken, för det var vad som rekomenderades, eftersom jag kör Metroguide, vilken normalt sett inte har autoroute-funktion, men man kan trixa till det.

Den storleken räcker ganska bra, för mina behov.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg