Forumetik och Magnus Fischer

Jag har själv lyssnat till Mangus Fischers föredrag och tyckte det var spännande och rekommenderar det till alla som paddlar kajak. Däremot är jag lite fundersam till det sätt han gör reklam för föredraget här i forumet för paddling.

Dels tror jag att utsidan.se skulle uppskatta om han köpte en annonsplats av dem för att göra reklam istället för gratisvarianten det innebär att annonsera i forumet, dels tycker jag att forumet bör vara reserverat för diskussion och synpunkter från paddlare och inte ytterligare en plats där man får del av kommersiella budskap från den som vill sälja en produkt. Sådant urholkar kvaliteten på diskussionen i forumet.

Jag uppfattade Magnus Fischer som en vettig och intressant person och föredragshållare och önskar honom lycka till i sin föresats att turnera med sitt föredrag. Jag vill däremot trots detta konstatera att han faktiskt säljer en vara - sitt föredrag - och att han gör reklam för det här i forumet. Andra debattörer här på forumet har reagerat mot andra uppenbara reklamförsök och anmält dess till administratörerna för utsidan.se. Egentligen skall väl inte Magnus Fischers behandlas annorlunda bara för att vi säkert är många som uppfattar honom som "en av oss paddlare" och att han säljer en produkt vi tycker är trevlig. Jag vill lyfta fram Jens marklund på Orust Kajak som ett gott exempel på en person som har ett kommersiellt intresse i kajaksport och samtidigt deltar i diskussionerna här på utsidan utan att mer än i något enstaka fall gå över gränsen till reklam för sin egen produkt eller butik.

Till Magnus Fischers försvar vill jag påpeka att han inte försöker dölja vem han är eller att han gör reklam. En del andra lägger in inlägg under falska allmängiltiga namn och maskerar reklamen genom att framföra budskapet som någon sorts, oftast till sin form undermålig men till innehållet extatiskt upphöjande, rescension.

Kalle
 

clindh

Forumvärd
Korrekt: grundregeln är, arrangerar man något för egen ekonomisk vinning (drar in pengar, pushar sitt varumärke) så kan man inte nyttja forumen till detta.

Gränsen är svårare när det blir diskussion om en viss produkt, som tex kapellen nyligen. Man måste kunna tipsa om vad som är bra och var man får tag i det; men märker vi att någon sätter i system att "tipsa" om produkter man har egen avans på vid tex försäljning eller via egna sponsorkontrakt så måste vi agera.

Däremot är det mycket bättre om ni kontaktar oss på redaktionen när ni ser sådant än tar upp till diskussion i diverse forum.

Tips om arrangemang hör hemma i vår
kalender. Där är det OK att tipsa om även kommersiella arrangemang (inom rimlighetens gränser..)
 
Hej
Har väntat på detta.

Innan jag lade in mitt första infoinlägg mailade jag Utsidan.se för att kolla om det var ok. Efter en vecka utan svar valde jag att lägga ut info om tid, plats mm på föredrag.

Därefter mailade jag ytterliggare en förfrågan.
Inget svar denna gång heller.

Ovan svar från Christer är ett tydligt svar, så självklart slutar jag.


Antar att jag bör passa på att nämna att jag inte har några ekonomiska vinningar på provpaddlingen jag ordnat 17/11 (Info finns i kalendern).

Hälsningar
Magnus
[Ändrat av Fischer 2002-11-11 kl 11:57]
 

clindh

Forumvärd
Jag får passa på att be Magnus om ursäkt för uteblivet svar på frågan, min mailbox liknar ett svart hål ibland.
 
Ok, då verkar ämnet vara uttömt. Jag vill bara avsluta med att återigen önska Magnus Fischer lycka till i fortsatta paddlingsexpeditioner och även med hans föredragsserie.

Kalle
 
Slappna av.

Kolla in hillebergssidan på forumet.
Komersiella intressen av Fisher ??
Om han sålde skidorna skulle jag fatta.
(Men han åker ju inte ens lagg.)
Föredragen och kunskapen är ju av allmän intresse.
Han har ju bevisligen något att lära ut, och är nog en befriande lite köpt märkesprofil i kajak Sverige.
(Ehh ..vad nu det är?)
 
Gör gärna lite reklam för kalendern ibland

Forumet kollar jag ofta men kalendern visste jag inte fanns. Så jag är tacksam för att det även tipsades (utan täckmantel) om föreläsningarna.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg