Fortsättningskurs inom laviner

tänkte höra med er alla om ni vet något om Fortsättningskurserna inom laviner i Abisko. ifall de ska köra dem även denna vinter och om någon har gått den kursen och kan ge mig en utvärdering av tiden där? har genomgått grundkursen och är mer än nöjd. nu känner jag för ett par randonnépjux bindning på ett par sprojlans lagg o sen en lavinkurs i ryggen.

Är det någon som gått Abiskos lavinkurs fortsättning nu? Och som kan delge sina intryck från den.
Jag funderar på att gå den i vår eftersom jag i ärlighetens namn sliter mer på ryggsäckens skidfästen än på stighudarna.
Eller räcker det med kunskaper motsvarande grundkurs och Mikael af Ekenstams bok "Topptur" i näven, för att 'tura' nån vecka i området?
/Katarina

Lavinkurs i Åre

Vi kör en mer ingående Lavinkurs tillsammans med Mats Gluggen Nilsson här i Åre, med följande upplägg!

Fredag 10.00 Välkomstmöte och fika.
Genomgång av utrustning och program. Teoretisk föreläsning och genomgång av transceiver. Eftermiddagen innehåller uteaktiviteter, vi tittar på snöprofiler och hur man bedömer snö i praktiken. Teoripass på kvällen.

Lördag Heldag ute: Mer praktiska övningar med snöprofiler. Hur man rör sig i brant terräng, navigation, vägval på turen, hur man bedömer sluttningar och gör säkra åk.

Söndag Heldag ute: Mer om navigation i terräng, vägval och eftersök vid lavinolycka. Eftermiddagen avslutas med eftersnack.

Micke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Retrovirus Laviner - litteratur? Skidalpinism 6
peel Kanske av intresse (laviner)? Skidalpinism 1
fredrik_ringstrom Bra bok om laviner... Skidalpinism 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg