fortfarande tungpackad

Efter att ha packat upp och packat ned och provgått i en månad har jag nu landat på slutresultatet, 14 kg på ryggen, med tom vattenflaska, med mat för en vecka (rätt knappa portioner, 7 hg; jag provianterar nog tyngre framgent, men för färre dagar), gas för två och kartor för säkert tre (6 hg).
Det som drar upp vikten är ryggsäcken, 1.7 kg (alternativet var inte bra för mig) och tältet,
Akto, 1.8 kg
(ska se på alternativ senare; nu när Naturkompaniet verkar ta in Terra Nova kanske det är chans att få en bättre bild av vindtåligheten genom vittnesbörd här och i tidskrifter).

Av kläderna på kroppen är tre detaljer är lättare än tidigare:
skor, märke Tecnica, 1.1 kg; överdragsbyxor Newline, 160 gram, vindskjorta Newline, mindre än 1 hg. Sen har jag löparshorts och kalsingar, tillsammans c:a 2 hg och strumpor, korta, av märket Thorlo (ett enda par för stigen, alltså, som jag brukar), de kanske väger 1 hg så jag landar väl på 1.5 kg eller så. Turen går till Västalperna, eftersom Pyreneerna har för mycket snö. Jag ser denna resa som lite av ett experiment, efter min långa sjukdom (men de senaste dagarna har jag rentav kunnat springa). Huvudturen hoppas jag blir i augusti-september, Pyreneerna eller Östalperna.

Översätter jag till en vecka i fjällen, så: en gasburk bort, -330 gram,
adaptern bort, -120 gram, varmare byxor, + 1hg på kroppen (och där skulle de vara oftare)
färre kartor, kanske -2 hg; det skulle bli sådär 13.5 kg. För 10 dar skulle det bli 15.5.
Det klarar dock en riktig karl.

Lättpackad, lättpakadere, lättpackast...

Jag är iaf definitivt lättpackast i år, för jag ska inte vara ute någonting alls. (jobbar i en storstad istället, med allt vad det innebär). Det är först när jag läser alla era övrigas packlistor, vedkaminer, fisksoppor på nyfångad öring etc som jag inser hur mycket jag kommer att sakna lite riktigt friluftsliv den här sommaren.

Även om du inte ger din kompletta lista så tror jag den är ungefär så bra den kan bli. Man kan dividera om det är lönt att skava av ytterligare 3-6hg från tältet genom att välja en sån där presenningshistoria, men hallå, vad är skillnaden mellan 15,5 och säg 15,0 kg, skulle du ens märka den? "felet" du gör är ju att du går långa turer (=mer mat och en del specialutrustning) och i rätt brant terräng (=som kräver stabilare och ibland stegjärnsfasta skor + stegjärn). Du kan knappast skära ned mer på maten, har för mig att du redan är smal nog från nån bild jag sett.

Nä fan, ut och knalla nu, ni som kan!

/A.

Även om du inte ger din kompletta lista så tror jag den är ungefär så bra den kan bli. Man kan dividera om det är lönt att skava av ytterligare 3-6hg från tältet genom att välja en sån där presenningshistoria, men hallå, vad är skillnaden mellan 15,5 och säg 15,0 kg, skulle du ens märka den? "felet" du gör är ju att du går långa turer (=mer mat och en del specialutrustning) och i rätt brant terräng (=som kräver stabilare och ibland stegjärnsfasta skor + stegjärn). Du kan knappast skära ned mer på maten, har för mig att du redan är smal nog från nån bild jag sett.

/A.

Stegjärn tog jag med senast i Pyreneerna 2005; projektet var att jag skulle från den ena änden av huvudkedjan till den andra och inget fick hindra mig. På de 31 dagar turen tog använde jag dem exakt en gång och kunde troligen ha klarat mig utan. De väger drygt 7 hg med väska, kanske 580 gram utan, och skorna väger 1.6 kg, så jag är glad om jag klarar mig utan; jag är förstås beredd på omvägar om snön kommer i vägen. Tidigare är det nog en enda gång
(1996!) som förhållandena krävt järn, när snön på en övergång var så hård att det inte gick att sparka märke med skon. Men då hade jag troligen kunnat vänta ett par timmar.

Idag öppnar stugorna i Sydalperna så jag telefonerar hitan och ditan.
Enligt en fransk stuga skulle en viss gränsövergång mot Italien snarare kräva snöskor än stegjärn!

Franska Sydalperna har hyfsade förhållanden, snöfritt till 2500 på nordsluttningar, i praktiken helt på syd-dito. Italien är som vanligt värre utom i Havsalperna. Flera stugor svarar inte i telefon,
vilket kan betyda att de skjutit upp öppnandet.

Här ställs större krav på improvisationsförmågan än på utrustningen - vilket är skälet att jag har så mycket kartor - en riktig lättpackare har väl bara rutten inscannad och allt oväsentligt
bortklippt. Minns en schweizare eller tysk 2005 som gick HRP eller GR11 kust-kust och skulle klara det på sådär 20 dar (man räknar normalt med det dubbla). Han bar 4 kg och hade verkligen trimmat kartmaterialet.

Min strategi blir som 04 - gå sådär 10-12-14 dar i Frankrike och sen över gränsen. I Italien gick jag då över pass som hade varit livsfarliga en vecka tidigare.

Lite OT; men själv gillar jag charmen i att kunna freestyla lite med rutten. Jag tar gärna med en lite "bredare" karta för att kunna ändra rutten efter behag. Men det är nog annorlunda om man har ett riktigt jobb och planerat sin semester, kanske har familj mm att rätta sig efter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg