Forskning om bergsbestigning

Jag har funderat lite fram och tillbaka om att försöka dra igång en organisationsteoretisk studie av bestigningen av höga berg (dvs. organiseringen av expeditioner och dylikt). Det finns en del skrivet om det (mao den sidan är inget problem, det mesta är för övrigt på Mt Everest och 1996) men jag skulle vilja ha kontakt med någon forskningsgrupp eller någon som har ett liknande intresse.

Ett alternativ är att alliera sig med någon som studerar ex. höghöjdsmedicin för att komma åt att "empiri".

Finns det någon här som har något tips om forskningsgrupper/personer i Sverige i första hand, i norden i andra hand och världen i tredje hand?

Tack på förhand,

/Markus

I Östersund

finns Mittuniversitetet med inriktning på resor och idrott friluftsliv. Vet inte om det finns någon där med den profil du söker.

Johan Arnegård bl a bergsguide har skrivit en avhandling om friluftssäkerhet "Upplevelser och lärande i äventyrssport och skola" och forskar på Stockholms Universitet/Lärarhögskolan. http://foudb.lhs.se/iframe/foudbsearch.aspx?groupid=16

Thure

Tack för tipsen!

En uppföljningsfråga, någon som har koll på detaljrika dagboksåtergivningar av bestigningar av 8000+are? Har koll på hyfsat många men fler är alltid välkommet.

Skulle vilja ha en sådan återgivelse för bla 1996 på Everest men har inte hittat något utöver de böcker som är skrivet. Skulle vilja ha en återgivelse som inte är "efterhandsrationaliserad", dvs. skriven medan händelserna inträffade snarare än försök att summera när man väl står "med facit i hand" (om man nu tror på att ett sådant facit existerar...)

Förresten, om någon är intresserad så har jag skrivit en grej på bergsklättring och projektledning. Om du har tillgång till ett universitets datanät bör du komma åt artikeln. (får inte lägga ut den pga copyright, sorry)

http://www.sciencedirect.com/scienc...d=651667&md5=344568e6f7e0942975089108926219f1

Tack igen!

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg