Intressanta de artiklarna dave 1, enkla och klara. Händer dock mycket inom det området just nu och jag är osäker på hur representativt det är för vandrare. Jag har precis letat efter så mkt forskning jag kan komma över inom det området. Tyvärr så har jag inte tillgång till precis alla databaser och allt jag vill via universitetet, men det mesta
Intressanta åsikter kring hur du hur du ser på näringsintag Fimax! jag håller med om mycket men däremot så tror jag att det visst spelar stor roll hur mycket man äter på vanliga vandringar.
Thureb: tack för länkarna verkade riktigt intressanta, ska försöka gå igenom de sidorna ordentligt snarast möjligt. Verkar finnas seriösa grejer där
Jag är ute efter både prestation, njutning, återhämtning, lättvikt, minimera skador och magproblem etc.. jag tror att alla de variablerna har starka samband som i och för sig inte är så svåra att reda ut och optimera kanske. Troligen kommer det mest handla om att undvika för mycket pulvermat och torka mat själv. Men att kunna motivera vetenskapligt är en helt annan sak eftersom man måste in i militär forskning, idrottsforskning, muskelfysiologi, näringslära etc.. så är det svårt med korrekta slutsatser eftersom inget egentligen är så representativt för fjällvandring. Allt blir för teoretiskt.
Jag håller på att torka massa mat just nu, ska näringsberäka och försöka utvärdera, utvärdering måste nog bli väldigt generell och inte så vandringsspecifik, utvärdera ur näringssynpunkt enligt rekommendationerna, utvärdera enligt idrottsnutritionsrekommendationer och uppskattad energiförbrukning, energi och näring per viktenhet, enkelhet att tillaga, pris etc.
De största problemen med näringsutvärdering tror jag kommer handla om kolhydrat respektive fettmängd där det finns en del motsägelsefull vetenskap. Protein är ganska enkelt och basic, finns bra riktlinjer så man kan pröva hålla en neutral kvävebalans. Kostfiber är lite svårare med tanke på att det tar plats och vikt utan att ge någon energi utan bara ökar packningsvikt och avföringsmängd.
Tack för svar och tips