Formar att armera glas/kolfiber i?

Leo_73; sa:
.. Nätet låter man alltså vara kvar o bäddar in det i glas/kol och epoxy?
Visst. Om man inte behöver jaga vartenda gram funkar det bra. Maskorna är såpass grova att det inte innebär något problem att lägga laminat på bägge sidor och ändå få bra genomhäftning. Om inte storleken räcker så finns det andra nät, mest koppar och stål, som man kan köpa på en välsorterad järnhandel. Fråga efter nät som används för att hindra skadedjursinträngning i ventilationsspalter på byggnader.

Det går att skarva alunäten också genom att lägga bitar omlott och helt enkelt sy ihop dem.

Det konventionella sättet att gjuta i glasfiber är att man först gör en sk plugg. Det är en exakt kopia av vad du vill ha fram. Den görs i lämpligt material, tex divinycell eller liknande. Fördelen med att göra en plugg när att den är perfekt i ytskick osv. (massor med spackeljobb, slipning, mer spacel osv)
När pluggen är klar gör man en form av den, dvs gjuter in den i glasfiber. Ett paddelblad tex gjuts in helt och sed får man såga upp formen så att man får vtå delar.

Nu har du ett perfekt avtryck av din plugg.
som första skick i formen lägger du sk släppvax. sen kan man spruta eller pensla på gelcoat om man vill ha det, efter det lägger man i glasfiber.

Detta förfarande har jag lärt mig av en kamrat som jobbar med tillverkning av saker i glasfiber.

Maua; sa:
Det konventionella sättet att gjuta i glasfiber är att man först gör en sk plugg. Det är en exakt kopia av vad du vill ha fram. Den görs i lämpligt material, tex divinycell eller liknande. Fördelen med att göra en plugg när att den är perfekt i ytskick osv. (massor med spackeljobb, slipning, mer spacel osv)
När pluggen är klar gör man en form av den, dvs gjuter in den i glasfiber. Ett paddelblad tex gjuts in helt och sed får man såga upp formen så att man får vtå delar.

Nu har du ett perfekt avtryck av din plugg.
som första skick i formen lägger du sk släppvax. sen kan man spruta eller pensla på gelcoat om man vill ha det, efter det lägger man i glasfiber.

Detta förfarande har jag lärt mig av en kamrat som jobbar med tillverkning av saker i glasfiber.

Verkar ett bra tillgångaväga sätt, men dyr också, får jag för mig nu, eftersom man gjuter i glasfiber. Det skulle vara bra om man ska ha flera paddlar, men jag ska bara göra en till att börja med. Jag gör ett försök med alu-nät eller liknande, för nät är det enda jag behöver köpa nu och har nog tillräckligt med material liggande för en styck kol/glasfiber paddel. Kärnan blir glas och ytan i kol, skaften i gran, kanske inte såå snyggt, men desto skönare att hålla i :)

Maua; sa:
Det konventionella sättet att gjuta i glasfiber är att man först gör en sk plugg. Det är en exakt kopia av vad du vill ha fram. ..När pluggen är klar gör man en form av den, dvs gjuter in den i glasfiber.

Leo_73; sa:
Verkar ett bra tillgångaväga sätt, men dyr också..

Glasfiber och polyester är betydligt billigare än kolfiber och epoxi. Men å andra sidan så om du bygger en paddel med nätkärna så kan du sen använda den som plugg om den blev så bra att du vill göra flera. En nackdel med pluggbyggandet är ju att du faktiskt måste bygga föremålet du vill ha TVÅ gånger...
Om man kan bygga en enkel och billig plugg så kan det
vara rationellt, men om pluggen är "lika" stökig att bygga som själva föremålet är det mest en omväg.

Jag tycker kombinationen träskaft + kolfiberblad låter rätt snygg. Du kan ju alltid överväga att betsa skaftet svart och sen klarlacka ovanpå.

En annan sak du kan överväga är att montera bladen på skaftet med smältlim. Med bra passning i hålet så borde det borde hålla och dessutom ge dig möjligheten att demontera bladen utan att förstöra något.

Problemet med att göra en positiv gjutning som det är frågan om här, så kan man ju inte räkna med att få en bra ytfinich. Det skulle i såfall kräva spackel på den färdiga produkten, vilket lär bli onödigt tungt. Vill man ha kolfiberlooken så är spackel naturligtvis inget alternativ.
Om man jobbar sig ordentligt med läggningen av kolfibern så kan det nog bli hyffsat. Lägg ordentligt med epoxy ovanpå så blir det nog ok! Kolla gärna hur dom som håller på med träbåtar gör. en del av dom armerar träet med både glasfiber och epoxy. Blir riktigt snyggt.

Maua; sa:
en del av dom armerar träet med både glasfiber och epoxy. Blir riktigt snyggt.

Ja en sådan paddel (trä-glas-epoxy) hade jag redan gjort som du kan se i min fotoalbum. Strip-metoden tilllämpade jag på bladen. Hur den ska fungera i verkligheten vet jag inte, men den kändes helt okej när jag satt på köksstolen och "paddlade" hehe

Formgjuten sits

Hej, tillverkade mig en sits förra året. Använde mig av en kattsands låda som jag fyllde med gips. Lade sedan på gladpack och satte mig i lådan tills gipset stelnade. För att få en bra yta att baka i så lackade jag sedan gipset och hade på släppmedel. Blev kanon!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prowler Kajak Formar Paddling allmänt 4
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg