Formar att armera glas/kolfiber i?

Vilka material är lättarbetade, dvs gröpa ur ett form till tex sits till kajak eller paddelblad och lägga in glas/kolfiber och härdas med epoxy, men lätt att ta bort formen utan fula "ärr" som tar evigheter att slipa bort?
Ska man även behandla ytan i formen innan man lägger i glas/kolfiber med ngn form av vax eller olja så att det släpper lätt?

Något som är relativt billigt och finns i vanliga välsorterade byggshop.

Mange

Länken nedan verkar sammanfalla med den tidigare vad gäller illustrationerna, men är mer utförlig. Bl.a. kan du läsa om olika släppmedel och andra nyttigheter.

http://www.kolfiber.info.se/

(Hoppsan, det är ju faktiskt samma sidor, fast på två olika platser... sorry ;-)
[Ändrat av Tumbleweed 2006-02-09 kl 17:05]

Vidareutvecklar denna tråd: Är det någon här som försökt sig på detta? Misstag att undvika, tips osv..
Tacksam för alla kloka råd :)

Skulle rekomendera divinycell, mycket lätt att forma
med typ såg, slipapper, kniv eller nästan vad som helst.
Desvärre när det gäller glasfiber innebär det alltid
en massa slipning för att få ett bra resultat.
Lycka till!

goddag; sa:
Skulle rekomendera divinycell, mycket lätt att forma
med typ såg, slipapper, kniv eller nästan vad som helst.
Desvärre när det gäller glasfiber innebär det alltid
en massa slipning för att få ett bra resultat.
Lycka till!

Har du gjort det själv?
Tänkte att tex göra sits eller paddelblad går till så här: Gröpa till den önskade formen, lägga in ngn form av släppmedel (behövs det till Divinycell?), sen limma på glas/kolfiber i flera lager för att få den tjockleken man vill ha, sen när det härdat klart lossa den ur formen och slipa den snygg.

Tänker jag rätt?

Följer med stor spänning denna tråd då vi är två grabbar som önskar göra varsin paddel, helst under 700 gram.

Finns det inga kvällskurser eller klubbträffkvällar som anordnar sådana här aktiviteter?

Bor i Stockholm och hänger gärna på något liknande!

Lära av andra och lära andra är ju roligare än att sitta hemma själv..

// Jocke

Ska du bygga form i divinycell så föreslår jag att du spacklar med gelcoat och sen slipar och polerar till högglans varefter man vaxar med formvax, stryker på släppmedel och laminerar.

Vad gäller paddel så vetetusan hur man ska göra.
Plasta rör är inte helt lätt tror jag, har aldrig försökt.
Men det kräver nog vacum.
Och bladen vet jag inte riktigt hur man ska göra. Antagligen i två delar som man limmar ihop?
Jag har aldrig sysslat med paddling så jag vet inte hur de brukar vara.

Och att det alltid krävs mycket slipning vet jag inte. Har man bra formar och ser till att vaxa dom ordentligt så det släpper bra så borde det inte vara sååå mycket slipning som behövs, men visst, lite spackling och slipning blir det alltid om man ska får det snyggt.
[Ändrat av Jonas P 2006-02-11 kl 02:18]

Forma divinycell som din egna rumpa ser ut.
Måla tjockt gelcoat (2-3 varv).
Laminera typ 4 varv med 450 grams matta.
Knapra bort divinycell.
Sen är det bara att börja slipa och polera till
önskat resultat.

Skall man ha en riktig form gjör man en avgjutning av den färdiga delen, då blir det viktigt med glans, formvax, släppmedel mm.
Skulle inte ge mig på att försöka göra en paddel.

Leo_73; sa:
Vilka material är lättarbetade, ..form till tex sits till kajak eller paddelblad och lägga in glas/kolfiber och härdas med epoxy,...

Om du inte har några planer på massproducering så kan du ju bygga direkt, utan någon form. Plastic Padding säljer ett tunt aluminiumnät som de tycker att man skall ha till att armera deras produkter med, men det duger utmärkt även till att bygga andra strukturer av. Böj, tänj och forma nätet tills du blir nöjd och lägg sedan på ett lager glas/kolfiber och epoxi. Låt det första lagret härda innan du lägger på nästa för att få en stabilare yta att arbeta mot. Arbetar du med lätta vävar och hög mättnad så blir ytan rätt bra utan någon vidare efterbehandling. Vill du ha den helt slät krävs dock slipning/spackling också.

dabac; sa:
Leo_73; sa:
Vilka material är lättarbetade, ..form till tex sits till kajak eller paddelblad och lägga in glas/kolfiber och härdas med epoxy,...

Om du inte har några planer på massproducering så kan du ju bygga direkt, utan någon form. Plastic Padding säljer ett tunt aluminiumnät som de tycker att man skall ha till att armera deras produkter med, men det duger utmärkt även till att bygga andra strukturer av. Böj, tänj och forma nätet tills du blir nöjd och lägg sedan på ett lager glas/kolfiber och epoxi. Låt det första lagret härda innan du lägger på nästa för att få en stabilare yta att arbeta mot. Arbetar du med lätta vävar och hög mättnad så blir ytan rätt bra utan någon vidare efterbehandling. Vill du ha den helt slät krävs dock slipning/spackling också.

Det var något nytt för mig med aluminium-nät. Nätet låter man alltså vara kvar o bäddar in det i glas/kol och epoxy? Låter klart intressant material till en kajak-sits. Jag ska inte massproducera utan försöker göra det mesta möljga själv till kajaken jag bygger..
Ska även försöka konstruera en fotpump, men det blir ett senare projekt :)
Tack för tipset!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prowler Kajak Formar Paddling allmänt 4
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg