Formade innerskor i Randoné pjux

Jag har problem med mina höga fotvalv, på undersidan är det avhjälpt med formsulor,
men på ovansidan så har jag rejäla ben knölar som pekar upp i plösen,
Har någon erfarenheter av Termofit ock/eller skumsprutade innerskor, och var man får dom bäst tillpassade i södra Norge,
Jag skal köpa mig ett par styva Randoné skor, har fått tips om att Scarpa Denali är den styvaste,och har bra höjd på skalet för höga fötter,
Men det sägs ju oxå att Nordicas TR12:a är popuplär hos folk som jobbar i pisten,men att den är mjukar,
så alla synpunkter äro välkomna,

Re Formade inneskor

Hej Gunnar.
Jag har faktiskt både och till mina Scarpa. Fördelen med Thermofit är att de är lätta och varma (har använt dem i storskor med god framgång). Nackdelen är att den modellen jag har inte ger så jättebra stöd. Stroltz inneskorna ger ett mycket bra stöd och blir i sig ganska styva, nackdelen är att de är dyra och ganska så tunga.
Om jag har behov av att allt ska vara så lätt som möjligt så kör jag med Thermofit, det blir inte så ofta (tävlandet blir ganska så sporadiskt men ändå) och i de flesta fall så kör jag med Stroltz. Dessutom så har jag faktiskt modifierat pjäxorna så de får lite mer vinkel framåt. Vad det gäller Nordica vs Scarpa så blir det nog passform som får avgöra, båda har sina fördelar. Själv håller jag Scarpa som favorit.

Anders - utsidan.se

skummet

Det blir Strolts för min del, i ett par Denali skal (får bäst rabatt på det paketet ;o)

Jag har hört att Denali skalen är ganska höga över vristen, fick du sulan uppbyggd eller fylde skummet ut tillräckligt,

Vet du ungefär vilken hårdhet sprut skummet har (mycket eller lite härdare)

Vem var det som sprutade åt dig.

Har du gjort modifieringen med framåtvinkeln igenom att borra ett ny hål i metall skenan eller.....?

Mvh. Gunnar på Gol

Re Skummet

Jag har laggt en extra korksula under innerskon, dvs jag tog ett gammalt korkunderlägg (av tunnare modell typ 2-3mm) och klippte till det för att passa till skalen.
Angående hårdheten så beror det mycket på hur hårt man vill ha det, man kan bestämma det när man sprutar. Mina är stenhårt sprutade och gjordes av pjäxproffsen i Stockholm.
Modifieringen är gjord som du beskriver, Det var ganska enkelt att ta ur skenan och därefter borra ett nytt hål.

/ Anders - utsidan.se

Nytt hål i skenan på Denalis

Hej Anders o andra som kanske vet, Hur går man till väga för att få ut skenan efter de att sprinten är urtagen, uppåt så stuttar den i plasten på hälkappan, o försöker man nedåt så tar den böjda över änden av skenan emot,
Mekanismen är ju fastnitad, men kanske det kan gå att lossa hälkappan på den sidan där canting inställningen sitter, o sedan vika ut hälkappan o borra hålet fast skenan sitter kvar ? HJÄÄÄÄLP!

Re

Hej

Faktum är att i detta fall så hjälper våld, ta i utav bara f-n så "ploppar" den ut..
Plasten i bakkappan är så pass mjuk att den ger med sig lite, och det räcker för att skenan ska släppa.

Lycka till

Anders - utsidan.se

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomp Innerskor Skidalpinism 6
Vinddriven Hydrauliska innerskor? Skidalpinism 0
remling Randoné- men med vem? Skidalpinism 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg