Folkhögskola i Lofoten

Hejsan!
Jag har ännu inte fyllt 20 år och kan därför inte söka till Turistsportlinjen i Kiruna.

Är det stor skillnad mellan den och tex. Telemark/Klättring i Lofoten?

Hur ser möjligheterna att få jobb ut efter någon av dessa? Finns det överhuvud taget någon möjlighet?

Vet någon hur kursen i Lofoten är uppbyggd? Är det någon inriktning på ledarskap?

Sist men inte minst: Är norrmännen trevliga?

Ha det fint!

/Olle
 
Nej...

Norrmänn är ju i varje fall inte trevliga, så mycket kan vi ju säga.
Danskarna är snälla, fransmännen dumma, tyskarna är sådär och spanjorerna är lite tjatiga.

Så är det bara, inga undantag.
 
Lite seriösare nu...

Om du gör det för att du vill söka jobb efetråt så funkar inte bara Lofoten. Den är inte yrkesinriktad. Du kan däremot gå Lofoten först och sen tex Storuman eller Turistsport, om du är riktigt seriös.

Om du går på turistsport eller storuman är möjligheterna ganska goda att få jobb. Du får praktisera mycket och får på det sättet in en fot. Du får nog däremot ta lite skitjobb i början.

Jag tycker att du ska skaffa dig en klätterinstuktörs examen innan du slutar utbildningarna, så har du större chans att få lite roligare jobb. Detta kan du ju dock bara om du har klättererfarenhet innan du börjar, vilket du kan skaffa i Lofoten.
 
Jo, det är ungefär så jag har tänkt mig det hela.

Just det att bara testa om man tycker det är lika roligt efter 1 års heltids klättring/telemark!

Tack för svaret föresten!
 
Det finns fler utbildningar

Kolla upp Kronobys folkhögskola åxå och så finns det Malungs Fhsk. Kronoby är likvärdig storuman men har de intag varannat år så när inte storuman tar in så gör kronoby det och tvärtom. Sen har Krononbt större bredd och inte bara fjäll som storuman. Det beror ju på vad man vill och gillar. Jag gick Kronoby och jobbar nu med skidguidningar/offpistguidningar i norden.
 

Liknande trådar