fötter

hej,alla, nu räcker det höll på och förfrysa tårna igår !! nu får det hända nått på inköpsfronten,tacksam för vägledning.Vinterskor??.Överdrag?? eller något annat smart,tacksam för alla förslag,och förresten nu blir det dubbat också,gör f-bannat ont o vurpa på isen
 
Neopren, ullfrotte och thermosula

Först och främst måste du ha tillräckligt stora skor så de inte stänger blodtillförseln. Mina sockar är en tjock ullfrotte-socka (trekking varianten). Har du plats så ta en tunn socka innanför. Neopren-överdrag utanpå skon är också viktigt. Det har fungerat för mig i ner till -20.

Men även resten av kroppen bör vara tillräckligt varm. Är det kallare än minus fem kör jag i tumhandskar. Ett varmt underställ är också bra att ha. Jag kör med ull-underställ och en powerstretch kortkalsong.

Räcker inte det så kanske du skall byta ut innersulan mot en thermosula eller ullsula. Har inte testat det själv, men jag brukar inte cykla så långa sträckor på vintern.

Dubbdäck rekommenderas definitivt. Nokian Extreme skall ju vara bäst, men mina Helkama dubbdäck fungerar alldeles utmärkt. Fast jag cyklar bara väg på vintern, eftersom Umeå har ganska mycket snö på vintern.

/Jonas U
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peredman SPD-skor för damer med små fötter! Mountainbike 10
Heidi Förfrusna fötter. Mountainbike 11
utter Blöta och kalla fötter Mountainbike 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg