Förvaringsväska/ficka för kikare

hejsan!
Känner någon till om det finns några passande fickor till ryggsäckar (typ Molle) för fullstora kikare? Helst med lite skydd i form av vaddering.
 
Storlek, volym och vikt innebär att kikare packas undan. Varför bär man då? Lagom liten och lätt är det nog dax att överväga. En fullgod dagsljuskikare behöver inte vare sig fylla eller väga särskilt mycket. Men som allt så kostar det.
 
Topplocket är en vettig plats om du har topplock på ryggsäcken. Kanske kan du sy dit ett fack ovanpå om inte nuvarande topplocksficka förslår.

En 8x20 eller 8x25 är en lämplig storlek på kikare för vandring tycker jag.

Thure
 
Håller med. Rigg på bröstet är överlägset. Går att knäppa i en ryggsäckssele också. Finns på svenska jaktbutiker också.

Jag har sytt en egen ty jag är snål.
 
Lite olika vad man ska ha kikaren till så passar en 10x42 mono bra ibland. Lätt att stoppa undan och funkar bra på lite längre avstånd med en vandringsstav som stöd.
 
Topplocket är en vettig plats om du har topplock på ryggsäcken. Kanske kan du sy dit ett fack ovanpå om inte nuvarande topplocksficka förslår.

En 8x20 eller 8x25 är en lämplig storlek på kikare för vandring tycker jag.

Thure
Som förvaringsplats kan topplocket vara bra, men om man snabbt vill få fram kikaren bör den vara framför kroppen. Kanske inte hängandes runt halsen och slänga fram och tillbaka.
Jag är i kikarköpartagen och funderar nu på vilken modell som kan passa för vandring.
 
Ska kikaren vara tillgänglig utan att packas upp ur något fixa så den kan fästas på en av axelremmarna och tillverka ett enkelt regnskydd för okularen. En bit regntätt tyg som fästs vid remfästena och viks över okularen. På vandring tycker jag kikaren sitter säkert och skyddad där. På resa till/från vandringen ligger den under topplocket.

Som förvaringsplats kan topplocket vara bra, men om man snabbt vill få fram kikaren bör den vara framför kroppen. Kanske inte hängandes runt halsen och slänga fram och tillbaka.
Jag är i kikarköpartagen och funderar nu på vilken modell som kan passa för vandring.
Utan att veta vad du har för kriterier för kikare på vandring kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den jag fick av frun för ett par år sedan. En Kite Lynx HD 10x30 på 471gram (finns en 8x30 också). Allt beror ju på budget och hur viktig man tycker kikaren är på vandring. För mig är det definitivt värt vikten. Hade tidigare en på nästan kilot så det blev en halvering iaf... ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 2
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.