Förvaring av stegjärn

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Finns det något som är otrevligt att stoppa ner i ryggsäcken så är det stegjärn. De river lätt sönder ens packning, och sätter man dem utanpå ryggsäcken så river de sönder ens omgivning. Hur förvarar man dem bäst utan att de gör skada, samtidigt som de är lätta att plocka fram?

Min lösning är ett hemmasytt litet ytterfack av grovt tyg som precis rymmer stegjärnen. Detta fäster man som ett extra ytterfack på ryggsäcken, och sedan har man alltid stegjärnen nära till hands. Fastsättningen på säcken kan med fördel göras flexibel så att den passar på de olika ryggsäckarsom kan komma ifråga vid turer med stegjärn. Lägger man ihop stegjärnen med taggarna mot varandra (så gott det går, varierar mellan olika modeller) och stoppar ned dem i facket så skyddar man sig och sin packning mycket bra.

Även om man någon gång vill ha sina stegjärn innuti ryggsäcken fungerar ytterfacket bra. Man plockar då av det från säcken och förvarar stegjärnen i det även inne i packningen.

Mitt ytterfack är sytt av Cordura, och har en klassisk stängning med lock och rem. I ovankanten under locket sitter en kanal av tunnare tyg med åtsnörning, så att man kan stänga ordentligt. Jag har använt det i 6 år, och det fungerar utmärkt. Jag får alltid på mina stegjärn fortast...

MVH

Peter Ask

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

det går ju alltíd att täcka stegjärnstaggarna....

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg