Förvara nutella/ghee/smör/jordnötssmör fjällvandring

Hej,
Hur förvarar ni smör/ghee, jordnötssmör, nutella och liknande på vandring?

Ska vandra i fjällen en vecka med fru och barn och det blir mycket mat och vill hitta något för ex smör/ghee, jordnöttsmör och nutella som är både lätt, tätt i ryggsäcken och smidigt på fjället för att få med lite lyx och energitätt.
 
Jag hittade en liten matlåda på 250ml som har gummipackning som jag använde till smör. Nutella och jordnötssmör flyter inte ut lika mycket så med det kan man nöja sig med de flesta mindre Tupperwareboxar. Annars borde ju allt med skruvlock fungera.
 
Jordnötssmör brukar finnas i plastförpackning, brukar själv ha med en sån.
Men beror ju helt på hur mycket man tänkt ha med sig såklart, men kan vara värt att kolla efter en sådan.
 
Hej Anders!

Färdigbredda fullkornsbröd typ pumpernickel funkar bra i plastlåda.

Smör är lite knepigt antingen för hårt eller så rinner det beroende på temperaturen.

Mjukost på tub och finncrisp är ett annat bröd/mack förslag.

Baka i trangiakök är några som föreslår. Borde jag testa men har inte kommit mig för.

Thure
 
Om jag köper räkor i lag, kylkonserver förpackade i ovala eller runda plastburkar, så återanvänder jag burkarna att packa flytande eller kladdiga tillbehör i. Har aldrig märkt att det läcker från dem så det känns säkert. Halvliters ovala glassbyttor funkar också.
 
Inte perfekt miljö-, ekonomi- och viktmässigt perfekt men smörgås-margarin finns ju i en-portionsförpackning, som serveras i storkök och vissa restauranger. Nutella och liknande finns i godishyllan i små paket.

/Patrik
 
Smör är lite knepigt antingen för hårt eller så rinner det beroende på temperaturen.
Jag upplever inte att smör rinner så lätt. Då menar jag smör och inte bordsmargarin (som är gjort för att vara lätt att bre även när det är kallt).

Smör förvaras lämpligen i en hög smal burk, så det mesta av smöret är skyddat från att oxideras. Bara det övre lagret har kontakt med luften och det använder man nästa gång man använder smöret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
joanna Mjölkfritt...! Friluftsmat 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.