Förvara kamsäkringar?

Hej,

har börjat bygga mitt första tradrack, och köpt upp mig på några kammar och lite kilar.
Min fråga gäller kammarna, bör de p.g.a sin mekaniska konstruktion förvaras på nåt ömt sätt,
eller knör ner ni bara ner dem i säcken med allt annat metallskrot?

Vad kan hända med dem under förvaring/transport m.m? Något alls?

Jag har sytt en tygpåse att stoppa dem i så de inte trasslar in sig med övrigt rack.

Praktiskt att packa i och ur ryggsäcken samt att trigger tråden intel fastnar och går sönder.

Knö ner dom bara!
Så länge man inte sliter och drar med övervåld för att knö upp dom ur säcken igen så har jag aldrig upplevt att det har varit någon fara.

Klätterprylar är inte gjorda av porslin

Vad kan hända med dem under förvaring/transport m.m? Något alls?
Se till att de är torra under förvaring. Har man klättrat lite med dem under fuktiga förhållanden så se till att torka dem ordentligt innan de förvaras, framför allt om de förvaras i nån säck eller liknande. Jag vet inte hur det är med övriga kammar men Camalots kan få lite ytrost på axlarna om de förvaras med lite fukt.

tackar,

fick dessutom igår låna ett tradrack av en go' vän, för att nu kunna se vad jag kommer att behöva komplettera, och såg att hans camalots hade lite stukade triggervajrar (ingen trasig, dock), och han har bara haft dem upphängda på utrustningsslingan när han inte klättrat.

Nä, de är ju rakt inte gjorda av porslin, det jag fruktar är väl att framme vid berget dra upp grejorna ur säcken, bara för att finna att vajrarna på camalotettan har gått...

Jag vet att de går att byta, men det ser inte ut som nåt man donar ihop enkelt i en snöhög eller myrstack med lite karlssons klister, prexis.

tack för svaren, i helgen gör jag första tradturen om Bore gör reträtt och Ra behagar smeka klippan med sina ömma strålar!

Oroa dig inte. Kammarna håller minst tio år nästan oavsett hur du behandlar dom;) Trasiga trigger-vajrar har blivit mer ovanligt pga bättre konstruktion nu för tiden.

Har sett att Metolius mastercams har kevlar-trådar som trigger-vajer. Eftersom de är mjuka böjer kan man inte "stuka" dem, mycket trevligt.

Är det någon som kostat på sig att byta stålvajer mot kevlar-tråd? Resultat?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg