Förvara insulinpump och blodsockermätare

Ingen aning om jag skriver i rätt del av forumet nu, men jag chansar. Det handlar iaf för mig om utrustning som jag alltid (iaf nästanintill alltid) bär med mig.

Finns det andra diabetiker här som kan tipsa mig om hur jag ska bära pump och blodsockermätare för att inte kyla ned dem alltför mycket? Bs-mätare har jag tidigare alltid burit i bh, funkar bra för de flesta friluftsaktiviteter, men är lite tråkigt när man bara ska gå ut på stan. Dessutom hindrar ju denna knöl att krypa upp på saker och ting, tex på kajaken vid kapsejsning och ur isvaken vid plurrning. Hur förvarar ni er bs-mätare?

Än värre är ju den där jäkla insulinpumpen. Den har jag också brukat ha i bh'n, men det blir ju trångt med den och bs-mätare och sen dra på sig tex en flytväst över detta. Till vardags (inomhus) har jag alltid pumpen i byx/kjolfickan, men utomhus är jag rädd för att slangen ska bli alltför kall (hur mkt kyla tål den egentligen?). Ska jag kanske tejpa fast den på kroppen så att den inte är så lång. Eller finns det tejp så att jag kan tejpa fast hela pumpen på magen?

Hej Hanna!

Som diabetiker med insulinpumpbehandling förvarar jag min pump i ett neopren fodral runt halsen, funkar jättebra under torrdräkten vid paddling men också när jag åker exempelvis långfärdskridskor (min pump är vattentät...) vilket gör det rätt praktiskt även om man skulle råka bli blöt... Blodsockermätaren har jag inte alltid med mig men om så är fallet i en drybag från sea to summit typ 1L stor. Teststickorna förvarar jag i kllt klimat mot kroppen.

Detta funkar för mig och har gjort så de senaste 6-7 åren...

MVH

Pelle

Pumpen har jag burit i neoprenfodral och resårband runt midjan. Några blodsockerstickor brukar det gå att sticka in i fodralet, om man har sådana som är styckförpackade. Har en mätare bara för friluftsliv (dyrare stickor) just pga att stickorna ligger i folie och ryms i pumpfodralet.
Värre tycker jag det är att klara skavet mellan nålen och ryggsäckens avbärarbälte... Där kan en del inflammationer bli riktigt otäcka! Anna

Det är gick ju inte alls bra. Jag gav mig ut i fjällen över nyår (helt fantastiskt!), men blodsockermätaren gillade inte alls kylan. Den mätte kanonlåga värden, och jag som trodde att den skulle protestera när den var för kall.

Nästa gång ska jag test att ta innanför jackan, men det verkar väldigt knöligt. Hur gör ni?

Min son har samma problem...

Min son Joel har samma problem med sin Freeestyle - speciellt då han har för vana att bara lägga den i ryggsäcken när vi är ute och åker skridsko eller skidor. Batteriet tar slut direkt - vilket noterades efter en -18 graders tur på Vänern under nyårshelgen.
Lösningen är att förvara själva mätaren antingen i en påse runt halsen under alla kläder - vilket föreslogs ovan såg jag) eller i någon innerficka. Stickor och nålar däremot fixar nog kylan bättre och en sticka kan man i värsta fall värma upp av kroppsvärmen lite snabbt om så skulle krävas.

Vad gäller pumpen så är den vattentät och sitter normalt i bältet och hittills har vi inte behövt hitta på någon annan placering oavsett om det handlat om skridsko, kajak eller skidor. Men man kan ju sóm antytts ovan behöva fundera på var man sätter nålen och om man utöver detta behöver lägga på ett extra skydd. Tegaderm fungerar bra som extrahud och håller nålen på plats - även vid kraftig svettning och bad.

Vad gäller insulinet som sådant så bör det väl inte frysa men risken att det gör det är rätt liten så länge pumpen är igång och matar isulin. Slangen skall ju inte vara fritt exponerad för kyla men så länge den inte är det lär du knappast ha under 0 närmast kroppen - ovasett om du tejpar fast den eller ej.

Hoppas att du fortsätter med ett aktivt friluftande - det funkar även för diabetiker men blir som alltid lite mer att tänka på... Men det känner du uppenbart redan till.
Som friluftsfanatiker och förälder till en diabetiker så har insulinhanteringen gett mig ett och annat huvudbry under årens lopp men med lite fantasi och kreativitet fixar man det mesta.

Allt gott/Dag

Senast ändrad:
Kanske använda tekniken med elektriska värmesulor i kombination med välisolerad behållare? Det kräver batteri men borde funka. En busenkel oprövad metod kunde vara att sula ner 1-2 sulor + batteri i en termos tillsammans med insulinpumpen m.m. och packa med ull/ullgarn som håller värmen bra...

Använda blodsockermätaren

Jag fortsätter tråden menmed lite annan inriktning. Jag tror aldrig jag kommer kunna få reda på det optimala sättet att förvara grejerna på, jag nöjer mig för tillfället med bh:n.

Men det riktiga problemet är, har jag efter några bittra nitar kommit på, hur jag ska använda den där jäkla mätaren. Den blir kall och mäter fel väldigt fort, och nej, den varnar inte för sånt om det bara är stickan som har blivit kall. Hur gör ni för att ta blodsocker i kylan? Ner till vilken tempratur upplever ni att mätnogranheten är tillräckligt bra?

Själv tror jag att man kan lite på mätaren ner till några minusgrader, men sen är jag skeptisk.

Fodralet med allt i är stort som en plånbok med alldeles för många kvitton i. Mätaren i sig är kanske 5x7 cm och 1.5 cm tjock. Stickan är 1 mm tjock och 2x1 cm i övrigt (det är väl därför den blir så kall fort antar jag).

Har du nån bra lösning?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Insulinpump och friluftsliv. Utrustning allmänt 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg