Förteckning över riksrösen?

Min GPS

har även barometerhöjdmätare och korrigerar höjden så att den vanligen stämmer på något 10-tal meter när. Hur GPSen fixar detta vet jag inte i detalj men den utnyttjar både barometer och GPS.

Thure

Så länge du har din barometer kalibrerad mot havets medelvattenyta så bör du få en hyfsad noggrannhet på aktuell höjd över havet, dvs ungefär detsamma som geoidhöjd.

/torbjörn

Hej!
Kan bara ställa mig upp och applådera...
Enkelt och överskådligt!

Noterar att WGS84 fortfarande anges på många håll men då struntar jag i den utifrån dina utmärkta data och hänvisar till SWEREF 99 lat/long istället.

Tänk, så begripligt det blev plötsligt...

Rapport frivilliga gränskotrollanten i Funäsdalen

Man skall naturligvis inte påpeka felaktigheter utan att kunna visa det.

Nu kan jag,
har varit ute och lekt gränskontrollant i dag.

Jag hade rätt i mitt antagande av att Rr149Ba är felritat på kartorna och ävenså i Torbjörns txt-fil.

Min GPS registrade följande:

//Kartex WaypointFil skapad av Kartex 5.3
&KWF 2.0,rt 90 2.5 gon v,0
#,10,Rr149B, 6953373.88 1308694.16,847.00,,,8284,30-OKT-10 14:34:07,$
#,12,Rr149Ba,6954770.98 1309160.46,906.00,,,8284,30-OKT-10 15:10:32,$

Hur stor noggrannhet har dessa siffror?
Min GPS har för Rr149B vid riksväg 84 visat koordinater som ligger
2,8 meter för långt norrut
0,9 meter för långt österut
jämfört med Torbjörn Djuvfälts txt-fil
Detta röse vid mellanriksvägen borde ju vara så noggrant kollat att T:s siffror stämmer.

Mina koordinater för Rr149Ba omräknat enligt rl.se:

RT90 X = 6954770,98Y = 1309160,46
SWEREF 99 N = 6950490E = 350456
WGS84
decimalt (grader) Latitud : 62,654587° NLongitud: 12,081335° Ö
WGS84
grader och minuter Latitud : 62° 39,275220' NLongitud: 12° 4,880100' Ö
WGS84
grader, minuter och sekunder Latitud : 62° 39' 16,513" NLongitud: 12° 4' 52,806" Ö

/Hans

Bilagor

• riksröse 149ba utsid.jpg
    riksröse 149ba utsid.jpg
    168.8 KB · Visningar: 899

Skumt. Jag hade bestämt för mig att alla punkter i "min" lista var kvalitetssäkrade vid senaste riksgränsöversynen. Jag fick den nämligen för några år sedan av en kollega på Lantmäteriet som varit med vid gränsarbetet.

Jag får skicka din observation till herr riksgränskommissarien till veckan, framför allt för att kartorna bör redovisa rätt läge för röset.

/torbjörn

Vi i republiken Jämtland tycker det vore bättre att höra till Norge. Kanske startar vi krig med er och ger oss på en gång?

Det går väl ungefär så här då: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Hjerpe_skans ;)

Jag som trodde att jämtarna ville höra till sig själva (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Räfsten_i_Jämtland_1613), nåt om Norge står det väl inte ens i Republiken Jamtlands stadgar?

Men jag har hittills inte träffat på någon som verkligen tyckt Jämtland till Norge var en praktiskt genomförbar, god idé bortom humorns gränser. :)

Vem skulle vinna på en sån territorial ändring?

Tror t ex att turismen i Jämtland kommer mera från Sverige än från Norge och att det skulle kunna innebära minskning av turismen om Jämtland blev norskt. Norska priser är kanske inte så lockande t ex.

Thure
Man vill starta krig med Norge och förlora pga:
1. Slippa ut ur EU
2. Norge har en helt annan glesbygdspolitik än Sverige. I Norge vill man att det ska bo folk i glesbygd, i Sverige vill man att folk ska flytta in till städerna.
För övrigt tror jag att tanken om att starta krig med Norge föddes i tv-serien Bondånger med Ronny Eriksson (Euskefeurat) i spetsen.

Man skall naturligvis inte påpeka felaktigheter utan att kunna visa det.

Nu kan jag,
har varit ute och lekt gränskontrollant i dag.

Jag hade rätt i mitt antagande av att Rr149Ba är felritat på kartorna och ävenså i Torbjörns txt-fil.

Min GPS registrade följande:

Hur stor noggrannhet har dessa siffror?
Min GPS har för Rr149B vid riksväg 84 visat koordinater som ligger
2,8 meter för långt norrut
0,9 meter för långt österut
jämfört med Torbjörn Djuvfälts txt-fil
Detta röse vid mellanriksvägen borde ju vara så noggrant kollat att T:s siffror stämmer.

Mina koordinater för Rr149Ba omräknat enligt rl.se:

RT90 X = 6954770,98Y = 1309160,46
SWEREF 99 N = 6950490E = 350456
WGS84
decimalt (grader) Latitud : 62,654587° NLongitud: 12,081335° Ö
WGS84
grader och minuter Latitud : 62° 39,275220' NLongitud: 12° 4,880100' Ö
WGS84
grader, minuter och sekunder Latitud : 62° 39' 16,513" NLongitud: 12° 4' 52,806" Ö

/Hans
Eftersom Lantmäteriet ALDRIG har fel så har du antingen fel på din GPS eller så har någon flyttat på röset:)
Nej, skämt åsido, det kan nog vara bra att informera Lantmäteriet när man hittar uppenbara fel så att dom får en chans att rätta upp det hela. Åtminstone innan jag ska ut och leta rätt på Rr149B......

För oss som kör googleearth eller liknande konverterade jag Rr.txt till en kml-fil (under antagandet då att SW99Lat&SW99Long är ekvivalenta med WGS84-koordinaterna som kml specar). En stickprovsundersökning mot flygfotona ger att de verkar vara inom 10 meter från där rösen går att se (hur exakt placerade flygfotona nu är).

Filen: Visa bilaga Rr.kml.txt (bara att döpa om till Rr.kml och öppna i lämpligt program, jag fick inte bifoga en .kml direkt).

Anledningen att jag postar i gammal tråd: Jag kom på tanken att plocka rösen och undrade om det var "en grej", tydligen inte, den här tråden verkar vara det närmaste jag hittade.

onumrerade rösen?

Hallå!
Har tidigare halvt på skämt, halvt på allvar funderat på att göra gröna bandet lite extra äventyrligt genom att passera och fotografera samtliga riksgränsrösen längs vägen. Men efter att ha tittat på Torbjörns lista, Mattias kml-fil (Tack Mattias!) samt studerat kartan närmare har jag kommit fram till att det är ett väl ambitiöst projekt för min smak (även om man skulle dela upp det på flera år).

Vid kartstudier och nätsökningar i detta ämne hittade jag dock något som förefaller vara ett onumrerat röse, som ej heller återfinns på någon karta vad jag har kunnat se:
http://www.flickr.com/photos/statskog/7849195622/in/photostream/

På andra ställen har jag sett bilder där det finns fler än ett röse nära varandra (antagligen där gränsen ändrar riktning) men bara ett röse finns med i Torbjörns lista/ på kartan. I dessa fall kan man tänka sig att alla rösen räknas till samma rösanläggning (exempelvis Rr 272) men en sådan förklaringt tycker jag inte passar in i exemplet ovan. Någon som vet något mer om detta?

Mottag, ärade Forumläsare, försäkran om min fullkomliga högaktning!

Tobbe

Om jag läst rätt så har Sverige och Finland några hundra meter gräns på torr land. Liten bit vid Trerikesröset och ungefär 300 m på ön Märket på Åland hav. I Torneälven hittar man gränsen med en ekolod, eftersom gränsen går på älvens djupaste ställen. Islåsning på våren kan flytta på gränsen.

Du har helt rätt i att den sydligaste svensk-finska landgränsen går över ön Märket, där gränsen dessutom gör en märklig krumelur över ön. Anledningen till denna krumelur är att fyren, som kom till som ett finskt svartbygge på svensk mark, ska kunna tillhöra Finland trots att den ligger på den västra änden av ön.

Vid Torneå/Haparanda finns också några kortare landgränser eftersom Torneå centrum ligger på den västra ("svenska") sidan av älven. Där finns också en av världens få(?) internationella golfbanor. Har även för mig att det finns en ö i Haparanda-Torneå skärgård som är delad mellan länderna.

Däremot är jag inte så säker på att det finns någon gräns på land vid treriksröset (beror kanske på hur man definierar "gräns på land"...). Gränsen går väl i en mindre bäck som rinner från Golddajávri till Golddaluokta?

Eftersom gränsen går i djupfåran i Könkämä- Muonio- och Torne- älvar samt att djupfåran inte är statisk ska det ha hänt att öar i älven har bytt nation i samband med gränsöversyner.

När det gäller onumrerade rösen så är det ungefär såhär:

Vid den senaste gränsöversynen 1984-1987 så gjordes röjningar och den senaste tekniska beskrivningen sammanställdes 1989.. Förutom huvudrösens underhåll så kompletterar man även med uteliggare mm, framförallt där topografin kräver tätare rösen. Sedan gränsuppgången 1929 har man även av besparingsskäl använt plåtskyltar för att ange var gränsen går.

Det du kan ha stött på är alltså en utliggare/ett riktningsröse som inte finns med som nummersatt röse. Ett exempel som jag spontant kommer på är ett som ligger strax söder om Rr 121 på Borrväggen, norr om Nevertjønna. Har bilder på annat ställe. Det är max en meter högt och onumrerat.

På den norska sidan har man påbörjat arbetet år 2010 med att sköta gränsöversynen från Rr I och norrut. Jag tror att man har gjort klart en bra bit upp i Jämtland. Att man påbörjade arbetet 2009 och inte 2010 berodde på att Sverige inte hade avsatt medel och heller inte tog ansvar för gränsskötseln.

Det finns en ny gränskommissarie vid Länsstyrelsen i Jämtland men hon har fortfarande inte fått några pengar eller någon som tar ansvar för gränshanteringen på svensk sida.

Detta har under 2013 tagits upp i en motion från riksdagsledamot Sven Erik Bucht i Haparanda och frågan bereds för närvarande i Regeringskansliet. Jag konstaterar bara att i Norge finns medel avsatt och ansvar är utsett. I Sverige missköts även detta...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...Svar-pa-skriftliga-fragor/Riksgransen_H11295/

Hoppas att det gav lite svar på din fråga...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg