• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Försvunnen allergi?

En närstående fick som 20-åring besvär med att äta fisk. Nåt allergiliknande - svullna stickande läppar, mun och ögon.

Nu sex år senare verkar besvären har försvunnit, vilket vi konstaterat efter ett par oavsiktliga och därefter avsiktliga exponeringar för fiskrätter.

Det är märkligt att plötsligt utveckla allergi vid 20 år tänker jag, och ännu märkligare att den försvinner några år senare?

Personen ifråga arbetade åren innan allergin uppkom i en charkdisk där de hanterade stora mängder kött och fisk. Kan en överkänslighet ha byggts upp av det, som sedan klingat av?
 
Det lät ju väldigt oklart om det verkligen var fiskallergi från början. Dessutom har jag aldrig hört talas om någon som skulle ha fått fiskallergi som vuxen (eller ung). Däremot är det ju ganska vanligt att barn som allergiska mot fisk (föds allergiska) blir av med denna allergi senare.

Men man bör ju också skilja på allergi mot fiskproteiner, och annat i fisk som orsaka allergiska reaktioner t ex histaminer.
 
Min polares mamma var allergisk mot ägg när hon var ung, det försvann sedan när hon var vuxen.
 
Anledningen till att jag frågar är främst att jag vill veta om det innebär någon risk (för återinsjuknande typ) att nu börja äta fisk? Kan överdriven konsumtion leda till återfall?

Är sushi värre än fisksoppa?
 
Jag hade födoämnesallergi och eksem förut men det försvann ungefär när jag blev 20 år (det var förväntat enligt läkare). Jag har lite sviter och kan inte svulla i mig choklad, tomat, nötter, färgämnen och samtidigt stressa på jobbet för då kan jag få utslag. Däremot kan jag äta vad som helst och hur som helst i vanliga situationer men för mig så blir/blev det summan av för mycket som får bägare att rinna över till sist.

Allergi.nu är en väldigt intressant sida: