Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000

Är det någon som har erfarenhet av detta.

DEt verkar ju smakligt att få ett system som medger 3 olika temperaturmöjligheter.

Användningsområde
Sommarsäcken
ner till + 5
Vintersäcken
ner till - 17
Tillsammans ner till - 40

Är det någon som sovit i detta system i riktigt kallt väder?

Priset är 2990 hos recon. Inte helt avskräckande med tanke på möjligheterna

ej jag har inte använt den men en nackdel med denna typ av kompromiss är ju:
Vikt:
Sommarsäcken 1000 g.
Vintersäcken 1900 g.
Tillsammans 2900 g.

Riktigt kallt var det ja....

Jag har testat sovsäcken i riktig kyla, i början av januari låg jag en natt ett par mil utanför Gävle, bara för att testa mitt nyinköpt System 2000..
Det var -25 under natten och jag låg bara under ett vindskydd som jag gjorde av mitt tunneltälts ytterdel.
Jag kan säga att det var mäktigt att ligga under stjärnorna i kolsvart natt och inte frysa ett jäkla dugg om kroppen.... Jag hade ett fiberunderställ på mig också, men det tror jag inte hade behövts, det enda negativa var att jag somnade med näsan utanför och den var rejält kall då jag vaknade...
Men som sagt ner till minus 25 klarade den av utan problem, och den var härligt rymlig och stor också..
Hoppas du hittar något som passar dig....

Överdrag

Det ingår även ett sovsäcksöverdrag i ett diffusionsmaterial i sovsäcksytem 2000. Detta överdrag är verkligen kanon!

KLAGER; sa:
ej jag har inte använt den men en nackdel med denna typ av kompromiss är ju:
Vikt:
Sommarsäcken 1000 g.
Vintersäcken 1900 g.
Tillsammans 2900 g.

Jo, 2,9 kg för hela paketet verkar ganska mycket men å andra sidan så väger ju en -30 till -40 dunsäck runt en 2,5 kg ändå när man kollar så jag tycker inte det är allt för stor skillnad.

Det jag tycker verkar bra är ju att man har ett sovsäckssystem som passar de flesta tillfällen. Köper man en dunsäck för -40 så är ju den inte så rolig på sensommaren :)

överdrag??

Var hittar du det överdraget??
Ingick inte i vintras då jag köpte säcken, men det låter ju kanon...

Nu vet jag, hittade en bra PDF fil på http://www.recon.se där det mesta stod.

Överdrag, bivacksäckar i goretex finns som tillval men de behövs bara om man sover utan tält. Dessutom är dom dyra som få, från 4000 och uppåt.

Å andra sidan så är det ju militärt materiel behandlade så dom dämpar IR strålning för att undgå spaning. Så om man har paranoia och känner sig övervakad så kanske dom passar smid :D

niben; sa:
Jo, 2,9 kg för hela paketet verkar ganska mycket men å andra sidan så väger ju en -30 till -40 dunsäck runt en 2,5 kg ändå när man kollar så jag tycker inte det är allt för stor skillnad.

Det jag tycker verkar bra är ju att man har ett sovsäckssystem som passar de flesta tillfällen. Köper man en dunsäck för -40 så är ju den inte så rolig på sensommaren :)

Borde nog inte vara några större problem att hitta 2 säckar med ungefär de egenskaper som de. Och då få en lättare och eventuellt också billigare säck.

Har själv kombinerat en ME dewline med en sovsäck som går ner till ca -15. Detta väger totalt sett ca 2kg och jag har inte haft några problem att sova i den, har dock inte testat den vid lägre än -30. Totalt sett kostade den mig ca 2000kr nu är dock ME dewline dyr men det finns billigare alternativ till den.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg