Sovsäck 2000 - mina erfarenheter
Innersäcken består av två lager fyllning och har en ganska biffig krage. Den är inte genomsydd. Den väger som sagt 2 kilo. - 18 grader är nog en ren överlevnadstemp. Min erfarenhet är att den klarar ca 10 minus med bra underlag och mat i magen.
Yttersäcken är en ren sommarsäck med ett lager fyllning och utan krage. Yttertyget sitter löst utan sömmar. 0 grader är nog överlevnadstemp där också.
Jag har sovit i hela systemet d v s inklusive överdrag i temperaturer ner mot -27 utan att frysa. Då hade jag lä och dubbla liggunderlag och var varm, mätt och uppvätskad innan jag lade mig.
Min bedömning är att systemet har ungefär samma nedre temperaturgräns som en civil syntetsäck i samma viktklass. Jag har i o f s bara erfarenhet av två syntetsäckar, Ajungilakk Denali och Haglöfs Hot Spot.
Mellan tummen och pekfingret: -25-30 ok, -40 njaaa...överlevnadstemp tror jag, om man inte har tillgång till förstärkningsplagg förstås. Försvarsmakten har ju både värmebyxor och värmejackor och räknar väl med att de används.
Övrigt: huvan är bra tycker jag, varm och go och sluter tätt kring ansiktet. Det är lite väl många snören att pilla med (två snören per säck och en elastisk snodd vid halskragen) men när allt har dragits åt så kommer värmen smygande. Systemet är stort så ta gärna med varma kläder ner i säckens fotända för att fylla ut tomrummen. Obs, gäller bara om du är under 220 cm lång
.
En sjysst säck och funkar bra om man vill ha ett allroundsystem men som Johankse skrev; det finns civila alternativ. Carinthia gör t ex ett modulärt system som verkar väldigt genomtänkt.
Mvh,
Johan