Försvarets glasfiberpulka

Hejsan!
Har tittat runt på lite olika märken och modeller av turpulkor men det är ju så dyrt!!!
Hur är försvarets glasfiberpulka, någon som har erfarenhet av den? Står den sig i konkurrensen med de andra?
/ Jonatan

Kan ha helt fel... Men vi använde den ganska friskt i lumpen och vad jag minns så var den som allt annat militärt materiel....
Slittålig, men tung!

Nu har jag kollat upp lite mer.
Det är försvarets sjuktransportpulka. Oanvända och i glasfiber.
De finns på Kvibergs överskott i Göteborg och kostar 1500kr/st. Det ingår inga skaklar eller sele.
Tog måtten på den och den är 200x52x17cm - så rätt stor för vanlig packning.....
Vägde den och vikten ligger på typ 11kg.

Undrar fortfarande vad ni har för erfarenhet av denna, ni som använt den.
Har tittat på pulka på naturkompaniet också - men är det värt att lägga 5000kr på en pulka som i och för sig är lagom stor, har ca:halva vikten - men när det skiljer så mycket i prisskillnad.

Jag har bara gått på tur med en hemmabyggd pulka på 1,4m - vilket funkade toppen, och har funderat på att bygga en pulka själv också tills jag sprang på dessa och tyckte det verkade vara ett bra pris.
Kanske dum fråga men påverkar längden väldigt mycket hur tungt det är att dra?

Har aldrig använt en civil pulka, men är det sån stor priskillnad mellan dom hade jag nog gått för försvarets pulka, funkar nog perfekt för ditt ändamål, kan väl alltid bygga om den om du inte trivs med den.

En fördel med en såpass lång pulka är att den går att använda som säng/nödbivack om det krävs.
Borde flyta bättre i lössnö också tycker jag.

Jag skulle då hellre lägga 1500 för en sån pulka istället för 5-6000 för en kortare.

Längden

är definitivt en faktor när man åker knixigt i lösare snö typ bäckraviner och liknande. Men å andra sidan så flyter en längre och bredare pulka upp bättre om du lastar den lite lätt framtill.

11 Kg är mycket. Glasfiberpulkona är ofta lite tyngre än motsvarande i trä. Trä har också fördelen att isolera lite bättre mot snön om man anväder dem som sovplats. Användningsområdet avgör förstås valet här.

Är man riktigt ambitiös kan man köpa en av försvarets träpulkor och korta den. Det är nog tänkbart att göra det med en glasfiberpulka också men då sparar du nog inte så mycket vikt.

Thure

Finns det någon som har instruktioner på hur man kortar en träpulka?
Det gäller ju att göra rätt från början, brukar vara svårt att ångra sig när man sågat den mitt itu......

Igår fick jag tag på en 2 meters glasfiberpulka för 400 spänn (begagnad).
Den är som sagt var onödigt stor (och tung) men jag ska se om den inte går att korta av på ett enkelt sätt. Normalpulkorna är väl 1,4m så jag ska undersöka om det är möjligt.

Ska ut och provdra den som den är i helgen och känna hur det känns.

11 Kg är mycket. Glasfiberpulkona är ofta lite tyngre än motsvarande i trä. Trä har också fördelen att isolera lite bättre mot snön om man anväder dem som sovplats. Användningsområdet avgör förstås valet här.

Om man kikar på Segebadens pulkor är de i trä betydligt tyngre än de i glasfiber.

/Jimmy

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg