Försvara Allemansrätten !

Niking,
Jag antar att du tycker att alla revisorer som inte vill medverka till skattefusk också ska ha en varningstext på sin byrås hemsida?

Fast jag undrar mest vad det skulle vara för varningstext på dig.

Sen kanske du skulle fundera en gång till på varför just denna tråd startades när det redan fanns en tråd om allemansrätten där du bidrog så duktigt.

Off topic

Och hur reagerar kunderna på detta? Själv skulle jag bli vansinnig om en anlitad arkitekt (eller för den delen hantverkare eller konsult) gjorde så mot mig och vederbörande hade definitivt inte fått något mer uppdrag från mig.
Då kan jag berätta, att kommungubbarna efteråt kom och tackade, varefter kontoret fick fler uppdrag.
När dimman lagt sig insåg de nämligen, att jag genom att påkalla s.k. tidigt samråd med länsstyrelsen besparat dem mycket tid och skattepengar nerplöjda på handlingar som senare ändå hade fått bakläxa.
Men, mycket viktigare än så - de insåg också att helheltsmiljön för kommuninvånarna - inklusive köparna av de nya tomterna kring sjön - blivit bättre än vad som varit fallet, om storexploatörens kortsiktigt giriga förslag hade vunnit. Han ville nämligen inte göra bra - bara mycket. När han sålt tomterna och kammat hem pengarna, lämnandes en skövlad strandflora, avklippta stigar och en klunga tomter som saboterade varandras tillgänglighet och sjöutsikt, hade det varit så dags att tänka om.

PS Efter dina harmfulla inlägg om hur synd det är om markägare som hindras från att riva en fornlämning p g a allemansrätten, är jag inte ett dugg förvånad över din insikt i begreppet yrkesetik.

@ Mezzner: du var då mycket mer pedagogisk än jag nånsin lyckas med ;).
Mitt OT kändes rätt nödvändigt, men härmed förbinder jag mig att inte någonsin mer mata troll i denna tråd.

Girigheten

Joanna skriver tänkvärt om ett litet exempel från girighetens värld. Den egoistiska girighet som i exemplet skulle ha förorsakat skada både för natur och människor. Framsynta människor som Joanna som både ser, förstår och har civilkurage att agera behövs det fler av. Människor som inte per automatik har en kompass inställd på sitt eget ego. I vår värld av armbågande, hänsynslösa och revirpinkande så finns där en och annan som bryr sig om större ting än sin egen lilla trångsynta värld.

Allemansrätten är värld att försvara mot dessa inskränkta som till varje pris vill utestänga andra från den glädje som naturen ger oss. Man vill ha den för sig själv. I kraft av den privata äganderätten så har vissa utvecklat en så trist livssyn att det är tragiskt. Som tur är gäller det inte alla men påfallande många ändå, tyvärr. Att inte ha möjlighet att ta sig fram till en strand för andra än de som mutat in sitt revir är ett exempel på något som vi tyvärr kommer att få se mer av, speciellt i landets mer tätbefolkade delar. Allt är föränderligt och den relativa frihet vi har idag är inte säkert att våra barn kan ta del av i morgon. Med den tunga plånbokens makt kommer de inhängnade områdena med skylt om PRIVAT OMRÅDE - FÖRBJUDET - ÖVERTRÄDELSE BEIVRAS etc etc finnas lite varstans. Vägar som kunnat utnyttjas tidigare med acceptans kommer man belägga med bom. Allt i enlighet med sina juridiska rättigheter.

Vårt samhälle består av många olika typer av människor. Den människa som med respekt för andra människor låter göra sina beslut har valt en väg. Hänsynsfullhet, öppenhet och generösitet är ett livsval. Att låta andra få ta del av glädje är oftast något som ger något tillbaka. Det danar en människa som inte är egoistisk och bitter. En sådan människa vill jag vara.

Vårt samhälle består av många olika typer av människor. Den människa som med respekt för andra människor låter göra sina beslut har valt en väg. Hänsynsfullhet, öppenhet och generösitet är ett livsval. Att låta andra få ta del av glädje är oftast något som ger något tillbaka. Det danar en människa som inte är egoistisk och bitter. En sådan människa vill jag vara.
Även markägare är människor, med livsval. Vad ger du tillbaka till dem du nyttjar? Vill du vara en sådan människa?

Värde för vem? Troligtvis skulle tomtvärdet stiga en hel del om strandskyddet slopades.

Troligtvis skulle de rörliga friluftslivet klara sig ganska bra även utan ett strandskydd. Det mesta marken är ju inte strandskyddad idag, tack och lov.

Och hur reagerar kunderna på detta? Själv skulle jag bli vansinnig om en anlitad arkitekt (eller för den delen hantverkare eller konsult) gjorde så mot mig och vederbörande hade definitivt inte fått något mer uppdrag från mig.

PS! Borde du inte skriva ut på ditt företags hemsida att du direkt bussar länsstyrelsen på de kunder som försöker bryta mot eller kringgå strandlagen? :) Då slipper ju drabbade kunder få sig en obehaglig överraskning när länsstyrelsen väl hör av sig... :) Annars blir det väl lite falsk marknadsföring på hemsidan? :)
/Niklas

Med tanke på att Niking lyckats sänka sig ytterligare från en redan låg nivå så uppmanar jag alla på detta forum att sluta svara på hans inlägg. Jag gör som flera andra och lämnar denna tråd och detta troll

(...)Jag gör som flera andra och lämnar denna tråd och detta troll
Jag är visserligen medskyldig till den senaste OT:n, men lovar bättring och tycker det vore synd om även denna tråd dör p g a detta. Man kan faktiskt bara låta bli att haka på fruktlösa samtalsspår, i stället för att ge upp en bitvis givande tråd.

Jag är visserligen medskyldig till den senaste OT:n, men lovar bättring och tycker det vore synd om även denna tråd dör p g a detta. Man kan faktiskt bara låta bli att haka på fruktlösa samtalsspår, i stället för att ge upp en bitvis givande tråd.

Vissa saker ska bemötas. Helt rätt i det. Andra saker bör man bortse från för att inte vandra från ämnet. Joannas "OT" var definitivt berättigat.

Tycker dock det blir tråkigt när "våga vägra debatten" inslag kommer fram. Det leder ju ingenstans.

Tråden, denna och den andra är absolut viktiga. Särskilt på ett forum som detta.

Ot

Tycker dock det blir tråkigt när "våga vägra debatten" inslag kommer fram. Det leder ju ingenstans.
Vore mig fjärran. Jag har bara försökt hålla stilen genom att skriva
"låta bli att haka på fruktlösa samtalsspår"
i stället för
"låta bli att besvara personangrepp och reagera på ovidkommande uppgifter om våra meddebattörer".
Det är - nu i klartext - bara dylika tilltag jag föreslår att vi i fortsättningen förbigår med generad tystnad.

Hur kommer det sig att debatten kring allemansrätten uppstår just nu?

Har något förändrats i friluftslivet på 20, 30, 40 säg 50 år som gör att vi behöver "uppdatera" allemansrätten?

Det är väl snarare så att "traditionellt friluftsliv" minskar, eller har jag fel här?

Friluftsliv i föreningsform (scouter, friluftfrämjande etc) är väl även det något som minskar.

Förmodligen har antalet kommersiella aktörer ökat - men hur många är dessa och innebär dom en utmaning för vår allemansrätt?

Uffe

Niking,
Jag antar att du tycker att alla revisorer som inte vill medverka till skattefusk också ska ha en varningstext på sin byrås hemsida?.

Kanske det. Åtminstone om de ämnar sätta dit sina kunder vid minsta tveksamhet.

Men som markägare är du företagare och då ska du veta att det dels finns en rejäl gråzon när det gäller skatter och avgifter. Inte alltid glasklart vad som ska gå på verksamheten och vad som ska gå privat.

+-Fast jag undrar mest vad det skulle vara för varningstext på dig.

Det kan du väl klura ut själv? Eller är det för avancerat?

Sen kanske du skulle fundera en gång till på varför just denna tråd startades när det redan fanns en tråd om allemansrätten där du bidrog så duktigt.

Det kan gott trådskaparen själv redovisa, om vederbörande känner behov av detta. Även du bidrog rätt friskt i den andra tråden, vill jag minnas.
/Niklas

Då kan jag berätta, att kommungubbarna efteråt kom och tackade, varefter kontoret fick fler uppdrag.
När dimman lagt sig insåg de nämligen, att jag genom att påkalla s.k. tidigt samråd med länsstyrelsen besparat dem mycket tid och skattepengar nerplöjda på handlingar som senare ändå hade fått bakläxa.
Men, mycket viktigare än så - de insåg också att helheltsmiljön för kommuninvånarna - inklusive köparna av de nya tomterna kring sjön - blivit bättre än vad som varit fallet, om storexploatörens kortsiktigt giriga förslag hade vunnit. Han ville nämligen inte göra bra - bara mycket. När han sålt tomterna och kammat hem pengarna, lämnandes en skövlad strandflora, avklippta stigar och en klunga tomter som saboterade varandras tillgänglighet och sjöutsikt, hade det varit så dags att tänka om.

Så, det är alltså kommunerna som ger dig uppdrag? I dså fall är jag inte dyft förvånad över att du så ihärdig försvarar det horribla systemet med bygglov för var och varannan ny spik i huset.

Det vore mer intressant om den drabbade exploatören återkommit med uppdrag.

PS Efter dina harmfulla inlägg om hur synd det är om markägare som hindras från att riva en fornlämning p g a allemansrätten, är jag inte ett dugg förvånad över din insikt i begreppet yrkesetik.

En elementär regel är ju att inte bita den hand som föder en. Fast det kanske inte var exploatören som pröjsade dig denna gång?
/Niklas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg