försvagar kedjebrytning kedjan?

Jag har hört att kedjan försvagas när man bryter den, stämmer det? Behöver man en ny nit när man har brytit den gamla? O är det enklare att lossa på trissorna för att få bort kedjan?

hat go

/erik
 
Så länge du inte får problem med kedjebrott är det bara bryta på. Du ser och känner ju om kedjan verkar bra när du satt ihop den igen. Jag har aldrig råkat ut för kedjebrott.

Om du vill ha loss kedjan från cykeln märker du snart att det inte räcker med att lossa växeltrissorna.
 
Ang. kedjebrytning..:)

Ólla!
Rätt genomfört skall det inte påverka kedjans hållbarhet nämvärt!
Det är dock viktigt att du är mycket nogrann för det finns inga marginaler.
Du måste efter-masserar kedjan tills den länk du brutit rör sig sig helt utan friktion samt att du efter detta inpekterar stiftets utstick så att det är lika på vardera sidor!
Hurvida du behöver ett specialstift eller ej, beror på vilket märke kedjan har.
Är det en Sram(tidigare Sachs-Sedis) så har denna en speciell delnings länk(märkt med ett liggande "S" på de dyrare).
Är det en Shimanokedja så behövs just detta special stift!
Detta skall ersätta det tidigare stiftet när du brutit kedjan och har en topp-bit som rensar hålet och som sedan bryts av..!
Detta gör det i mitt tycke himla bökigt att ta av kedjan. Dessa är dessutom inte gratis...
Om jag minns rätt, så är Shimanos märkta med "HG" på sidan samt har ofta "utsvängda sidor" på varannan länk.

En delnings länk gör det mycket enklare att ta av och göra rent eller byta och har aldrig svikigt mig!
Användbart även när ev. bakväxel/trissor skall servas.

Sram-kedjans stift skall återanvändas och alldrig pressas ut helt utan stanna i hålet på ena sidan.
Vet ej om delningslänken, som går att köpa separat, passar Shimano men det kan vara värt ett försök(försiktigt!).

Delningslänken är dock ingen ersättning för en kedjebrytare. Denna behövs när du skall kapa en ny kedja till rätt längd, samt om du får ett brott eller en vriden/skadad länk.
Om du inte har en kedjebrytare så är det en ovärdeligt försäkring att ha med sig!
Tycker att det är ett av de första verktyg man bör skaffa sig som cyklist.

Här är en länk på en prisvärd modell av kedjebrytare som jag kan rekomender:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=612

Har den fördelen att när du pressar ut stiften i tex en Sram-kedja så stoppar den i botten inna stiftet pressas ut helt och håller ihop ändarna med någon millimeter tillgodo(kedjans ändar "sprätter" ej iväg!). Det är då även mycket lättare att fästa ihop ändarna och trycka tillbaka stiftet.

Om du har en vanlig triangel ram, och tänker ta av kedjan genom att först lossa trissorna, så märker du snart en sak...;)

Lycka till!
Peter
 
Shimano kedja

kaw; sa:
Så länge du inte får problem med kedjebrott är det bara bryta på. Du ser och känner ju om kedjan verkar bra när du satt ihop den igen.

Att kedjan "ser bra ut" är ingen garanti för att den faktiskt kommer att halla. Jag bröt min shimano kedja
(se inlägg: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9423 ) och efter ett hart träningspass gick kedjan sönder precis vid den nit jag förut brutit kedjan trots att kedjan bade kändes och sag bra ut.

Efter att ha satt in en förseglingsnit, som Peter nämnde, sa har kedjan hallt.
Om du kör med shimano kedja gör du nog klokt i att inhandla nagra specialnitar om du planerar bryta kedjan ofta.

/stefan
 
Delningslänk = kedjelås

theDude; sa:
Är det en Sram(tidigare Sachs-Sedis) så har denna en speciell delnings länk(märkt med ett liggande "S" på de dyrare).
....
Vet ej om delningslänken, som går att köpa separat, passar Shimano men det kan vara värt ett försök(försiktigt!).
.....

Hej

SRAMs kedjelås, Powerlink, fungerar mycket bra tillsammans med Shimanokedjor. Se bara till att välj rätt bredd map 8- och 9-delat.
Läs mer om SRAMs Powerlink på:
http://www.sram.com/product/chain/powerlink/index.asp

Det finns andra kedjetillverkare som också har kedjelås för 'växelcyklar', tex Connex. Deras kedjelås är dock av en sämre design än SRAMs, vilket dock inte hindrar att de kan fungera tillfredställande.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg