Förstahjälpen - bandage

Har införskaffat ett första hjälpen kit från Lifesystems, dock är jag något av en nybörjare på detta område. Bland annat följer det med tre typer av bandage. De kallas: Wound dressing, White open woven bandage och cotton crepe bandage. Någon som vet vad de svenska namnen för dessa är och vad de används till?

Om man inte övat rejält behövs det oftast fler, 1a förband brukar kallas 5e förbandet, inte utan orsaker.
Wound dressing=1a förband, White open woven bandage=gasbinda och cotton crepe bandage=elastisk binda.
Akla har ett s k Mc förband, 2 rejäla 1a förband, plåster, elastisk binda, sax och reflexfilt. Sammansättning är bra, liksom fodralet.
Röda korset ordnar bra kurser, gå en eller flera. RK står i telefonkatalogen och finns lokalt.
Lokala lärare brukar vara läkare, sköterskor.

Wound dressing = Blodstoppare
White open woven bandage = Gasbinda
Cotton crepe bandage = Vanlig bandage (Elastiska bindor)

Mvh troswe

Första hjälpen i vildmarken!

Skaffa boken Första hjälpen i vildmarken av Stefan Källman, ICA (Forma ) bokförlag. Täckr det mesta och ger tips på hur du gör om du inte har sjukvårdsmateriel! Mycket användbar!

Man behöver inte vara så noga med vad man använder till vad, bara det är hjälpligt rent och fungerar så är det ok.

Om någon blöder: stoppa blödningen genom att trycka på såret och om möjligt håll kroppsdelen i högläge. Tryck kan du åstakomma direkt med din hand, genom att lägga blodstoppare på, trycka med din hand ovanpå den och binda runt med lindan som finns med blodstopparen.

Gasbindan kan användas till lite olika saker. I sig själv kan den täcka sår och skador som är större men inte blöder så mkt. T ex skapsår och bränskador, det handlar då mest om att undvika att få ännu mer smuts på sårytan än man redan har. Gasbindan kan också användas till att hålla andra förband på plats. Du kanske täcker ett sår som inte blöder med en steril kompress eller något annat rent du har i ditt "kitt" och sedan lindar gasbindan runt det hela för att hålla kompressen på plats. Gasbindan kan också dras ut och användas som mitellaom någon skadat axeln och får mindre ont av att armen hålls stilla in mot kroppen. Man kan också tänka sig att använda gaslindan som den rulle som den är från början för att åstakomma tryck på en blödning. Lägg rullen på såret och tryck med handen. Kanske använder du blodstopparen utanpå det och/eller den elsastiska bindan. Som du fattar kan man ha den till allt möjligt. Behöver ett brutet ben stabiliseras med spjälor kan gasbindan lindas runt det hela för att hålla benet stilla i föhållande till spjälorna... man kan hålla på hur länge som helst med tänkbara användningsområden.

En elastisk binda kan användas tillsammans med något annat (blodstoppare, gasbinda, tygbit, halsduk mm) som ett tryckförband. Den passar även särskilt bra till att linda som tryck över skador som inte blöder "utåt" men kan blöda "inne" under huden. Typexemplet är en stukad fot. Ingen skada på huden gör att det inte blöder något utåt. Men inne i leden finns skador och blodkärl som blöder. Om man lindar något runt fotleden pressas de skadade blodkärlen inne i fotleden samman och blödningen minskar då och upphör snabbare än om man inte gör något alls. Det leder till mindre svullnad och gör att återhämtningen går snabbare. En elastik binda runt en led (fotled, handled, knä) hjälper även till att stabilisera leden litegrann. Det kan vara skönt om man måste använda leden (t ex gå på foten) för att ta sig hem då den pga skadan ofta är mer instabil än normalt.

Jaja, det blev långt. Jag föreslår som de andra att du går en kurs, du kommer lära dig massor.

Har du fler specifika frågor och ingen att fråga får du gärna maila mig så ska jag svara så gott jag kan.

hasselabon@hotmail.com

Per

Crossing Latitudes

Och jag kan nu verkligen rekommendera Crossing Latitudes kurs i Wilderness First Aid. Hur bra som helst. En fredagkväll med HLR, Hjärt- och Lungräddning, och sedan kl 08-18 lördag och söndag med första hjälpen för situationer som kan hända i friluftslivet. Eg. är väl största skillnaden mot stad att hjälp/evakuering kan dröja väldigt lång tid om man är långt ut i spenaten.

Instruktören/ägaren Lena och Fredrik var helt suveräna. Obs, skriver det här just hemkommen och är fortfarande ganska PÅ :) Jag har verkligen letat men det verkar inte finnas något motsvarande, dvs. lagom lång, rimliga pengar och inriktat för oss som idkar friluftsliv. HLR-kurser finns men sedan tyckte jag att det såg dåligt ut med utbud i Sverige. Jag jagar, fiskar och fjällvandrar och har varit med om några händelser både i busken och i stan som gjort att jag vill veta hur man ska göra och bete sig för att kanske rädda liv.

Jag spelade själv skadad mountainbikecyklist och spelade lite för bra. Så pass att jag efter ett tag märkte att fingrarna och underarmarna började dra/krampa ihop sig ordentligt. Då jag låg ner med huvudet stabiliserat och hade en jacka ovanpå mig så såg jag inte att fingrarna spretade åt alla håll som de kan göra på någon med reumatism och förstörda ledar. De som skötte undersökning av mig frågade om det var del av övningen.Fick hjälp att andas normalt men det tog nog 15-20 minuter innan händerna var med i matchen igen. Så tips på billig fredagsparty är att andas snabbt och ytligt i 10 minuter :)

”Är andningen snabb (>30 andetag/min) blir andningen ytlig och kan orsaka en hypoventilation (dead space andning). Assistera andningen med oxygentillskott och monitorera saturation och kapnografi (ETCO2) om möjligt. En blodgasanalys ger en mer fullständig information om patientens ventliationsförmåga.”

”Är andningen snabb (>30 andetag/min) blir andningen ytlig och kan orsaka en hypoventilation (dead space andning). Assistera andningen med oxygentillskott och monitorera saturation och kapnografi (ETCO2) om möjligt. En blodgasanalys ger en mer fullständig information om patientens ventliationsförmåga.”

Kul att kursen var bra. Jag känner till få andra kurser i sverige som liknar den du gått. SLAO kan vara ett alternativ, de har en kurs med liknande upplägg. Annars är det nog Röda korset som nämns ovan som gäller. En HLR-kurs ger inte så jättemycket tycker jag när det gäller första hjälpen i terräng (men den är bra till annat).

Citatet du hittat ovan stämmer naturligtvis bra i sig men beskriver förmodligen inte det du upplevde. I ditt fall handlar det med all sälerhet om en hyperventilation (inte hypoventilation som i citatet) dvs överandning. När man andas djupa andetag snabbare än normalt andas man ut en del av den koldioid som finns normalt i kroppen. Håller överandningen på tillräckligt länge kommer koldioxidnivån i kroppen sjuka så mycket att kroppens normala balans rubbas. pH i kroppen kommer sjunka och blodkärlen perifert i kroppen (dvs ute i hud, armar och ben) kommer dra ihop sig så mindre blod passerar genom dem. TIll en början blir man yr i huvudet (prova, några få andetag i snabb följd räcker), fortsätter överandningen kommer man få "kramp" i musklerna i underarmarna, det gör att fingrarna blir stela och drar ihop sig. De kan peka åt lite olika håll. Det här är rätt vanligt hos personer som blir rädda och hos dem med ångestproblem. (Fast de råkar ut för det ofrivilligt, inte som du när du skulle spela att du var skadad med en ökad andningsfrekvens) Det är som du märkte inte farligt i sig även om det är obehagligt, till och med mycket obehagligt. Genom att normalisera sin andning igenom ökar sakta koldioxidnivåerna i kroppen till det normala och balansen återställs. Råkar någon ut för detta ska man alltså hjälpa dem att ta färre andetag. Ofta uppmanar man dem till att ta långa andetag (vilket i och för sig ökar andningsvolymerna i förhållande till det normala men det får det vara värt tillfälligt), det gör att andetagen blir färre och man kommer in i en normal andningsrytm igen. ´

Man ska helst skilja på den här överandningen och det som nämns i ditt citat. Citatet pratar om en situation där andningsfrekvensen visserligen är hög, över 30 andetag per min, men där andetagen därför blir mindre (eftersom man andas så snabbt blir alla andetagen små). De små andetagen gör att återandningen (luft som inte deltar i gasutbyte i lungorna) blir en så stor del av den totalta mägden luften som andas in och ut att syretillförseln till kroppen blir för låg. Därav rekomendationen att tillsätta "oxygentillskott". Lite lustigt citat föreseten, kommer det verkligen från kurslitteraturen till kursen du gått? Verkar mer höra hemma i littertur avsett för sjukvårdspersonal än för privatperson på tur i vildmarken...

ut och rädda liv nu (hehe) , det är faktiskt jättekul med sjukvård
Per

Nej nej, inte från kursmaterial utan bara ett hastigt googlat citat av mig. Jag var *på väg* mot hyperventilation så jag var nog för snabb med klistrande och klippande. Tyckte att det lät ungefär som det jag upplevde.

I och med att det var massivt intag av ny kunskap på kort tid så har jag såklart som lekman inte örnkoll men det var ruskigt intressant. Vi hade i förväg fått veta att man kan på pirr i läppar och andra fenomen i samband med övningar och att olika människor kan reagera på både historier och scenarios. Det var ganska intensivt om man hade inställningen att få ut max av kursen.

Scenarion utomhus med bla. skallskada, ryggskada, allergi, (fick prova epi-pen) halvt , stukning/benbrott och medvetslös person i vatten. Utan att vara expert på de kurser som finns så tror jag inte att det kan bli så mycket bättre på en helg. Att bränna av det här på 3 timmar som jag sett på nätet ser jag inte som rimligt, då blir det nog extremt kort och ytligt.

Stämmer också att HLR inte var kopplat till första hjälpen och fredagkvällen var också optional. I och med att det var 25 år sen sist så hängde jag såklart med :)

Kul att kursen var bra. Jag känner till få andra kurser i sverige som liknar den du gått. SLAO kan vara ett alternativ, de har en kurs med liknande upplägg. Annars är det nog Röda korset som nämns ovan som gäller. En HLR-kurs ger inte så jättemycket tycker jag när det gäller första hjälpen i terräng (men den är bra till annat).

Citatet du hittat ovan stämmer naturligtvis bra i sig men beskriver förmodligen inte det du upplevde. I ditt fall handlar det med all sälerhet om en hyperventilation (inte hypoventilation som i citatet) dvs överandning. När man andas djupa andetag snabbare än normalt andas man ut en del av den koldioid som finns normalt i kroppen. Håller överandningen på tillräckligt länge kommer koldioxidnivån i kroppen sjuka så mycket att kroppens normala balans rubbas. pH i kroppen kommer sjunka och blodkärlen perifert i kroppen (dvs ute i hud, armar och ben) kommer dra ihop sig så mindre blod passerar genom dem. TIll en början blir man yr i huvudet (prova, några få andetag i snabb följd räcker), fortsätter överandningen kommer man få "kramp" i musklerna i underarmarna, det gör att fingrarna blir stela och drar ihop sig. De kan peka åt lite olika håll. Det här är rätt vanligt hos personer som blir rädda och hos dem med ångestproblem. (Fast de råkar ut för det ofrivilligt, inte som du när du skulle spela att du var skadad med en ökad andningsfrekvens) Det är som du märkte inte farligt i sig även om det är obehagligt, till och med mycket obehagligt. Genom att normalisera sin andning igenom ökar sakta koldioxidnivåerna i kroppen till det normala och balansen återställs. Råkar någon ut för detta ska man alltså hjälpa dem att ta färre andetag. Ofta uppmanar man dem till att ta långa andetag (vilket i och för sig ökar andningsvolymerna i förhållande till det normala men det får det vara värt tillfälligt), det gör att andetagen blir färre och man kommer in i en normal andningsrytm igen. ´

Man ska helst skilja på den här överandningen och det som nämns i ditt citat. Citatet pratar om en situation där andningsfrekvensen visserligen är hög, över 30 andetag per min, men där andetagen därför blir mindre (eftersom man andas så snabbt blir alla andetagen små). De små andetagen gör att återandningen (luft som inte deltar i gasutbyte i lungorna) blir en så stor del av den totalta mägden luften som andas in och ut att syretillförseln till kroppen blir för låg. Därav rekomendationen att tillsätta "oxygentillskott". Lite lustigt citat föreseten, kommer det verkligen från kurslitteraturen till kursen du gått? Verkar mer höra hemma i littertur avsett för sjukvårdspersonal än för privatperson på tur i vildmarken...

ut och rädda liv nu (hehe) , det är faktiskt jättekul med sjukvård
Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg