Förstärkningsjacka

Jag är ute efter en lätt och varm förstärkningsjacka.
Främsta användningsområdet är sommar/tidiga höstfjället.
Jag vet att det finns lätta dunjackor men har ingen erfarenhet av dunplagg hur känsliga är dessa?
De syntetjackor som verkar finnas är ju något tyngre men sägs vara mindre "känsliga".
Jag har ju ingen lust att köpa ett plagg som jag måste vara extremt försiktig med. Har tänkt att lägga bort mina tjockare fleecetröjor då dessa inte är vare sig särskilt lätta eller varma.

Någon som har något bra tips?

Itabs linerjacka...

...kan rekomenderas om den fortfarande är till försäljning. Det finns lättare men inte mycket om jag förståt saken rätt, och man gråter inte blod om den går sönder. Sötnosen har en och den är verkligen bra!

Det finns lättare förstärkningsjackor, men det finns nog ingen prisvärdare än ITABs!
Är mycket nöjd med min. En tunn enkel dunjacka är utmärkt men dyrare och än lättare.
//J

Jag kör med dunjacka om det är kallt, Mountain Equipments lättaste, tror den väger 400g. Den tål inte blöta, men regnar det så använder jag den bara i tältet. Har även haft den under regnjackan, men då gäller det att man är helt osvettig när man tar på den samt att regnjackan är torr på insidan.
Är det varmare (sommartur) kör jag en fiberpälströja typ Mountain Hardwear Monkeyman, dom nya fiberpäls-fleecetröjorna är mycket fluffigare än gamla massiva polartec 200 tröjorna. Riktigt slitstark, torkar fort (=låg vikt även efter regn) och håller myggen ute. Skön att ha under en jacka eftersom den släpper ut fukten så bra.

Jag har funderat på syntetfluff förut, men eftersom jag sällan behöver fukttåligt värmeplagg har jag aldrig skaffat någon, dessutom verkar dom inte hålla så bra och packvolymen är rätt stor jämfört med dunjackan. Ska bli intressant att följa denna tråden, kanske har syntetjackorna blivit bättre på sistone?

Om du inte är väldigt frusen av dig och av den anledningen behöver en jacka med väldigt mycket värme, skulle jag rekommendera en syntetjacka. Tar lite mer plats, ger lite mindre värme per gram, men kostar en bråkdel, är okänslig för fukt etc.

Själv kör jag Haglöfs Barrier- jacka och väst, brukar man kunna hitta på rea till humana priser. Lundhags och TNF har liknande, tror nästan alla "utemärken" har såna nuförtiden. Har inte noterat att mina plagg tappat loft under de år jag använt dem, en kritik jag har sett mot ITABs linerjacka (som annars är den klart billigaste). Mina plagg har burits under ryggsäck, har varit genomblöta etc, så användningen är det inget fel på. Sök recensioner på Haglöfs Barrier.

Är det varmare (sommartur) kör jag en fiberpälströja typ Mountain Hardwear Monkeyman, dom nya fiberpäls-fleecetröjorna är mycket fluffigare än gamla massiva polartec 200 tröjorna. Riktigt slitstark, torkar fort (=låg vikt även efter regn) och håller myggen ute. Skön att ha under en jacka eftersom den släpper ut fukten så bra.
Håller helt med om att fiberpälsen (vilken renässans!) slår Polartec200 på alla sätt. Varmare, mer komprimerbar, etc etc.

Jag väljer ändå en syntetstoppad jacka på sommaren framför en fiberpäls (har provat Haglöfs Syberia och Houdinis "päls", minns ej namnet). Syntetjackans stora fördel är dels att jag upplever den varmare, men ffa att den är vindtät. Jag kan dra den utanpå min underställströja och bli helt varm, utan att behöva rota fram ytterligare en jacka. Jag skippar numera helt tröja på sommaren, har bara fluffjackan och inget mer.

En annan fördel är att det glatta tyger i syntetfoderjackorna glider bra både mot understället och mot kläder man sätter utanpå. Fleece och fiberpäls tycker jag hakar i, så man känner sig osmidig. Jfr att dra på sig en fiberpälströja utanpå understället: ärmmuddarna försvinner upp i armhålorna. Icke så med en syntetfodrad jacka.

Köpte en haglöfs nube väst från deras Outlet i Avesta. 1050sek för en lätt väst med 800 fill power verkade som ett varmt köp. Jag ville egentligen ha en syntetväst men kunde inte hålla mej :).

Jag har en mountain equipment cirrus jacka som är en tunn jacka med syntetisk stoppning. Fast den väger mer än min dunjacka så följer den nästan alltid med ut (så länge det inte är snorkallt). Den packar ned sig i medföljande påse till en ganska liten storlek (mindre än dunjackan). Jag har haft den i typ 3 år och är väldigt nöjd med den. Kan inte säga att den är särsklt fuktkänslig, den brukar vara ganska varm även om den råkat bli lite fuktig. Tror den kostade runt 800 spänn på highsport, finns garanterat billigare på postorder (en snabb googling hittade en för £39).

Det bästa med den här typen av jackor är att de är vindtät, (som någon annan redan reflekterat över) och att man bara kan dra på dem över understället och låta skalet vädras ut under rast.

Jag vet att det finns lätta dunjackor men har ingen erfarenhet av dunplagg hur känsliga är dessa?
De syntetjackor som verkar finnas är ju något tyngre men sägs vara mindre "känsliga".
Jag har ju ingen lust att köpa ett plagg som jag måste vara extremt försiktig med. Har tänkt att lägga bort mina tjockare fleecetröjor då dessa inte är vare sig särskilt lätta eller varma.

Någon som har något bra tips?

Kolla in en syntetjacka som heter SNUGPAK SNOWSTORM och finns på
www.terrang.se där kan du köpa både jacka och byxa för 1795:-
Har använt mitt set i "gröntjänsten", sommar som vinter som förstärkningsplagg. Den sitter mycket bra (Jacka och byxa) hyfsat lätt att packa ner i säcken och den har funkat ner till -30.
Några av våra specialförband har dessa och så vitt jag vet är de flesta riktigt nöjda.
Den går dessutom ner ordentligt över "rumpan". Vet få förstärkningsjackor med den detaljen.
Kn L Tw.

Hejsan försökte hitta SNUGPAK SNOWSTORM på snugpaks hemsida men den fanns inte med där. Sökte den pga att jag vill veta vad det är för foder i den? Är den mycket varmare än dom gamla m90 värmebyxorna och värmerocken?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg