Första storväggen

Efter lite sökning i forumet beslöt jag mig att ställa frågan istället.

Jag är på jakt efter tipps om bra storväggsturer för oss som inte vill börja med Kjerag eller Trollväggen, men samla på oss lite erfarenhet för att kanske ta oss an någon av dessa lite längre fram.

Är ute efter någon flerdagarstur som inte är för seriös i bemärkelsen 7+ eller A4, utan snarare 4+ och A2. Har hört om en vägg i Norge som många tar som sin första "riktiga" bigwall. Men fick inget namn eller geografiskt läge vid tillfället.

Norge är nog tyvärr ett kriterium på grund av ekonomiska själ.

Tacksam för svar //David

Nissedal

Haegefjell vid Nissedal är uppemot 400 meter och där finns leder i olika svårighetsgrader. Exempelvis är Via lara runt 4+, och man hinner med 6-8 replängder.

Kolla http://www.steepstone.com. Där finns förare (om än med något sparsamma kartor) över Haegefjell och andra områden i närheten.

Tack för svaret, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Jag kanske var lite otydlig när jag satte riktig inom cituations-tecken, jag menar riktig bigwall i bemärkelsen delvis aid och att det i normal takt tar minst två dagar i anspråk.

Hade jag råd skulle jag åka direkt till Yosemity och hänga där ett par veckor.

//David

haha, ni ä bra sugna på nå ordentligt nu va? era svin,,,vill oxå hänga o dingla på stora väggen...ät skit o dö//LAsse

Rejält magsjuk blir man nog, men jag tror inte att man dör nödvändigtvis. Visst, kolera ocg bajs har ju ett bevisat samband, men med modern medicin tror jag nog att man överlever även det.

Blåmannen: Är förmodligen en helvetesmarsch utan like. Att få dit grejer för en > 1 dagars bestigning kräver förmodligen mer än klättringen.

Mongejura: Lite för flack för att vara intressant aidtur. Ska man hissa säckar som ligger mot väggen hela tiden lär helvetena fastna varannan replängd. Är också lite lös på slutet (har jag hört).

Fler förslag, tack!

Andersnatten

Andersnatten utanför Oslo kan vara lämplig. Leden Via Synne innehåller mestadels lättare aid med någon A3 passage. 7 repor och inte så brant. Har ej klättrat den själv men har en scannad topo jag kan skicka om intresse finns.

Erik

Re: Andersnatten

stetind; sa:
Andersnatten utanför Oslo kan vara lämplig. Leden Via Synne innehåller mestadels lättare aid med någon A3 passage. 7 repor och inte så brant. Har ej klättrat den själv men har en scannad topo jag kan skicka om intresse finns.

Erik

Det vore jätteschyst om du ville skicka den, min mailadress är davsj805@student.liu.se

David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskinen Arets första sommartur i Chamonix... Alpin / Bigwall 4
Mike C Första bestigningar? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg