Första längdskidorna till barn- vad ska jag tänka på

Hej min lilla kille på snart 5 år, ( 4 år och 9 månader :p ) ska få riktiga skidor av jultomten. Men, hur ska jag tänka på längden. Han är ca 114 cm. Men växer fort.
Vi bor i norra delen av Sverige så vi har snö dec- april.
Hur långa skidor ska han ha, 107, 117 eller 127? Jag har hört olika att man ska satsa på kortare skidor på barn upp till 120? En annan säger att jag ska lägga på 10 cm och då hamnar jag på 127 skidan.... för längre skida ger bättre glid och då har han en skida nästa år också.

Det är madshus fiskfjäll skidor för barn som jag funderar på att köpa.

Han är nybörjare- har bara gått runt lite på tomten förra vintern med skidor som hade vanlig skobindning. Nu är ambitionen att åtminstone ta oss ut på några turer i skogen, med fika. Kanske 1 km :D

Stavar? Han är 85 cm upp till armhålan. Är det 90 cm då som rekomenderas- då staven sjunker ner en bit i snön....

Pjäxor: jag har hittat ett paket med Alpinas CX boots T5 plus . Osäker på storleken där dock, de verkar fodrade och varma- men bör jag gå upp en storlek för att få ner en tjock strumpa, eller finns risk då för skav?

Ja alla tips mottages.

Vid fem år tänker du rätt med varma och bekväma pjäxor samt fiskfjällskidor och en stadig bindning. Om han inte redan har mycket god kroppskontroll samt pannben för att traggla på med att falla och ta sig upp igen med trassliga skidor och stavar så är det troligen lättare och roligare med skidor och stavar i den kortare änden av spannet.
Troligen får du väl byta upp i storlekarna inom 2 år igen. Kanske tidigare om han gillar skidåkning och det finns bra spår att utvecklas i. Men det är svårt att ha synpunkter på val av barnskidor/pjäxor då de flesta funkar, men är lågbudgetprodukter då kunderna inte sliter ut, utan växer ur dem i normalfallet, och därmed är begagnade är rimligt.

Möjligen är 5 år för tidigt för att bedöma eller skapa det framtida intresset för skidturer, men korta utflykter med fika/korvgrillning och lek i snön är en rimlig ambitionsnivå för att testa och inte avskräcka. Allt annat lekfullt som skridskor, utförs- och liknande är bra och omväxlande aktivitet träning av kroppskontroll. Är min erfarenhet (och ändå blir dom sin egen version och väljer själva vad dom vill, men en bra start minskar inte chansen att de lär sig grunderna och kan använda dem senare i livet).

Tack för ditt svar, jag funderar på att köra på 117 då är skidorna 4 cm längre än pojken. Men ändå korta - och växer han så blir de inte för korta.
Nästa år kanske han är över 1,17 då borde han fortfarande ev kunna ha dem. Eller så får jag sälja dem och köpa ett par längre.

Hur ska jag tänka kring pjäxor. De verkar ju fodrade och varma med Thinsulate - då kanske jag inte behöver tänka på en storlek över för att få plats med raggsocka också? Vi lär ju vara ute säker nån timme- kanske två- men inte komma så långt - utan mest fika och lite skidåkning och massor av mys.
Jag själv kör ju på turskidor och hoppas att han ska tycka det är lika härligt som jag att ta en tur på skidor i skogen :D

Hur är det med stavar, är det enklast att börja låta honom köra skidor utan stavar? Jag var väldigt inställd på stav upp till armhålan men på skidbutiken här så de att jag skulle tänka 5 cm till eftersom staven går ner i snö och du står en bit upp. Själv har jag stavar som är till armhålan.
Blir det klumpigt för honom med för långa stavar. Nu är de till axeln om han skulle ha dem inomhus

Hejsan,

Som mycket annat är det väldigt beroende på hur barnet är, framför allt vad det gäller kroppskontroll, som Spikbjörn var inne på. När vår son var i den åldern körde han utan stavar helt och hållet. Jag försökte ett antal gånger, men det slutade varje gång med att stavarna kastades år sidan och jag fick ta dom i handen (eller ryggsäcken). Däremot var det klart positivt för både humör och längd på turen om han fick hålla någon i handen, framför allt i uppförsbackarna. Tog oss runt nästan hela milspåret i Edsåsdalen då han var lite drygt 4 år på det sättet, med fika/choklad paus varje km.

Och vad det gäller längden på skidorna är spann samt kvalitén på fiskfjällen betydligt viktigare. Skulle vilja påstå att det är mycket få barn i 4-5 års åldern som åker skidor, dvs verkligen glider fram annat än i nedförsbackar. Vår son gick på skidor till han var åtminstone 7 år = bakhala skidor bör definitivt undvikas.

Lycka till!!!

/ Stefan

Kan bara hålla med, barn i den åldern "åker" inte skidor så satsa inte på för avancerade eller långa skidor, utan stabilitet och bra grepp (inte glid) är prioritet. Gärna lite bredare och stadigare skidor än smala för längdåkning. Begagnade skidor är inte fel, och går det fortfarade att hitta skidor med NN75mm eller kabelbindning till vinterstövlarna är det inget dåligt val.
Det blir korta turer i början med mjuka ben och mycket envisshet, ilska och pannben i uppförsbackarna där stavarna är mer ivägen än till nytta. Det är inte förrän i 7-8års åldern tekniken börjar sitta och barnet bemästrar mer sin kropp, då blir det roligare att faktiskt börja utvecklas med bättre utrustning och kunna börja åka skidor. Då blir man som förälder häpen över hur fort utvecklingen går både att åka med traditionell teknik och skate.

Inte för långa stavar, min erfarenhet är att skidor för så små barn är avlånga kor som man går ovanpå snön med, kanske glider nerför en backe.
Som andra sagt, förhindra bakhalt med fjäll eller ännu hellre skinn om du vill kosta på. Bakhalt är tråkigt som vuxen som kan åka och än värre för ett barn som ska lära sig.
Inte för långa skidor heller, då trasslar det ihopa sig.
För att öva lite skidteknik råder jag er att varva med skridskoåkning, det ger positiv förstärkning mellan aktiviteterna.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow skidor för första gången Skidor allmänt 1
sova Första snön! Skidor allmänt 2
tango alternativ till Idrefjäll? Skidor allmänt 9
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
thureb Värma och passa till Intuition innerskor Skidor allmänt 1
tango Erfarenheter av slalompjäxor till barn - justerbara i storlek Skidor allmänt 2
ryden Var hittar man bromsar till FKS/Look Pivot? Skidor allmänt 0
Caaajs STF Abisko auktionerar ut skid-och äventyrspaket till förmån för musikhjälpen! Skidor allmänt 0
Anna 76 Hänga med till Livigno vecka 11? Skidor allmänt 0
niklaz Lim till stighudar Skidor allmänt 5
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
zhcimon Bindning till skogsskida Skidor allmänt 24
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
tango Alternativ till Idre? Skidor allmänt 15
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
Calle_L Skidtur till helgen! Skidor allmänt 0
lavv Tur/telemark till kite Skidor allmänt 7
fedi Till fjällfest Skidor allmänt 2
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
Angelique Någon som ska till Åre vecka 4? Skidor allmänt 0
paugusts Längdskidor till barn? Skidor allmänt 8
Gamling Transfer till Les 2 Alpes? Skidor allmänt 3
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
upnorth Bindning till freerideskidor? Skidor allmänt 0
srpp från full fart stor skärande sväng till mindre fart Skidor allmänt 8
tomu Slalomskidor till barn Skidor allmänt 5
Tusse66 Slalomskidor till 17 åring? Skidor allmänt 1
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
Tidenztand Resebyrå till Italien Skidor allmänt 1
bredviken Vilket resebolag till Italien/Campoluc? Skidor allmänt 3
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Skogs-Ina Slalompjäxor till knasiga fötter? Skidor allmänt 7
björner Lim till slalombindning? Skidor allmänt 8
Goldwin Butiksguide till Stockholm? Skidor allmänt 3
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg