Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kronans första förband (x2) samt en rulle plåster, några extra kompresser och leukoplast samt kirurgtape brukar åka med på längre turer; på dagsturer blir det väl ett första förband och, om jag kommer ihåg det, papper och kirurgtape.
Glöm inte: Strips eller leukostrip som det heter är det bästa att klistra ihop skärsår med (erfarenhet från mig själv och många andra) mycket smidigare än kirurgtape. Ett par strips och man är som ny igen.
Sen tycker jag steril saltlösning är bra om man får nått skräp i ögat, fungrar även bra att skölja rent sår med.
Jag skulle vilja ha tag på suturtråd med nål, men var kan man få tag i det...
Skulle vilja lägga till Loperamid (Immodium, Travello etc..) Är bra att ha när magen börjar löpa amok.. Håller även med om att suturtape (leukostrip) fungerar utmärkt. Om du vill få tag på suturtråd och nål, kolla med en sjukvårdsbutik. Dessa finns ju iofs inte på så många ställen. Tråd för veterinärt bruk fungerar oxå. Men lär dig att sy så det blir snyggt..
Att friska upp sina kunskaper i hjärt-lung räddning i alla fall en gång per år är även det väldigt viktigt!
Något som kan vara bra att ha med sig är kraftigare (receptbelagda) smärtstillande medel. Det kan komma till användning om någon skulle skada sig tex bryta ett ben eller liknande.
Jag har lagt ut hela min packlista från min ensamvandring i Sarek i höstas på min hemsida, http://fjallen.get.to/, gå in under rubriken "Sarek 01" och välj "Planering" så hittar du mitt vandringsapotek under rubrikerna "Förband" och "Läkemedel"