Första hjälpen - vandring

Hej!

Har någon tips om en utbildning/kurs i första hjälpen inriktat på vandring/klättring ... typ man är ute i ingenstans och någon bryter benet?!

TIps om vad som ska vara med i första hjälpen kit?

Manuela

En liten faktaspäckad bok med vattensäkrad inplastad pärm är Utfärd 3: skador och skadebehandling
http://www.utfard.nu/utfard3/index.htm

Den är bra både som introduktionsläsning och referenslitteratur i ryggan när man är ute. Jag hittade inga egentliga faktafel vad jag minns när jag läste igenom den (avsnittet om kirurgiska åkommor var lite tveksamt men wtf, hur ska man rimligen kunna skilja dessa åt när det oftast inte ens är görligt på en akutmottagning?)

Sanningen är väl antagligen att man ändå behöver ett par bra kurser för att lära sig något. Jag har hittills klarat mig från att se allvarligare incidenter hända ute (mindre sårskador, nån axel som hoppat, nån bruten fot), så egentligen vet jag inte. Men jag antar att man måste tänka väldigt basalt, dvs bedöma hur akut skadan är, om man ska flytta offret eller vänta, om man öht ska göra något på plats eller bara fokusera på att skaffa hjälp. Problemet är ju att du oftast inte har med dig grejor för att lösa allvarligare skador (knappt en ambulans har ju det, de är bara till för att hålla allting flytande tills man når sjukhuset), så mycket handlar om att göra rätt bedömning snarare än en massa hjälteinsatser.

Nä,det behövs inga speciella första hjälpen-kurser,för mindre skador står det oftast på paketet hur man gör.Bryter nån benet handlar det om att skaffa transport så en telefon kan vara bra,annars ett par gympaskor och springa.

Och smärtlindrande...

peter

Wilderness First Aid

Hej
Jag rekommenderar att du kollar in dessa kurser/ utblidningar, har själv läst kursen "Wilderness First Aid" under mitt år på Älvdalens Fjällsäkerhetslinje, KY-Fjällsäkerhet. En riktig bra kurs som lär ut hur man agerar under sjukvårdscenarier när det inte finns tillgång till någon annan hjäp inom ett dygn eller flera dagar, eller då det inte finns någon möjlighet till snabb evakuering, mitt ute i vildmarken.

http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm
http://www.nols.edu/wmi

//Oscar

Senast ändrad:
Nä,det behövs inga speciella första hjälpen-kurser [...]

Kurser kanske kan vara bra för att inse hur mycket man sjukvård inte kan göra på egen hand ute bland fjällen.

Men vissa saker är det självklart bra att ha kunskap om innan man går ut - om man kallar inlärningsfasen för "kurs", "självstudier" eller bara "att snappa upp" är skitsamma.

Kurser kanske kan vara bra för att inse hur mycket man sjukvård inte kan göra på egen hand ute bland fjällen.
Precis, tror det där är viktigt. Man gör inga vidare Rambo-insatser ute i det fria ens med rätt kunskap, utan mycket handlar om att veta när det är allvarligt och när det inte är det. Har hamnat i den funderingen mången gång i de däringa diskussionerna om "vad bör ett 1:a hjälpenapotek innehålla?"

Jag skulle packa in personen i en varm sovsäck och springa till närmaste telefon, om det så är två dagsmarscher dit. Nu står frågan under "fjällvandring" vilket jag tycker syftar på svenska fjällen där det aldrig är längre än så till en telefon, om ens så långt. Det är väl annorlunda om man kommer ännu längre bort, då behöver man nog gå några kurser.

Senast ändrad:
Tack alla för svar ... anledning varför jag frågar är just att ska iväg till relativt obebodd område där det antagligen inte finns heltäckande mobilmottagning heller ... ska genast kolla upp länkarna ni skickade med!

Men vissa saker är det självklart bra att ha kunskap om innan man går ut - om man kallar inlärningsfasen för "kurs", "självstudier" eller bara "att snappa upp" är skitsamma.

Absolut,men det räcker med en 'vanlig' Röda Korset grej.Det var så jag menade.Där lär man sig ju stöd- och tryckförband och även HLR.Skär- och skavsår behövs det ju ingen outdoorsearchanddestroy-utbildning för att behandla.Gör det ont-kläm dit ett plåster räcker långt.

peter

Kunskap

väger ju inte. Vanlig första hjälpenutbildnin är matnyttig för de allra flesta och väl använd tid.

Med skavsårstejp och huvudvärkstabletter kan man åstadkomma en hel del.

NOLS-kurser är ambitiösa.

Kunskap hur räddningstjänsten och sjukvården är organiserad där man är kan vara vädefull och speciellt viktigt är att veta var man kan få tag i telefon/telefontäckning.

Vart ska du föresten.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Waster Första hjälpen Fjällvandring 3
humbug Första hjälpen? Fjällvandring 7
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg