Tyvärr vet jag inget om skrivmaskiner så jag kan inte komma med några tips.
Däremot blir jag väldigt nyfiken på vad du ska ha den till och varför reservoarpennan och blocket inte löser uppgiften? Har du lust att utveckla det lite?
/Lars
Den löser egentligen inte mer än papper och reservoarpennan. De facto mindre. Vilket är positivt. Man kan inte teckna i marginalerna. Fast för mig är de snarare kompletterande i textprocessen. Lösa anteckningar med penna. Ett första utkast på maskin. Sen klipp och klistra, anteckningar och vildsinta pilar med penna. Ytterliggare utkast. Osv.
Jag tycker om att skriva, och vill ha verktyg för det. Även ute i spenaten. Jag gillar inte att skriva på dator. Det är inget arbete att skriva på dator. Det är liksom ingen ansträngning att skriva 400 ord och ta bort dem igen. De tar ingen plats, orden alltså. När man skriver på en skrivmaskin skapar man fysiska objekt. De finns där, orden alltså, det åtgår mer energi att skapa text, framförallt att korrigera. Man tvingas tänka mer.
Om man inte behövt arbeta för texten har den inte samma värde. Litegrann som musik, texter osv i digital form. Tack vare spotify är musiken inte lika värdefull. För mig. Märker det på barnen också. Jag har flera gigabyte med litteratur i pdf-form jag tänkt läsa. Blir inte av, fått dem gratis, värderar dem inte.
Egentligen var det inte snobism eller von oben som ledde mig in på skrivmaskiner. Jag har ett yrke där jag förväntas producera och behandla massa dokument. Från ledningen pådyvkades digitalisering, och från samhället finns någon förväntan eller förhoppning, naivitet rent av, om att ökad anhopning av teknomassa är något positivt. Jag valde, på pint kiv, att gå motsatt riktning. Avslutade mitt google workspace konto, skaffade en skrivmaskin (stor skrivbordspjäs) och en jäkla massa pärmar. I början var det massa jobbiga möten med ledning och fackliga representanter men nu funkar det okej.