Försäljare av P & H Scorpio LV i Sydsverige?

Hej
Bor i Växjö och är intresserad av P & H Scorpio LV. Vill provpaddla en sådan men kan inte hitta någon försäljare i södra änden av landet. De närmaste verkar ligga längs Västkusten från Kungsbacka och norrut eller i Stockholm. Mest intresserad av försäljningsställen i i Småland, Halland, Skåne och Blekinge. Även Köpenhamnstrakten funkar. Lätt att ta sig dit men lite svårare att ta med sig en kajak hem bara...

Fanns tidigare på Outside i Malmö, flera år sen jag besökte dem. Men det kan vara värt att fråga. En DHL transport med lättgods som en kajak dyker upp vid din dörr. Så kan man lösa man transporten.

Hej
Bor i Växjö och är intresserad av P & H Scorpio LV. Vill provpaddla en sådan men kan inte hitta någon försäljare i södra änden av landet. De närmaste verkar ligga längs Västkusten från Kungsbacka och norrut eller i Stockholm. Mest intresserad av försäljningsställen i i Småland, Halland, Skåne och Blekinge. Även Köpenhamnstrakten funkar. Lätt att ta sig dit men lite svårare att ta med sig en kajak hem bara...

Jag har provpaddlat en i Skovshoved hamn i Köpenhamn. Den är riktigt trevlig.

--- Mats ---

Uppdatering

Det blev en tur i november till Köpenhamn: Kano & Kajak i Charlottenlund (Skovshoved). Vi var fyra stycken som provade Scorpio lv och Delphin.

Scorpio lv var ungefär som jag väntat mig. En kompetent kajak som gav ett bra intryck men inte riktigt det som jag önskar mig. Lågt däck, både för och akterut men likväl fick jag sittbrunnssargen i korsryggen.

Delphin var den stora överraskningen. Vi provade bara i lugnt vatten men vilken känsla! Satt bättre i den och kunde utan problem lägga mig med ryggen mot akterdäck. Kanske pga att det högre fördäcket gjorde att jag kunde lyfta på rumpan lite mer. Stabil, funkar troligen mycket bra som nybörjarkajak eftersom man sitter så bra och att den är lättmanövererad. Den går dit man vill helt enkelt. Inte snabb, när man kom upp i skrovfart började den gunga upp och ner som en delfin, men det är heller inte syftet med kajaken. Anledningen till att vi provade den är att två kamrater vill ha en lekkajak som också kan funka för åfärder (inte fors). Då är en kort lättsvängd plastkajak bra att ha.

Kano & Kajak är en trevlig butik. Bra bemötande som jag upplevde som kunniga. Delvis lägre priser jmft med Sverige på kajaker och tillbehör.

Vi avslutade med en paddeltur på kvällen. Runt i Christianhavns kanaler, in i Nyhavn, upp till Lille Havfrue och tillbaka via operahuset. Trots snålblåst och regn en mycket trevlig tur. Rekommenderas.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg