Försäkringsskydd

Pratade idag med mitt försäkringsbolag ang försäkringsskydd vid olika aktiviteter. Skidåkning och off-pist är 100% ok, däremot så gäller INTE länsförsäkringar vid klättring. Off-pist med firning kan alltså bli problem.

Det finns säkerligen bolag som täcker det, men det kan vara viktigt att kolla upp detta innan det är för sent.

lugn

du är väl medlem i Svenska Klätterförbundet (eller vad det heter). i medlemsavgiften dit ingår en försäkring (Skandia administrerar tror jag) som täcker det mesta (undantag, soloklättring, expeditionsklättring över 4000m och liknande). det var länge sen jag läste villkoren men de borde finnas nånstans via Utsidans klätterlänkar.
försäkringen administreras av klubbarna runt om i landet vilket gör att kostnaden kan hållas på en rimlig nivå.
jag vet inte om det varit några tolkningstvister ännu (tex gränsen mellan soloklättring och bouldering på "hög" nivå).

Klaetter Foersaekring tillaegg

I'd ike to draw attention to the fact that insurance through SKF
(administered by Folksam) specifically excludes medical costs that result
from a climbing accident. If you are planning to climb outside the EU,
and especially the USA, this is the most important coverage you need.
You can buy a travel-tillaegg from Folksam for 839Kr per month,
which seems to really cover everything in the sports-injury area, or you can
buy a whole year's home insurance, which includes the travel tillaegg,
for 700Kr. I guess it's worth changing companies if you climb abroad.

Cautionary tale : I asked my old company (Trygg Hansa) about off-piste/climbing and was sold a tillaegg that the guy claimed covered "everything". I happened to call back later and asked someone else about a detail, and they told me that the only thing the tillaegg did was increase the amount of money my dependants get if I die.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg