Behöver hjälp av någon kunnig inom försäkringsfrågor eller som råkat ut för något liknande. Utsidans medlemmar brukar ju ha gjort det mesta
Story:
Efter att ha vårrustat vår 6 meters och 800 kg tunga segelbåt samt fullt den med all utrustning för en veckas segling var det äntligen dags för transport. Vi orkade denna gång inte med en fyra dagars transportsegling så det fick bli en professionell åkare, kosta vad det kosta vill. Stor kranbil med kölficka anländer Göteborg. Butter herre gör jobbet utan kommentarer. Effektivt och lite nonchalant. Snart var vår ögonsten på väg norrut tryggt surrad på flaket till den 24 ton tunga bilen.
Väl framme på destinationen påbörjades sjösättningen utan krusiduller. Ett snitsigt kranmanövrerande förbi en ståtlig 36-fotare som står på land. Solen lyser och vi har bara sekunder kvar innan sommaridyllen är ett faktum. En båt i salt vatten redo för en skön vecka bland kobbar och skär.
Då händer det som inte får hända: Den tunga kranbilen rister till och en sida lättar från marken. Kranföraren och jag hör min flickvän ropa att vi kanske bör tänka på att hoppa undan. Sen kommer hela härligheten nedseglande från skyn och flisor och glas yr i luften.
Efter att ha konstaterat att det som tur var inte blivit några personskador kan vi konstatera följande: Vår båt ligger i vattnet med fören upp på land. Den stora kranarmen har genomborrat skrovet och saker flyter omkring. Ridå…
Efterspelet är som bekant värst vid sådana här försäkringsskador.
Fakta: Vi har en båtförsäkring som i och för sig täcker transportskador och en massa annat. Men försäkringsvärdet är lågt räknat och en massa personliga tillhörigheter i båten blev också förstörda (dunsäckar, kläder etc) Företaget har ju en ansvarsförsäkring.
Ingen polisanmälan blev gjord då vi inte ville stöta oss med folk i bygden det första vi gjorde i ett nytt litet samhälle. Vi har bilder på händelseförloppet från en digitalkamera.
Som jag förstått det kommer följande att ske om vi inte ORKAR bråka oss till mer:
OM vi anmäler till vårt försäkringsbolag får vi ut marknadsvärde på båten + 2000 kr för personlig utrustning, eller max försäkringsvärdet. Vi får betala en självrisk som den andra parten ”kanske” står för då VI inte orsakat skadan.
Om vi INTE anmäler till vårt försäkringsbolag gör tranportörens försäkringsbolag en värdering (de har redan konstaterat TOTALSKADA) och betalar ut ett belopp motsvarande marknadsvärdet.
Vår båt är inte speciellt vanlig och innehas ofta av entusiaster. Vi har lagt ner mycket tid och pengar på vår båt sedan vi köpte den. En del kvitton är sparade men givetvis bara en bråkdel.
Vi står nu efter skadan utan båt, vår semester är förstörd och istället för segling har vi nu ett antal säckar med smutsiga och våta saker att försöka rädda. Vi har inte ens fått någon ursäkt från transportören som mest tänker på sin firma och sin kranbil. Framför allt känner vi att VI inte gjort något fel men ändå kommer mest slagna ur striden. Några tips på hur man går till väga för att få en ”upper hand”?
Story:
Efter att ha vårrustat vår 6 meters och 800 kg tunga segelbåt samt fullt den med all utrustning för en veckas segling var det äntligen dags för transport. Vi orkade denna gång inte med en fyra dagars transportsegling så det fick bli en professionell åkare, kosta vad det kosta vill. Stor kranbil med kölficka anländer Göteborg. Butter herre gör jobbet utan kommentarer. Effektivt och lite nonchalant. Snart var vår ögonsten på väg norrut tryggt surrad på flaket till den 24 ton tunga bilen.
Väl framme på destinationen påbörjades sjösättningen utan krusiduller. Ett snitsigt kranmanövrerande förbi en ståtlig 36-fotare som står på land. Solen lyser och vi har bara sekunder kvar innan sommaridyllen är ett faktum. En båt i salt vatten redo för en skön vecka bland kobbar och skär.
Då händer det som inte får hända: Den tunga kranbilen rister till och en sida lättar från marken. Kranföraren och jag hör min flickvän ropa att vi kanske bör tänka på att hoppa undan. Sen kommer hela härligheten nedseglande från skyn och flisor och glas yr i luften.
Efter att ha konstaterat att det som tur var inte blivit några personskador kan vi konstatera följande: Vår båt ligger i vattnet med fören upp på land. Den stora kranarmen har genomborrat skrovet och saker flyter omkring. Ridå…
Efterspelet är som bekant värst vid sådana här försäkringsskador.
Fakta: Vi har en båtförsäkring som i och för sig täcker transportskador och en massa annat. Men försäkringsvärdet är lågt räknat och en massa personliga tillhörigheter i båten blev också förstörda (dunsäckar, kläder etc) Företaget har ju en ansvarsförsäkring.
Ingen polisanmälan blev gjord då vi inte ville stöta oss med folk i bygden det första vi gjorde i ett nytt litet samhälle. Vi har bilder på händelseförloppet från en digitalkamera.
Som jag förstått det kommer följande att ske om vi inte ORKAR bråka oss till mer:
OM vi anmäler till vårt försäkringsbolag får vi ut marknadsvärde på båten + 2000 kr för personlig utrustning, eller max försäkringsvärdet. Vi får betala en självrisk som den andra parten ”kanske” står för då VI inte orsakat skadan.
Om vi INTE anmäler till vårt försäkringsbolag gör tranportörens försäkringsbolag en värdering (de har redan konstaterat TOTALSKADA) och betalar ut ett belopp motsvarande marknadsvärdet.
Vår båt är inte speciellt vanlig och innehas ofta av entusiaster. Vi har lagt ner mycket tid och pengar på vår båt sedan vi köpte den. En del kvitton är sparade men givetvis bara en bråkdel.
Vi står nu efter skadan utan båt, vår semester är förstörd och istället för segling har vi nu ett antal säckar med smutsiga och våta saker att försöka rädda. Vi har inte ens fått någon ursäkt från transportören som mest tänker på sin firma och sin kranbil. Framför allt känner vi att VI inte gjort något fel men ändå kommer mest slagna ur striden. Några tips på hur man går till väga för att få en ”upper hand”?