Försäkringsskada - rättshaveri

Behöver hjälp av någon kunnig inom försäkringsfrågor eller som råkat ut för något liknande. Utsidans medlemmar brukar ju ha gjort det mesta:)

Story:

Efter att ha vårrustat vår 6 meters och 800 kg tunga segelbåt samt fullt den med all utrustning för en veckas segling var det äntligen dags för transport. Vi orkade denna gång inte med en fyra dagars transportsegling så det fick bli en professionell åkare, kosta vad det kosta vill. Stor kranbil med kölficka anländer Göteborg. Butter herre gör jobbet utan kommentarer. Effektivt och lite nonchalant. Snart var vår ögonsten på väg norrut tryggt surrad på flaket till den 24 ton tunga bilen.

Väl framme på destinationen påbörjades sjösättningen utan krusiduller. Ett snitsigt kranmanövrerande förbi en ståtlig 36-fotare som står på land. Solen lyser och vi har bara sekunder kvar innan sommaridyllen är ett faktum. En båt i salt vatten redo för en skön vecka bland kobbar och skär.

Då händer det som inte får hända: Den tunga kranbilen rister till och en sida lättar från marken. Kranföraren och jag hör min flickvän ropa att vi kanske bör tänka på att hoppa undan. Sen kommer hela härligheten nedseglande från skyn och flisor och glas yr i luften.

Efter att ha konstaterat att det som tur var inte blivit några personskador kan vi konstatera följande: Vår båt ligger i vattnet med fören upp på land. Den stora kranarmen har genomborrat skrovet och saker flyter omkring. Ridå…

Efterspelet är som bekant värst vid sådana här försäkringsskador.

Fakta: Vi har en båtförsäkring som i och för sig täcker transportskador och en massa annat. Men försäkringsvärdet är lågt räknat och en massa personliga tillhörigheter i båten blev också förstörda (dunsäckar, kläder etc) Företaget har ju en ansvarsförsäkring.
Ingen polisanmälan blev gjord då vi inte ville stöta oss med folk i bygden det första vi gjorde i ett nytt litet samhälle. Vi har bilder på händelseförloppet från en digitalkamera.

Som jag förstått det kommer följande att ske om vi inte ORKAR bråka oss till mer:

OM vi anmäler till vårt försäkringsbolag får vi ut marknadsvärde på båten + 2000 kr för personlig utrustning, eller max försäkringsvärdet. Vi får betala en självrisk som den andra parten ”kanske” står för då VI inte orsakat skadan.

Om vi INTE anmäler till vårt försäkringsbolag gör tranportörens försäkringsbolag en värdering (de har redan konstaterat TOTALSKADA) och betalar ut ett belopp motsvarande marknadsvärdet.

Vår båt är inte speciellt vanlig och innehas ofta av entusiaster. Vi har lagt ner mycket tid och pengar på vår båt sedan vi köpte den. En del kvitton är sparade men givetvis bara en bråkdel.

Vi står nu efter skadan utan båt, vår semester är förstörd och istället för segling har vi nu ett antal säckar med smutsiga och våta saker att försöka rädda. Vi har inte ens fått någon ursäkt från transportören som mest tänker på sin firma och sin kranbil. Framför allt känner vi att VI inte gjort något fel men ändå kommer mest slagna ur striden. Några tips på hur man går till väga för att få en ”upper hand”?
 
Det är lätt att vara efterklok men det är nog det som blir lösningen här. Se alltid till att vara ordentligt försäkrad.

Vi fick ett råd för flera år sen att skriva upp lösöresdelen på hemförsäkringen rejält (tror vi hade 150 000, nu är det närmare en miljon). Några kompisar undrade varför vi gjorde det, så mycket saker har vi väl ändå inte hemma? Det var bara att börja räkna upp alla möbler, kapitalvaror, matsilvret, böcker, kläder, ungarnas leksaker, verktyg etc. Inte svårt att komma upp över en halv miljon.

Lösöresbeloppet på hemförsäkringen är ju ett maxbelopp så vi tyckte att det var dumt att snåla eftersom skillnaden i premie inte var så stor (tror det blev nån hundring om året extra bara).

Försäkring är inget man har för att man måste, det är nåt man har just för sådana situationer ni hamnat i. Jag brukar resonera så här: Kan jag tänka mig att kasta den här prylen i soporna? Om inte, då ser jag till att den är försäkrad.
 
Utredning pågår

Jag skulle försöka göra så att jag anmäler till båda försäkringsbolagen, men meddelar båda detta och att det är i syfte att få tid till att tänka genom mitt fortsatta agerande.
 
Vad hände?

Hej.

Hur gick det hela till?

Använde lastbilsföraren ben för att stabilisera under lyftet? Gav marken vika under ett hjul eller ben?

Transportören eller dennes försäkringsbolag skall givetvis stå för det hela såvida inte annat är avtalat.

Dylika skador är tyvärr vanliga.

Thure
 
Re: Vad hände?

thureb; sa:
Hur gick det hela till?
Använde lastbilsföraren ben för att stabilisera under lyftet? Gav marken vika under ett hjul eller ben?

Nej, lastbilar i den klassen välter nog knappast om de har benen i backen :) Tyvärr klantade sig chaffören och glömde denna lilla men viktiga detalj. En tidsvinst på 3 minuter som kunde kostat två liv... Nu blev det som tur var bara materiella skador.

Har fått tipset att skicka en faktura till transportören på alla mina utgifter. Kan man göra det som privatperson?
 
Det slåter som om lastbilschauffören var försumlig, o då borde inte hans försäkring gälla, Då borde han själv ersätta er.... Men det är ju orimligt, så försäkringen tänker säkert hans försumlighet oxå.
problemet är ersättningsnivå, Skillanden mellan ert värde på båten och "marknadsvärdet". En kamarat blev påseglad för några år sedan och försäkringsbolaget sdade att han kunde få 20.000:-.
På tok för lite tyckte kamraten som anlitade en båtbyggare för att värdera båten och skaffade sig ett intyg från det secialföreningen där han var med i som intygade att hans båt itne gick att ersätta med likv för det beloppet samt att dom oxå intygade värdet.
Tror det hela slutade med att han fick 80.000 för att reparera sin båt.
 
Dina rent juridiska rättigheter kan jag inte uttala mig om, men jag har varit inblandad i ett liknande fall. Omständigheterna var snarlika men det handlade om en MYCKET större båt och mångmiljonbelopp vilket man får väga in när man bedömmer hur du skall agera. Det kostar mycket pengar att driva process och det finns alltid en chans att förlora.

Grundförutsättningen man aldrig för glömma är dock klar:DET ÄR INTE DITT FEL!!
Hur dom än vänder till det och oavsett hur och vad deras försäkringsbolag och advokater påstår, tappa inte riktningen- DET ÄR INTE DITT FEL!!
Om man skulle dömma fallet enbart utifrån vanlig rättvisa är det solklart. Du har anlitat en proffessionel firma för att ta din båt från A till B i oskadat skick. De har brustit i sin del av avtalet och det är inte rättvist att du skall lida skada. Tyvärr upphör alla rättvisans lagar så snart det är pengar inblandade. Det är här du och jag, och många andra snäll, bussiga, „vill inte stöta sig“ svenskar förlorar. Vill du att rättvisan skall segra måste du fightas. Någon måste utses till syndabock, och syndabocken måste jagas. Glöm försäkringsbolagen. De är där för att (i bästa fall) plocka upp den som förlorar fighten. Ditt avtal är med kranbilsfirman, de har brustit i avtalet, de har dessutom vållat skadan genom bevisbar oaktsamhet. Du måste bara bygga ditt “case” så att transportören förstår att han i dig har en farlig motståndare som man inte vill ge sig i fight med. „Expertutlåtande” och reglemente/ instruktioner är effektivt. Finns det något i stil med “Förarinstruktion för kranbilsförare” så borde det också stå något om att man inte får lyft utan att ha stödbenen utfällda. En erfaren kranfirmas utlåtande om huruvida man bör lyfta med stöden inne eller ute etc. Det är bara att vara kreativ, det du vill bevisa är att du är påläst och beredd att skjuta dom i sank. Kommunicera enbart skriftligt med dom ( och gärna med rekommenderad post, då vet du att dom mottagit din skrivelse och att du är dödligt seriös och är beredd att ses i rätten)

Skadan-Kompensation
Var inte svenskt blygsam. Om du begär din båt tillbaks får du i bästa fall till en optimistjolle. Begär en SWAN 65 med en gång!
Som jag ser det handlar det inte om skadan på din båt +/- några dunsovsäckar.

Du har ju tappat en hel båtsommar. Vad är det värt? Kolla vad det kostar att hyra en likvärdig båt hela sommaren. Det var ju otur att båten gick i backen just denna sommar som du tagit ledigt 3 månader för att segla ;-)

Även om båten går att laga har Du en framtida värdeförlust att se fram emot. ALLA i båtkretsar vet att det var din båt som gick i backen, och vem vill ha en båt som varit skadad? Jag, personligen, bedömmer restvärdet på din båt till ca. 0,- kronor

Begär kompensation för dina utlägg och kostnader - resor, advokat, betald båtplatsavgift du inte kan nyttja...

Hälsningar
/Erik

PS. Om jag i vissa fall överdrivit eller varit i överkant provokativ hoppas jag att du tolkar detta på rätt sätt. Bli förbannad och kämpa för din rätt! DET ÄR INTE DITT FEL, DET ÄR INTE RÄTTVIST ATT DU SKALL LIDA SKADA!
 
Till slut fick vi ett avslut med försäkringsbolaget som vi accepterade. En summa pengar överstigande det pris vi troligen hade kunnat sälja båten för. Vi hade nog kunnat trycka till dem en hel del till men givetvis stöp vi på den klassiska punkten: orken att svara upp för sig... Att hela tiden tvingas motbevisa och skicka papper fram och tillbaka kändes till slut segt och vi ledsnade såklart. Det enda som nu retar mig är att detta troligen är alla försäkringsbolags lilla utgångsplan... :)
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg