Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Försäkringsbolag?
- Trådstartare MariaK
- Start datum
MariaK; sa:Är det nån som har koll på vettiga försäkringsbolag för cyklar? Länsförsäkringar försäkrar inte cyklar för mer än 5000 pix... irriterande.
Man kan teckna ett tillägg för 450 kr/år som då täcker upp till 25000 (Länsförsäkringar). Trygg hansa har inget tak men med 25% självrisk. Några andra bolag med vettiga cykelförsäkringar har jag inte hittat.
/rikard
Jag har haft en Allrisk försäkring på SaluAnsvar som täckte in bl.a. cykeln vid normalt användade av cykeln vid långfärd. T.ex. om en väska på cykeln blev stulen när man var och inne och handlade på en affär hörde de till det normala.
Sedan när jag bytte till TryggHansa sa jag till dem att jag ville en likadan försäkring från dem.
När jag i somras skulle cykla i Danmark ringde jag och kollade hur bra försäkrad jag var då den nya cykeln kostade 24000:- vid inköpet. De visade sig att jag var försäkrad för värden upp till 35000:-
/Håkan
Sedan när jag bytte till TryggHansa sa jag till dem att jag ville en likadan försäkring från dem.
När jag i somras skulle cykla i Danmark ringde jag och kollade hur bra försäkrad jag var då den nya cykeln kostade 24000:- vid inköpet. De visade sig att jag var försäkrad för värden upp till 35000:-
/Håkan
Tjena.
Jag tecknade nyligen en extraförsäkring på min cykel för 10 000, hos Länsförsäkringar. Det kostade 300 kr/år, rätt okej faktiskt med tanke på att det även gäller om man skulle tappa cykeln från en bro eller liknande. Den täcker i princip alla typer av olyckor men det finns ju en självrisk på 1 500. Men jag föreslår att du går ín till Länsförsäkringar och snackar med dem.
Jag tecknade nyligen en extraförsäkring på min cykel för 10 000, hos Länsförsäkringar. Det kostade 300 kr/år, rätt okej faktiskt med tanke på att det även gäller om man skulle tappa cykeln från en bro eller liknande. Den täcker i princip alla typer av olyckor men det finns ju en självrisk på 1 500. Men jag föreslår att du går ín till Länsförsäkringar och snackar med dem.
Börja med att kolla med det försäkringsbolag där du har resten av försäkringarna. Troligen får du ganska bra pris där.
Får du inte bra pris där är det bara att kontakta respektive bolag och ta reda på deras villkor. Observera dock att du kraftigt köper grisen i säcken (som man alltid gör med försäkringar).
Oavsett vad dom säger/lovar på telefon eller skriftligt så är det alltid det som står i avtalet, dvs försäkringsbrevet, som gäller. Inget annat!
Prata med skadereglerarna på det bolag du tänker teckna försäkringen så får du reda på sanningen, hur dom ersätter vid faktisk skada. I många fall så skiljer sig försäkringssäljarnas påståenden från dom regler som skadereglerarna arbetar efter.
Det skiljer dessutom mellan bolagen på hur de ersätter skada. Vissa ger dig en rekvisition, hos andra får du pengar och vissa har en lista på cykelbutiker där du får köpa ny cykel och mot uppvisat kvitto får du ersättning.
Trygg-Hansa är det bolag som jag tycker verkar vara "bäst" då de ersätter upp till 35000 SEK. Dessutom fick i alla fall jag pengarna på kontot 5 dagar efter det att skaderegleraren bedömt fallet. Det är klart godkännt. Snabbhet med handläggningen kan ju också vara en faktor som är viktig.
Men det viktigaste är att man pratar med försäkringsbolaget och exakt förklarar risksituationen.
/Mattias
Får du inte bra pris där är det bara att kontakta respektive bolag och ta reda på deras villkor. Observera dock att du kraftigt köper grisen i säcken (som man alltid gör med försäkringar).
Oavsett vad dom säger/lovar på telefon eller skriftligt så är det alltid det som står i avtalet, dvs försäkringsbrevet, som gäller. Inget annat!
Prata med skadereglerarna på det bolag du tänker teckna försäkringen så får du reda på sanningen, hur dom ersätter vid faktisk skada. I många fall så skiljer sig försäkringssäljarnas påståenden från dom regler som skadereglerarna arbetar efter.
Det skiljer dessutom mellan bolagen på hur de ersätter skada. Vissa ger dig en rekvisition, hos andra får du pengar och vissa har en lista på cykelbutiker där du får köpa ny cykel och mot uppvisat kvitto får du ersättning.
Trygg-Hansa är det bolag som jag tycker verkar vara "bäst" då de ersätter upp till 35000 SEK. Dessutom fick i alla fall jag pengarna på kontot 5 dagar efter det att skaderegleraren bedömt fallet. Det är klart godkännt. Snabbhet med handläggningen kan ju också vara en faktor som är viktig.
Men det viktigaste är att man pratar med försäkringsbolaget och exakt förklarar risksituationen.
/Mattias
mlindstrom; sa:Trygg-Hansa är det bolag som jag tycker verkar vara "bäst" då de ersätter upp till 35000 SEK. Dessutom fick i alla fall jag pengarna på kontot 5 dagar efter det att skaderegleraren bedömt fallet. Det är klart godkännt. Snabbhet med handläggningen kan ju också vara en faktor som är viktig.
Det var minsan mycket snabbare än folksam som jag hade förut. Som jag förstog det så har trygg hansa 25% självrisk. Stämmer det med din erfarenhet? isf är ju frågan om 35 kkr är före eller efter självrisken...
/rikard
Dom ersätter upp till 35000 SEK. Självrisken är 25% och om du har dyrare cykel/utrustning än 35KSEK så börjar dom att dra självrisken från det överskjutande beloppet.
Så har du cykel för upp till 35 KSEK får du tillbaka det minus 25%
Är den dyrare får du tillbaka värdet - 25% som börjar dras från det belopp som överstiger 35KSEK och sedan dras vidare från summan under 35KSEK.
Så här var det när jag behövde dom. Det kan säkert ändras.
/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-10-16 kl 07:56]
Så har du cykel för upp till 35 KSEK får du tillbaka det minus 25%
Är den dyrare får du tillbaka värdet - 25% som börjar dras från det belopp som överstiger 35KSEK och sedan dras vidare från summan under 35KSEK.
Så här var det när jag behövde dom. Det kan säkert ändras.
/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-10-16 kl 07:56]
försäkringsamttematik
Det där var försäkringsmatematik i den högre skolan minsan. Om jag fattar det rätt (vilket jag nog inte gjorde) är det altså så att om man har en cykel dyrare än 33 000* så tjänar man på att ha trygghansa som ersätter hela beloppet minus 25%. och under 33 000 så är länsförsäkringar bättre som betalar ut 25000.
/rikard
*33000 - 25% ~= 25000.
Det där var försäkringsmatematik i den högre skolan minsan. Om jag fattar det rätt (vilket jag nog inte gjorde) är det altså så att om man har en cykel dyrare än 33 000* så tjänar man på att ha trygghansa som ersätter hela beloppet minus 25%. och under 33 000 så är länsförsäkringar bättre som betalar ut 25000.
/rikard
*33000 - 25% ~= 25000.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg