Försäkringar för

Försöker reda ut vad som gäller försäkringsmässigt för en tur till Aconcagua. Enligt Länsförsäkringar så skall deras olycksfallsförsäkring täcka om man enbart går, dvs trekking. Men så fort klätterutrustningen kommer på så vill dom inte vara med längre. Detta borde innebära att Normalleden skall täckas av deras försäkring.

Har ni några andra tips vart man vänder sig?

ihi reseförsäkring från Danmark

wildlifecenter; sa:
Försöker reda ut vad som gäller försäkringsmässigt för en tur till Aconcagua. Enligt Länsförsäkringar så skall deras olycksfallsförsäkring täcka om man enbart går, dvs trekking. Men så fort klätterutrustningen kommer på så vill dom inte vara med längre. Detta borde innebära att Normalleden skall täckas av deras försäkring.

Har ni några andra tips vart man vänder sig?

Jag har tecknat ihi reseförsäkring - "världen med extra allt" och det kostar 1300 SEK om året men täcker i princip allt utom motortävlingar. Deras ide är just "inga undantag" t ex så täcks helikopterräddning offpist.

http://www.ihi.dk
Uppge att du är svensk då du tecknar.

/Patrik

Re: Re: Kolla med klätterförbundet

Jag har denna också som medlem i SKF men jag tror tine den täcker akutskadetransport ( t ex helikopter ner om det skulle krävas och det är ju rätt dyrt).
Läs mer i villkoren på

Vad! Täcker inte SKF:s försäkring akutskadetransport alltså om man måste lyftas ner skadad från berget ???
Har varit inne på SKF men fick inte grepp på det.

IHI kostar inte 1300 per år!.
Man betalar ett visst belopp per dag man vill ha försäkringen. Beloppet varierar lite beroende
på vad försäkringen ska täcka. Men med allt
utom bagageförsäkring kostade den 1200kr för mig
på 16 dagar.

Enligt Svenska klätterförbundet så gäller vad jag kan se detta:

"Vad som ej omfattas är soloklättring över 6 meters höjd, klättring över 4 000 meter i Afrika, Australien, Nord och Sydamerika. Ej heller innefattas expeditionsklättring i Asien över 5 000 meter, eller all klättring i Arktis, Antarktis eller Grönland."

jag tackar för tipsen än så länge och fler önskas.

Förtydligande

Helt riktigt, din vanliga klätterförsäkring täcker inte vad som helst. Men KONTAKTA (mail/telefon) Klätterförbundet så kan du säkert få ett bra svar!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Erik_ Försäkringar Alpin / Bigwall 14
Kamelen Försäkringar för höghöjdsklättring? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg