Om du tänker dig att ha en lång och aktiv klätterkarriär så kan du räkna med artros, deformerade leder, skador i allmänhet, etc. De flesta klättrare slutar inte för att de inte längre vinner tävlingar i slutet på 20-årsåldern, vi kommer säkert hålla på tills vi inte kan gå eller knyta in oss själva längre.
Frågan är i stället hur man skall ta hand om sig själv så att man kan hålla på så länge som möjligt. Förvänta dig dock inget vidare evidens (i västerländsk forsknings vanliga bemärkelse), det finns helt enkelt inga stora studier specifika för klättrare. Prognoser är nog väldigt svårt att göra.
Vad gäller dina fötter så är (tror jag) det viktigaste att inte utsätta dem för samma belastning år efter år, och anpassa belastningen efter vad dina fötter tål just nu. Det kan vara att ha flera olika skomodeller, olika styva, olika raka tår (innåt eller uppåt), olika konstruktion så att sömmar med mera belastar olika. Använd olika storlekar på samma skomodell beroende på vilken sorts klättring du bedriver, variera din klättring, ett par storskor sitter ju lite annorlunda än ett par supertighta Frankenjura-skor
Vad gäller ditt aktuella problem så låter det som att du skall byta skomodell ett tag (men kasta inte de gamla). Liktornar är enligt min uppfattning ganska vanligt på ffa lilltårnas utsida, det låter inte som att det är det du har. Mjuka knölar på ffa stortårnas yttre led är något annat, bindväv, brosk, kronisk inflammerad underhudsvävnad? Eller något annat? Kolla på fötterna på de flesta som klättrat aktivt i 10+ år och du ser säkert något liknande. Börjar det blöda och är mjukt så är det inte en liktorn (dvs tjock död hud). Oavsett så mår de bra av att få en annan belastning, gå till din klätterbutik och köp ett par bekväma skor med rak tå (sannolikt ett par ganska styva) och kör med de när du kan.
Personligen så kan jag nu mer nästan bara ha ett märke och i princip en läst, allt annat sitter ganska kass. Som tur är så har jag format mina fötter efter en (som det visade sig) ganska snäll sådan med ganska raka tår och ganska styv sula. Mina stortår mår fint men mina lilltår ser helt missbildade ut, fötterna fungerar lyckligtvis riktigt bra iaf.
Tyvärr famlar vi nog alla ganska mycket i mörkret vad gäller vad som är bäst i långa loppet. Men lycka till
/Per Larsson