Förhårdnad på tån

Mina klätterskor är bekväma men likväl har jag en förhårdnad ovanpå vardera stortå. Optimalt vore såklart en annan sko som inte nötte på samma vis, men nu är knölarna trots allt här och verkar bestå. Kan man behandla dem på något vis så att de försvinner? Salicylsyrakräm? Jag har försökt fila ned men de små rackarna blöder.

Det är alltså inte hallux valgus jag avser :)

Kanske skulle besöka nån fotvårdstant?
De e ju hajjare på nageltrång osv kanske kan fila till din förhårdnad också
Eller va d nu gör :)

Jag har samma typ av förhårdnader själv och minns när jag besökte en europacup i klättring och såg då att jättemånga av de tävlande hade samma sak som du beskriver. Verkar som att det kommer med åren. Du är i alla fall inte ensam =)

Hur som helst så är det inte hud eller så utan en broskbildning har jag fått berättat för mig. Den gör ju inte ont och är inte farlig och min erfarenhet är att den minskar något när jag inte haft klätterskorna på mig på lääääängre (flera månader). Det hjälper alltså inte att slipa på den eller något sånt.

Jag har börjat behandla utsidan av min högra lilltå mot liktorn. Jag köpte en "penna" som används för att skrapa bort det översta hudlagret. Sedan stryker man på en vätska för att motverka liktornen. Det har fungerat bra.

Jag har börjat behandla utsidan av min högra lilltå mot liktorn. Jag köpte en "penna" som används för att skrapa bort det översta hudlagret. Sedan stryker man på en vätska för att motverka liktornen. Det har fungerat bra.

Jag kanske ska testa en sån då. Men en liktorn verkar ju vara en förtjockad hudklump, medan Robin skrev att man kan få broskknölar också. När jag slipar lite på mina knölar blöder de som sagt lite och då funderar jag på om de kanske inte bara består av hud och därför inte är regelrätta liktornar. Mina gör inte ont att trycka på heller, utom när de varit inklämda i skorna i ett par timmar eller mer. (Jag vet, man bör ta av skorna då och då.) Men jag testar nog en penna ändå.

Jag känner nog igen Robins beskrivning, det är en liten deformation vid leden, men den är nästan blank och har tunn hud, och det känns att det hårda är innanför huden.
I det fallet är det nog ingen idé med vare sig fil eller penna.

Jag känner nog igen Robins beskrivning, det är en liten deformation vid leden, men den är nästan blank och har tunn hud, och det känns att det hårda är innanför huden.
I det fallet är det nog ingen idé med vare sig fil eller penna.

Knölen på min tå är inte speciellt hård. Kanske bara inte tillräckligt gammal ännu dock.

Frågan är nu om det kommer att innebära problem/artros/amputation senare i livet och om det därför är kritiskt att åtgärda?

Om du tänker dig att ha en lång och aktiv klätterkarriär så kan du räkna med artros, deformerade leder, skador i allmänhet, etc. De flesta klättrare slutar inte för att de inte längre vinner tävlingar i slutet på 20-årsåldern, vi kommer säkert hålla på tills vi inte kan gå eller knyta in oss själva längre.

Frågan är i stället hur man skall ta hand om sig själv så att man kan hålla på så länge som möjligt. Förvänta dig dock inget vidare evidens (i västerländsk forsknings vanliga bemärkelse), det finns helt enkelt inga stora studier specifika för klättrare. Prognoser är nog väldigt svårt att göra.

Vad gäller dina fötter så är (tror jag) det viktigaste att inte utsätta dem för samma belastning år efter år, och anpassa belastningen efter vad dina fötter tål just nu. Det kan vara att ha flera olika skomodeller, olika styva, olika raka tår (innåt eller uppåt), olika konstruktion så att sömmar med mera belastar olika. Använd olika storlekar på samma skomodell beroende på vilken sorts klättring du bedriver, variera din klättring, ett par storskor sitter ju lite annorlunda än ett par supertighta Frankenjura-skor ;)

Vad gäller ditt aktuella problem så låter det som att du skall byta skomodell ett tag (men kasta inte de gamla). Liktornar är enligt min uppfattning ganska vanligt på ffa lilltårnas utsida, det låter inte som att det är det du har. Mjuka knölar på ffa stortårnas yttre led är något annat, bindväv, brosk, kronisk inflammerad underhudsvävnad? Eller något annat? Kolla på fötterna på de flesta som klättrat aktivt i 10+ år och du ser säkert något liknande. Börjar det blöda och är mjukt så är det inte en liktorn (dvs tjock död hud). Oavsett så mår de bra av att få en annan belastning, gå till din klätterbutik och köp ett par bekväma skor med rak tå (sannolikt ett par ganska styva) och kör med de när du kan.

Personligen så kan jag nu mer nästan bara ha ett märke och i princip en läst, allt annat sitter ganska kass. Som tur är så har jag format mina fötter efter en (som det visade sig) ganska snäll sådan med ganska raka tår och ganska styv sula. Mina stortår mår fint men mina lilltår ser helt missbildade ut, fötterna fungerar lyckligtvis riktigt bra iaf.

Tyvärr famlar vi nog alla ganska mycket i mörkret vad gäller vad som är bäst i långa loppet. Men lycka till ;)

/Per Larsson

Knölen på min tå är inte speciellt hård. Kanske bara inte tillräckligt gammal ännu dock.

Frågan är nu om det kommer att innebära problem/artros/amputation senare i livet och om det därför är kritiskt att åtgärda?

Mjuk förhårdnad?
Belastad hud ger hård och tjock hud.
Benpålagring och brosk bildas i irriterad led/ledhinna t ex av artros.
Mjuk (ibland varierande hård beroende på aktuellt tryck) knöl ofta ledvätska som tagit sig ut (Ganglion) från irriterad led/senskida, t ex av artros.

Så artros är snarare orsak än följd av förhårdnader, du behöver alltså inte behandla med tanke på framtida besvär, det får man inte AV förhårdnader.

Blödning-> Sår-> Infektion!
Är däremot en allvarlig risk med att hålla på och skada huden. En infekterad led (från t ex ganglion som skadats vid filning) blir mycket snabbt stel/artros.
Har man mycket besvär av förhårdnader som inte är bara hud så skall man nog låta operera sig på riktigt under sterila förhållanden, har man inte så mycket besvär skall man bara låta det vara.

(Vad nu en forumbeskrivning av tillståndet egentligen kan vägleda till korrekt behandling).

Om du tänker dig att ha en lång och aktiv klätterkarriär så kan du räkna med artros, deformerade leder, skador i allmänhet, etc. [...]

Vad gäller ditt aktuella problem så låter det som att du skall byta skomodell ett tag (men kasta inte de gamla). Liktornar är enligt min uppfattning ganska vanligt på ffa lilltårnas utsida, det låter inte som att det är det du har. Mjuka knölar på ffa stortårnas yttre led är något annat, bindväv, brosk, kronisk inflammerad underhudsvävnad? Eller något annat? Kolla på fötterna på de flesta som klättrat aktivt i 10+ år och du ser säkert något liknande. Börjar det blöda och är mjukt så är det inte en liktorn (dvs tjock död hud). Oavsett så mår de bra av att få en annan belastning, gå till din klätterbutik och köp ett par bekväma skor med rak tå (sannolikt ett par ganska styva) och kör med de när du kan.

Tack för de värmande orden om mina framtidsutsikter :)

Jag har ett par andra skor som jag kan ha hela dagen utan problem, mina så kallade "tradskor". Jag varvar med dem nu och använder alltid dem om det inte är seriöst projektklängande. En annan sak är ju att se till att ta av de trånga skorna mellan försöken, även om jag kan ha dem länge innan det börjar ömma.

Mina knölar blöder bara om jag försöker fila ned dem (som jag tänkt att man kan göra med en hudknöl). De blöder inte spontant utan ser väldigt friska ut.

Mjuk förhårdnad?
Belastad hud ger hård och tjock hud.
Benpålagring och brosk bildas i irriterad led/ledhinna t ex av artros.
Mjuk (ibland varierande hård beroende på aktuellt tryck) knöl ofta ledvätska som tagit sig ut (Ganglion) från irriterad led/senskida, t ex av artros.

Så artros är snarare orsak än följd av förhårdnader, du behöver alltså inte behandla med tanke på framtida besvär, det får man inte AV förhårdnader.

Blödning-> Sår-> Infektion!
Är däremot en allvarlig risk med att hålla på och skada huden. En infekterad led (från t ex ganglion som skadats vid filning) blir mycket snabbt stel/artros.
Har man mycket besvär av förhårdnader som inte är bara hud så skall man nog låta operera sig på riktigt under sterila förhållanden, har man inte så mycket besvär skall man bara låta det vara.

(Vad nu en forumbeskrivning av tillståndet egentligen kan vägleda till korrekt behandling).

Tack för info om artrosen! Jag trodde att man kunde förvärva den genom att misshandla lederna såhär.

Jag filar inte längre på knölarna eftersom de blödde då jag försökte. De blödde helt enkelt bara som normal hud gör när man skrapar den.

Jag låter knölarna vara och varvar med andra skor samt är allmänt ömsintare mot fötterna.

Tack!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg