Förebilder

Vilka är era idoler/förebilder inom paddling! Vem, och i så fall varför?

Själv är jag imponerad av Freya Hoffmeister pga hennes otroligt breda paddlingskompetens. Väldigt duktig kajakakrobat, men även expeditionspaddlare och stark bråttompaddlare.
Charmig också, borde kunna locka in många i paddlingsträsket!

Kan bara hålla med! Den tjejen kan tydligen allt! Otroligt läckra å fina bilder finns på henne å hennes otroliga akrobatik i kajak har jag sett här nånstans! Charmig? Har hört motsatsen tyvärr!
Men det vill inte jag tro på :)

/Janne

Haha!

Ska man ta avsaknaden av förebilder som att folk mest är imponerade av sig själva? ;)

Fast Bill Mason verkade vara en skön snubbe.

Förebild och förebild men jag tilltalas av folk som gör något extremt av "misstag" när de håller på med något de älskar.

Oscar Speck, tysk elektriker som blev arbetslös och hoppades på att få jobb i en koppargruva på cypern. Eftersom han gillade att paddla sin klepper så bestämde han sig för att paddla ner.
Han blev dock så fäst vid själva paddlandet/resandet att han fortsatte en bit till och efter att bla.a ha blivit nästan uppäten av indonesiska kanibaler så steg han iland, sju år senare, i australien.

Jag tycker att Jim Danielsson har betytt väldigt mycket för det svenska paddlingsintresset. Intressanta långfärdsberättelser, "galna" idéer 75 år och fortfarande aktiv lååångfärdskanotist.

Siven är också en bra förebild bland slättvattenpaddlare. Delar aktivt med sig av sina erfarenheter vilket är ganska ovanligt bland självupptagna elitkanotister/tränare.

Mikael Rosén var den jag hyrde av, gick kurs hos och sen köpte av. Umgicks mycket med honom tills han flyttade tillbaka till Sandviken/Gävle.

Han skrev också en bok om paddling som jag själv hade stort nöje av.

De äldre slätpaddlarna kanske kommer ihåg honom som lovande junior på 70-80 talet (?) med bla nordiskt mästerskap.

Sådärja! Nu gläntas det på inspirationspungen! Jag som är småtting och aldrig sett insidan av en kanotklubb visste inte vem Gert Fredriksson var. Nu, ett wikipediabesök senare vet jag, och förstår utlämnande av motivering...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg