Fördel linjalkompass respektive spegelsyftkompass?

Vad finns det för för och nackdelar med linjalkompass respektive spegelsyftkompass förutom den eminenta smikspegel som medföljer spegelkompassen?

Användnongsområde osv, är spegelkompasse mer precisa?
Vad bör man välja?

Syftkompasser

En bra syftkompass kan ha en så pass bra noggrannhet som 1/2 grad. En sådan är t ex SILVA ECLIPSE 99 PRO som har ett spegelsystem och ett uppfällbart sikte. Det finns enklare varanter med ett prisma i stället för spegel och dessa tar mindre plats än ovanstående men har också bra prestanda t ex SILVA EXPEDITION 54. Enklare spegelkompasser har inte så bra prestanda t ex SILVA FIELD 26 men den skaffar nog mer för kompassnålen än för spegeln och syftmöjligheten.

Sedan finns det olika elektroniska alternativ från t ex Suunto. Jag litar inte riktigt på min elektroniska kompass i min Suuntoklocka det känns mer pålitligt med ett system där man ser magneten och att den kan röra sig fritt i kompasshuset.

Thure

bergkåt; sa:
Vad finns det för för och nackdelar med linjalkompass respektive spegelsyftkompass förutom den eminenta smikspegel som medföljer spegelkompassen?

Användnongsområde osv, är spegelkompasse mer precisa?
Vad bör man välja?

Båda kompasstyperna har ju linjal men den ena har dessutom möjlighet till exaktare syftning. Spegeln kan dessutom användas för att förebygga kylskador och för att avge nödsignaler mm. Ofta skyddar dessutom spegelhuset kompassen i hopfällbart skick.

/J

När har man störst nytta av att syfta? När man skall gå rakt över öppna ytor? Har man nytta av syftning på längre sträckor i skog?

Framförallt så är det ju utmärkt med en syftkompass för att göra en krysspejling och bestämma sin position på kartan / sjökortet.

Ursäkta en dum fråga...

...från en som aldrig använt syftkompass:

Hur gör man egentligen? Jag är bara lite nyfiken.

Jag har aldrig upplevt problem med att hitta som beror på att jag "siktar fel" med min vanliga kompass. När jag går på kompass brukar problemet vara att någon placerar små kärr mellan mig och riktpunkten hela tiden ;-)

Men jag inser att det är en fråga om olika terräng och användningsområde.

Från kartan till verkligheten T.O.R.

Som några redan sagt, ska man bara använda kompassen för att ta kurser från kartan och gå efter dessa i verkligheten så är en syftkompass ganska meningslös, till och med sämre än en vanlig enligt min mening eftersom den oftast har kortare linjal och alltså är svårare att lägga efter den kurs man vill gå om det är en lång sträcka.

Men den stora fördelen med syftkompasser kommer när man vill ta en riktning från verkligheten ner på kartan.
Exempel: Man befinner sig på en platt fjällhed och vill av någon outgrundlig anledning veta exakt var man är. Man ser en mycket tydlig fjälltopp som lätt identifieras på kartan åt ett håll och den enda sjön i trakten åt ett annat håll. Nu tar man sin syftkompass, viker upp spegeln såpass att man ser nålen och kompasshuset i spegeln om man sträcker ut kompassen på rak arm. sedan tar man sikte på fjälltoppen i siktet ovanpå spegeln samtidigt som man vrider huset tills det står i samma riktning som nålen (titta i spegeln). Sedan lägger man kompassen på kartan, med linjalens ena ända vid fjälltoppen och matchar linjerna i huset mot magnetiska norr (som tyvärr inte är utmärkt på kartan... måste räknas ut) och ritar en linje längsmed linjalen. Sedan gör man på samma sätt med sjön. I krysset mellan linjerna befinner du dig. Ju närmare 90 grader det är mellan de saker du syftar mot desto bättre blir positionen.

Sen är det ju bara frågan hur ofta man har nytta av en så exakt position... i alla fall vid friluftsliv.

Syftkompass använder man primärt för att pejla, men ska man rakt med precision så behövs det.

Jag skulle t.ex. göra en bana åt våra scouter där de fick gå i sick-sack mellan två parallella stigar (markerad startpunkt och sen lappar med bokstäver där de kom fram så de efteråt kunde kolla hur snett de gått) och där behövdes verkligen syftkompassen. Jag hade nog behövt en assistent och ett lasersikte för att göra banan riktigt bra:)

För de flesta spelar det inte så stor roll om man kommer 50 meter snett på en kilometer (lite drygt 2 graders fel, om jag nu inte räknat som en kratta).

Re: Från kartan till verkligheten T.O.R.

skrinnare; sa:
Nu tar man sin syftkompass, viker upp spegeln såpass att man ser nålen och kompasshuset i spegeln om man sträcker ut kompassen på rak arm. sedan tar man sikte på fjälltoppen i siktet ovanpå spegeln samtidigt som man vrider huset tills det står i samma riktning som nålen (titta i spegeln).

Aha!
Jag hade fastnat i en bild av att titta på målet i spegeln, inte nålen. Tack!

*Känner mig lite dum*

Fast fortfarande väl linjalkompassen duga bra, så länge man inte sysslar med lantmäteri eller kartritning.

Att pejla sin position med kompass är kul. Har bara gjort det på allvar en gång. (Ville vara säker på vilken av några liknande dalgångar vi kom ut genom. På kartan såg de ut som distinkta sänkor, men i verkligheten var det inte lätt att skilja de separerande småtopparna från varandra.)

Re Från kartan till verklighet

När man navigerar på en båt kan det många gånger vara av stort intresse att veta var man är precis. Om man nu inte har en GPS eller innann det fanns Gps:er så var syftkompasser och krysspejling en bra metod.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg