Jo, jag håller helt klart med om vad alla i den här tråden säger. Såklart ska vi göra vad vi kan för att skydda de här arterna. Men nu var det ju inte riktigt detta som saker gäller. Nyhetsartikeln gäller inte huruvida enstaka fjällvandrare skulle störa eller ej - och det antar jag att de inte heller gör i det specifika fallet, i vilket fall nämns det ej i artikeln - utan problemet som lyfts gäller kriminella, och uppenbarligen tämligen välorganiserade sådana, som sabbar för fåglarna. Och det gör frågan till tämligen politisk: är det då ett bra val att vilja få upp ÄNNU fler turister till fjällen?
Jag menar, så länge man inte massivt marknadsför fjällen till en bred och icke fjällkunnig målgrupp, kan vi kanske bättre räkna med att det fåtal vandrare som på egen hand skapar sig ett intresse för naturen också respekterar denna. Jag är orolig för vad en större exploatering av fjällvärlden kan leda till på sikt. Då lär vi nog få se många fler förbud av den här typen, alltså av arten: "Nu har allt det trampats ner och skräpats ner så mycket kring Kebnekaise att vi nog får ta och förbjuda tillträde här under några månader".
Summa summarum: Människor = problem. Många människor = fler problem.
Dystopiskt sinnad såhär på nationaldagseftermiddagen...