Förbjuda eller reglera helikopterskidåkning i svenska fjällen?

AliciaS

Forumvärd
I de flesta länder där skidåkning är stort är helikopterskidåkning förbjudet eller starkt reglerat. Svenska fjällen är undantaget och lockar allt fler. Efter dödsolyckan i Abisko nyligen har debatten om helikopterskidåkning tagit fart.

I vår senaste artikel kritiserar flera profiler heliskiing. Där kan du även tycka till i vår enkät. :)

Vad tycker ni? Borde helikopterskidåkning i svenska fjällen förbjudas eller regleras?

/Alicia, Utsidan

Senast ändrad:
Yes ! Detta var väl uppe tidigare ? Jag tycker att hkpturer ska vara förbjudna för det mesta. Ska man vara i fjällen i populära områden får man gå eller skida dit. Ingen HeliSki, inga hkpturer runt/till Keb, eller i närhetan av Abisko !

Med några få undantag, tex till Staloluokta från Ritsem och Kvikkjokk. Även ok att flyga ut fiskare och paddlare i ödemarksområden långt borta från normala stråk. ! :)

Vad är det som skall förbjudas? Är det bullret, användningen av fossila bränslen för nöjes skull eller rika personers nöjeskonsumtion som belastar planeten?

Varför undanta snöskotertrafiken för nöjes skull som också bullrar och använder fossila bränslen samt stör vilda djur och renkalvningen.

Många pudersnöjägare använder snöskotrar för att ta sig uppför varför inte förbjuda det också? Eller skulle det vara OK om man använde tystare elskotrar?

Globalt torde t ex turism med jetflyg och kryssningar med stora fartyg vara ett mkt större problem.

Jag tycker man bör tänka igenom och diskutera hela det här frågepaketet innan man börja förbjuda just helikopterskidåkning.

Personligen så föredrar jag att ta mig upp för fjällen för egen maskin. För att ta mig till fjällen åker jag ibland tåg och rätt ofta bil. Är det OK trots att jag inte skaffat elbil ännu?

Thure

Skoter är en bra jämförelse. Skoterkörning är kraftigt reglerat med förbudsområden och sen en del leder & områden där det är tillåtet. Samma borde ske för hkptrafik !!

Senast ändrad:
Heliskiing verkar vara en ganska onödig verksamhet. Eventuella laviner sätter väl inte bara den egna gruppen i fara, utan även andra turister.

Å vill de åka utför i pudersnö, så får de väl själva klättra upp för berget först. Annars finns det som sagt liftar och slalombackar här och var i fjällen.
/Niklas

Aldrig provat, kommer sannolikt aldrig prova. Men jag tycker inte det ska förbjudas. Motorfordon i fjällen är redan ordentligt reglerat. Det finns hur mycket fjäll som helst i skandinavien där det inte flygs helikopter. Stör man sig på det så kan man ju undvika de få ställena de flygs på. Vill man gå på tur utan att se folk åker man tex inte Jämtlandstriangeln.

Först av allt så skulle jag vilja trycka på att ansvaret ligger på den enskilda skidåkaren i dag. Av egen erfarenhet har jag själv sett relativt oerfarna skidåkare boka sig på en heliski tur. Om du åker heliski eller går med stighudar är ju i grunden inte kärnan ur ett säkerhetsperspektiv.

Ska du åka "off-pist" som kan göras både från lift-system, genom att klättra eller ta sig upp med stighudar eller genom sk. heliskiåkning SKALL DU ha utbildning i lavinsäkerhet! Med det menar jag att du ska ha kunskap och kunna läsa terräng, kunna läsa och analysera snötäcket, ha teoretisk och praktisk kunskap och sök med transceiver samt lavinsond. Genomgått teoretisk och praktisk utbildning hur du genomför en framgrävning av en person som begravts i snömassor. I min mening skall du utöver detta vara en GOD skidåkare och ha GOD fysik. Åker man offpist har man dessutom rätt kläder, rätt skidor, transceiver, lavinsond, lavinsäck.

Mina skidkompisar inklusive mig har en gyllene regel. Ingen som inte uppfyller ovan åker med oss. Trotts våra regler och med huvudmålet att undvika farliga partier har vi råkat ut för olyckor. Att dras med och begravas i en lavin är inte speciellt kul. Jag har egen erfarenhet av att bli framgrävd av mina kompisar. Att olyckan kan komma är något du måste vara beredd på. Det finns inget som är 100% säkert när det gäller skidåkning offpist i alpin terräng.

På många ställen ställer man krav på att du åker med guide tex när man åker Toula Glaciären. Att betänka när du åker offpist är att du ska bete dig som jag skriver ovan annars kan du bli åtalad för oaktsamhet eller i värsta fall uppsåt.

Här kan du läsa lite mer om lavinsäkerhet och riskbedömning: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:994927/FULLTEXT01.pdf

Att klassa offpist och heliski som en snobbsport för rika är helt fel i min värld. Alla är fria att sätta pengar på de intressen de prioriterar. Bor man billigt som mig har man råd med några Heli-lyft per år. Att förbjuda och begränsa Heliski är att inskränka en enorm upplevelse och jag ser inte nån heliski tur som inte är fullbokad helikopter.

Åk säkert och ha kul :)

Först av allt så skulle jag vilja trycka på att ansvaret ligger på den enskilda skidåkaren i dag. Av egen erfarenhet har jag själv sett relativt oerfarna skidåkare boka sig på en heliski tur. Om du åker heliski eller går med stighudar är ju i grunden inte kärnan ur ett säkerhetsperspektiv.

Ska du åka "off-pist" som kan göras både från lift-system, genom att klättra eller ta sig upp med stighudar eller genom sk. heliskiåkning SKALL DU ha utbildning i lavinsäkerhet! Med det menar jag att du ska ha kunskap och kunna läsa terräng, kunna läsa och analysera snötäcket, ha teoretisk och praktisk kunskap och sök med transceiver samt lavinsond. Genomgått teoretisk och praktisk utbildning hur du genomför en framgrävning av en person som begravts i snömassor. I min mening skall du utöver detta vara en GOD skidåkare och ha GOD fysik. Åker man offpist har man dessutom rätt kläder, rätt skidor, transceiver, lavinsond, lavinsäck.

Mina skidkompisar inklusive mig har en gyllene regel. Ingen som inte uppfyller ovan åker med oss. Trotts våra regler och med huvudmålet att undvika farliga partier har vi råkat ut för olyckor. Att dras med och begravas i en lavin är inte speciellt kul. Jag har egen erfarenhet av att bli framgrävd av mina kompisar. Att olyckan kan komma är något du måste vara beredd på. Det finns inget som är 100% säkert när det gäller skidåkning offpist i alpin terräng.

På många ställen ställer man krav på att du åker med guide tex när man åker Toula Glaciären. Att betänka när du åker offpist är att du ska bete dig som jag skriver ovan annars kan du bli åtalad för oaktsamhet eller i värsta fall uppsåt.

Här kan du läsa lite mer om lavinsäkerhet och riskbedömning: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:994927/FULLTEXT01.pdf

Att klassa offpist och heliski som en snobbsport för rika är helt fel i min värld. Alla är fria att sätta pengar på de intressen de prioriterar. Bor man billigt som mig har man råd med några Heli-lyft per år. Att förbjuda och begränsa Heliski är att inskränka en enorm upplevelse och jag ser inte nån heliski tur som inte är fullbokad helikopter.

Åk säkert och ha kul :)
Tycker det där var lite väl överdrivet. Finns en massa fina skidturer där man hela tiden befinner sig i terräng under 30 grader vilket gör risken minimal. Så väldigt bra skidåkare behöver man inte heller vara.

Tycker det blir fel att prata om offpist och heliski som samma sak. Såg att 3 åk heliski kostar 7000 kr vilket är rätt mycket dyrare än att gå 3 turer. Tror nog de allra flesta som gör det har en del pengar.

Är nästan bara på tur i områden där man varken får köra skoter eller fly helikopter. Tycker det är en fördel.

Tycker det där var lite väl överdrivet. Finns en massa fina skidturer där man hela tiden befinner sig i terräng under 30 grader vilket gör risken minimal. Så väldigt bra skidåkare behöver man inte heller vara.

Tycker det blir fel att prata om offpist och heliski som samma sak. Såg att 3 åk heliski kostar 7000 kr vilket är rätt mycket dyrare än att gå 3 turer. Tror nog de allra flesta som gör det har en del pengar.

Är nästan bara på tur i områden där man varken får köra skoter eller fly helikopter. Tycker det är en fördel.
Det är ju fritt att tycka vad man vill.. vi har ofta åkt lite offseason och för 4000-5000 per person har vi åkt från ljuset kommit till det skymt. Tycker också det är var mans ensak vad de lägger pengar på. Det finns heller inget som säger att du inte är utsatt för lavinrisk om det understiger 30 grader även om risken minskar.

När jag pratar om offpist avser jag risken. Bor man i en hyreslägenhet för 10-15K per månad eller i villa är säkerligen 7000 kr mycket för några heliskiåk on season. Bor du för 3K per månad och lever för äventyr är det en annan sak. Som sagt vad är rätt och fel? Om jag lägger 50% av mina intäkter på äventyr är jag en rik propp eller väljer jag göra det jag älskar? Vi kan bara leva det liv vi själva vill. Jag har säkert inte högre lön än dig Fredrik men andra prioriteringar..

Det är ju fritt att tycka vad man vill.. vi har ofta åkt lite offseason och för 4000-5000 per person har vi åkt från ljuset kommit till det skymt. Tycker också det är var mans ensak vad de lägger pengar på. Det finns heller inget som säger att du inte är utsatt för lavinrisk om det understiger 30 grader även om risken minskar.

När jag pratar om offpist avser jag risken. Bor man i en hyreslägenhet för 10-15K per månad eller i villa är säkerligen 7000 kr mycket för några heliskiåk on season. Bor du för 3K per månad och lever för äventyr är det en annan sak. Som sagt vad är rätt och fel? Om jag lägger 50% av mina intäkter på äventyr är jag en rik propp eller väljer jag göra det jag älskar? Vi kan bara leva det liv vi själva vill. Jag har säkert inte högre lön än dig Fredrik men andra prioriteringar..
Risken är minimal på turer under 30 grader och jag tycker det du skrev angående risken och vad man måste kunna och ha är överdrivet.

Är säkert några som prioriterar heliski utan att för den skull ha en massa pengar. Skulle dock bli förvånad om de är fler än en liten minoritet.

Jag är emot heliski för att det stör och jag gärna vill ha områden där det inte är en massa trafik av helikoptrar eller skotrar.

Verkar inte heller som att områdena som man använder mest är speciellt långt ifrån där rätt många är på tur, Abisko, Riksgränsen och Kebnekaise.

Terrängkörningslagen stoppar ju människor från att använda fordon i naturen generellt, så frågan är väl kanske varför flygetyg och cyklar är undantagna ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg