Först av allt så skulle jag vilja trycka på att ansvaret ligger på den enskilda skidåkaren i dag. Av egen erfarenhet har jag själv sett relativt oerfarna skidåkare boka sig på en heliski tur. Om du åker heliski eller går med stighudar är ju i grunden inte kärnan ur ett säkerhetsperspektiv.
Ska du åka "off-pist" som kan göras både från lift-system, genom att klättra eller ta sig upp med stighudar eller genom sk. heliskiåkning SKALL DU ha utbildning i lavinsäkerhet! Med det menar jag att du ska ha kunskap och kunna läsa terräng, kunna läsa och analysera snötäcket, ha teoretisk och praktisk kunskap och sök med transceiver samt lavinsond. Genomgått teoretisk och praktisk utbildning hur du genomför en framgrävning av en person som begravts i snömassor. I min mening skall du utöver detta vara en GOD skidåkare och ha GOD fysik. Åker man offpist har man dessutom rätt kläder, rätt skidor, transceiver, lavinsond, lavinsäck.
Mina skidkompisar inklusive mig har en gyllene regel. Ingen som inte uppfyller ovan åker med oss. Trotts våra regler och med huvudmålet att undvika farliga partier har vi råkat ut för olyckor. Att dras med och begravas i en lavin är inte speciellt kul. Jag har egen erfarenhet av att bli framgrävd av mina kompisar. Att olyckan kan komma är något du måste vara beredd på. Det finns inget som är 100% säkert när det gäller skidåkning offpist i alpin terräng.
På många ställen ställer man krav på att du åker med guide tex när man åker Toula Glaciären. Att betänka när du åker offpist är att du ska bete dig som jag skriver ovan annars kan du bli åtalad för oaktsamhet eller i värsta fall uppsåt.
Här kan du läsa lite mer om lavinsäkerhet och riskbedömning:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:994927/FULLTEXT01.pdf
Att klassa offpist och heliski som en snobbsport för rika är helt fel i min värld. Alla är fria att sätta pengar på de intressen de prioriterar. Bor man billigt som mig har man råd med några Heli-lyft per år. Att förbjuda och begränsa Heliski är att inskränka en enorm upplevelse och jag ser inte nån heliski tur som inte är fullbokad helikopter.
Åk säkert och ha kul