Förberedelser: Mt. Blanc för en novice?

Hej,

Jag en kille på 20, som tänkte försöka mig på Mont Blanc, självklart med godkända UIAGM guidar genom ett bra stabiliserat företag. Har nån några erfarenheter de vill dela med sig kring såna byrå till mt. blanc, villka som är bra och stabila samt har nordisk/engelsk talande guider?

De flesta byråer säger det vanligvis inte krävs att man har alpinklättring erfarenhet ifall man köper ett paket som de stötter som inkluderar träning inom enkla alpin tekniker som isyxa, stegjärn o.s.v. då blir det självklart på 2000-3000m höjt för samtidigt att avklimatisera tillräckligt. Leden de flesta företag tycks använda sig av är Goûter leden, då den enligt vad jag kan hitta är enklast och ger bästa möjligheter för att klara toppförsöket? ovanstående bringer mig vidare till:

Men vad kan jag göra bredvid (innan mt. blanc) för att boosta mitt erfarenhets nivå så jag minskar risken för ett misslyckad toppförsök?
med ovanstående fråga syftar jag mest på saker som:
kurser: bergklättrings- alpinklättrings- och isklättringskurser?
Klättring/vandring: kebnekaise och Jämtlandstriangeln m.m?
träning: Villket träningsnivå ska man hålla för att kunna hålla det långvariga, submaximala arbete som mt. blanc kräver?
Annat: Ideer :) ?

Som ni ser är jag precis på ingång med mitt projekt, och är motiverat till att ge mitt bästa till en chamonix resa mot juni/juli/august 2009. Ursäkta för ett långt inlägg, det finns bara så många frågor för en novice :) och ja, jag har sökt igenom allt vad jag kan hitta!
Förresten tar jag inget ansvar för den fullt möjliga danska skriftliga accent i ovanstående text :)

Tack på förhand

Några korta råd:
Har du bara pengar att betala en kompetent guide så är det tre saker som krävs för att du ska lyckas:

* Du måste orka.
* Du måste våga.
* Du måste ha tillräckligt bra väder.

Du kan visserligen gå kurser på hemmaplan, men ärligt talat är det bättre att du lär dig alpin teknik i alperna. Vanliga klätterkurser finns ju, men det du lär dig på en grundkurs har du ingen nytta av på Mt Blanc. (Likheterna slutar ungefär när du tagit på dig selen...) Så avsätt tillräckligt med tid på plats, så maximerar du dessutom chanserna att få bra väder.

När det gäller träning, så behöver du bra kondis och starka ben.
Gör långa löppass i långsamt tempo och ta på dig en ryggsäck och knata uppför en slalombacke.

För att lyckas på Mont Blanc måste du framför allt vara ordentligt acklimatiserad. Kroppen börjar automatiskt att acklimatisera sig vid runt 2500 m och över 3000 bör du inte rör dig allt för många timmar utan att vara acklimatiserad. Rätt många drabbas av AMS på Mont Blanc av den enkla anledningen att de går för snabbt mot toppen.

Notera att bättre kondition inte hjälp mot dålig acklimatisering och att enda botemedlet heter descent.

Nästa punkt för att lyckas är att vara snabb, vilket du blir genom bra teknik och kondition. Teknik på Goutier-leden gäller framför allt förmåga att gå samt klättra korta passager med stegjärn. Isyxa behövs inte, även om alla verka bära med sig en - då den liksom ingår i alpinkitet. På Goutier funkar ett par vandringsstavar bättre.

Har du som mål att lyckas bestiga Mont Blanc och sen inte fortsätta med andra berg, så behöver du inte gå någon kurs. Lägg tid och pengar istället på ordentlig acklimatisering och att gå/klättra korta passager med stegjärn.

Finns en del om Mont Blanc på min webbsida

Ja bästa rådet är att ha gott om tid där nere. Då hinner du acklimatisera dig, invänta väder och vänja dig vid utrustningen.

tack för snabba svar :)
avklimatisering känns jo viktigt, precis som ni säger.. företagen som erbjudar guidar, säljer 1 veckas packet som då har allt inom sig, till dock en ganska många guldbitar. Kan man åka ned ditt och avklimatisera själv med tält och evt. ta alpinkurs när man är där innan mt. blanc och sen hyra ett guidad toppförsök för 1-2 dagar??? känns som det ville vara optimalt för en studerande novice, då jag maximerar möjligheten för bra väder samt inte kastar bort 20.000kr på ett packar inkl. allt.

Förresten är det bara att höra av sig ifall någon känner för att åka med till mt. blanc, blir juli/august 2009. eller kanske kebnekaise från östsidan efter januari/februari, planen är att göra det med tält och packning.

har satt igång interval träning på backa nu med 20kg.. då jag pauser med 30-40% puls springning..

avklimatisering känns jo viktigt, precis som ni säger.. företagen som erbjudar guidar, säljer 1 veckas packet som då har allt inom sig, till dock en ganska många guldbitar. Kan man åka ned ditt och avklimatisera själv med tält och evt. ta alpinkurs när man är där innan mt. blanc och sen hyra ett guidad toppförsök för 1-2 dagar??? känns som det ville vara optimalt för en studerande novice, då jag maximerar möjligheten för bra väder samt inte kastar bort 20.000kr på ett packar inkl. allt.

Förresten är det bara att höra av sig ifall någon känner för att åka med till mt. blanc, blir juli/august 2009. eller kanske kebnekaise från östsidan efter januari/februari, planen är att göra det med tält och packning.

har satt igång interval träning på backa nu med 20kg.. då jag pauser med 30-40% puls springning..

Låter som ett bra upplägg. Du kommer att greja detta om du bara har vädret med dig. Nästan så att jag tror att en Keb bestigning via östra i jan/feb är ett järvare projekt rent riskmässigt än Mt Blanc på sommaren med bergsguide.

En hel vecka , eller 2 veckor som jag har för mej att UCPA har i sitt Mt Blanc-program är väldigt pricey + lite onödigt kanske. Helt klart kan du acklimatisera på egen hand och sen hitta en guide via Bureau de Guide i Chamonix. Fast räkna med att UIAGM-guiden i fråga /om han är det allra minsta seriös/ kommer att vilja se att du behärskar stegjärnsteknik och har en hyfsad uppfattning om vad du ger dej in på innan han tar med dej upp Mt Blanc. Kanske kan du hyra guiden för 1 dag + toppförsöket... Nu är det iofs inte raketforskning att gå med stegjärn men om man aldrig gjort ngt som ens är i närheten av alpinism kanske lite professionella tips och träning kan vara bra innan man försöker sej på bestigningen. Har för mej att av alla dem som försöker bestiga Mt Blanc varje år lyckas bara 50%, trots att det eg är en förhållandevis lätt bestigning, att verkligen optimera sina förberedelser kan således vara bra:)

Betr fys-träning innan så funkar löpning och vandring, gärna i uppförsbacke med packning, bra som förberedelse.

Lycka till!

Ett råd till!

Fokusera inte för mycket på Mt Blanc. Åk ned med utgångspunkten att du ska ha en härlig alpin resa som kanske leder upp på just den toppen. Alperna är fullt av toppar, och är förhållandena inte rätt för just Mt Blanc så ligger berget kvar nästa år.

Ett råd till!

Fokusera inte för mycket på Mt Blanc. Åk ned med utgångspunkten att du ska ha en härlig alpin resa som kanske leder upp på just den toppen. Alperna är fullt av toppar, och är förhållandena inte rätt för just Mt Blanc så ligger berget kvar nästa år.

Håller med. Respekterar folk som har den insikten att vända trots att man kanske bara är 200 m från toppen. Att stå på en topp är bland det coolaste som finns men samtidigt är det bara en topp. Finns bra mycket viktigare saker i livet. Det är modigare ett beslut att vända än att fortsätta och kanske lita på att guiden lotsar en ner.

Låter som ett bra upplägg. Du kommer att greja detta om du bara har vädret med dig. Nästan så att jag tror att en Keb bestigning via östra i jan/feb är ett järvare projekt rent riskmässigt än Mt Blanc på sommaren med bergsguide.

Hmm, jag kanske har undervurderad Keb! jag ska försöka ta kontakt med lite företag som erbjuder keb resor och prata med dem, kanske man därigenom kan få alpin-utbildning så man kan spara på själva mt. blanc resan?
Ifall nån är sugen på att ge Kebnekaise ett försök, kan ni bara skriva till mig

En hel vecka , eller 2 veckor som jag har för mej att UCPA har i sitt Mt Blanc-program är väldigt pricey + lite onödigt kanske. Helt klart kan du acklimatisera på egen hand och sen hitta en guide via Bureau de Guide i Chamonix. Fast räkna med att UIAGM-guiden i fråga /om han är det allra minsta seriös/ kommer att vilja se att du behärskar stegjärnsteknik och har en hyfsad uppfattning om vad du ger dej in på innan han tar med dej upp Mt Blanc. Kanske kan du hyra guiden för 1 dag + toppförsöket...

Det låter jo faktiskt lite bättre, och i allmänhet som ett mer stabilt upplägg. ska försöka ta en mindra utbildning i alpin uppe vid Keb. Bureau de Guide i Chamonix som du skriver om, är det ett företag eller är det värd att gå igenom multiple för bättre "deals"?
Ifall nån är sugen på en förhoppningsvis underbar mt. blanc tur i sommertid, är det bara att kontakta mig (under ovanstående upplägg, som ifall vi är 2 blir hälften så dyrt som annars)

Ett råd till!

Tack för rådet Gustav :) du har helt rätt, går jo inte att diskutera..

tack för bra inlägg, väldigt informativt och börjar att inse storleken av mitt mål.

Ucpa

Att välja att gå en kurs med UCPA är enligt mig alltid ett prisvärt allternativ. Jag har själv gått några kurser med UCPA både sommar och vinter och har på det hela taget varit mycket nöjd. Jag har dock inte gjort någon Mt Blanc bestigning med dem, men är övertygad om att upplägget är mycket seriöst, då kursen är under 10,5 dagar med ett par olika toppar på programmet innan Mt Blanc. För Mt Blanc bestigningen kräver dock UCPA att man har lite tidigare erfarenhet, och kan hantera yxa och stegjärn. Om du hinner med en kurs i Keb under våren så tycker jag defenitivt att du ska kika på UCPA´s utbud.

De har alltid seriösa och välutbildade bergsguider, som dock kan ha lite svårt med engelskan ibland. Jag har däremot aldrig haft några problem då språkkunskaperna enligt mig aldrig är så dåliga att det påverkar säkerheten. Är du nybörjare så får du mycket värdefull fakta och kunskaper som du kan ha nytta av om du tänker satsa på tuffare saker. UCPA är som sagt ett mycket prisvärt allternativ. Det är ett helpensionskoncept där allt ingår. Boende, mat, guide och utrustning. Du kan med andra ord åka dit mycket lättpackat och få allt "serverat" på plats. Dessutom träffar man alltid mycket trevliga människor med samma intressen på UCPA centren.

Nu har jag gjort en ganska lång redogörelse om UCPA, men av erfarenhet så anser jag att de är mycket seriösa och ett bra val om man är nybörjare. Se deras hemsida: www.ucpa.se

För övrigt så vill jag önska dig lycka till, och tänk på att åka dit med en bra kondition och med en hel del backträning i bagaget. Att gå uppför och nedför är alltid lika jobbigt och påfrestande för knäna. :) Ett par andra småtips: Hög solskyddsfaktor, solen är riktigt stark på de höjderna. Ett par bra solglasögon som sitter bra och skönt, och som skyddar dina ögon ordentligt. Stavar är något som underlättar vandringen mycket och som jag inte skulle vilja vara utan på turer som den du planerar.

Om du har frågor och funderingar (angående UCPA eller annat) så tveka inte att höra av dig.

/Matilda

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg