Är nu hemma efter turen och tänkte väl "rapportera" lite, som utlovat.
Till att börja med vill jag bara förtydliga att Svartgöl är ett skitfint ställe, trots tidigare insinuationer. En solig höstförmiddag i stegarna på gölväggen är underbart. Väggen är bitvis riktigt hög (så att man undrar om ett 60 meters rep verkligen räcker) och många av linjerna följer stora formationer. Är man i aidartagen är det definitivt värt ett besök.
Helgen blev för min del ganska loj med inte mycket gjort av större intresse. Jag klättrade dock led nr 2 i föraren, den utan namn och grad. Den var riktigt fin – likt de övriga på västra utmarkerna. Grad C1+, kanske. Därefter blev det gölväggen där jag klättrade Cancerlav, A2. Helt klart ganska spicy, tyckte jag, med trevliga små "footledges" att stuka fötterna på om headsen rippar. Eller så var jag bara lite psykad. Jag gav leden "liten men tuff", A2+, ett försök men bangade pga deadheads/fixat skräp som gjorde det omöjligt att få in något att klättra på. Överlag tyckte jag denna gång att det fanns väldigt mycket deadheads som var i vägen överallt. Kanske skulle man ta och skaffa sig en "butterknife" till nästa gång. Jag klättrade första biten på Rambfeber (mest för att plåta min polare på A3:an bredvid). Är det någon som har klättrat övre halvan på Rambfeber nyligen? Från där jag stod såg den helt igenvuxen ut.
På tal om aidgrader klarade min polare A3:an och, eftersom han tidigare har klättrat Cancerlav, kunde han i en jämförelse säga att de var ungefär lika svåra. Kanske var A3:an snäppet mer ihållande.
Så det var ungefär vad vi gjorde. Det plockades också groteska mängder trattkantareller.
Vad hände förresten med Svartgölsträffen som brukade vara varje höst/vinter?