Föra kajak över norska gränsen?

Är det någon som har koll på vad som gäller om man tar med sig en kajak över gränsen till/från Norge?
Om jag tolkar Tullverkets hemsida rätt så ska allt med ett värde över 3000 deklareras när man passerar gränsen, så att du inte riskerar att få tulla för varan när du ska hem igen.

Någon som har några erfarenheter av detta?

Och att köpa en begagnad kajak i Norge är väl inte ens värt att överväga antar jag......?

Hur ofta blir man stoppad

vid riksgränsen? Har du kvitton med dig att kajaken är för eget bruk kan väl inte vara problem? Om man gick på lagens bokstav skulle man inte ens kunna ta med nya skidor.

Med hund finns numera tuffa regler om vetrinärövervakad avmaskning. Där tror jag tullarna gör stickprover.

Thure

Behövs varken kvitton eller någon deklarering. Det är sällan man blir stoppad vid norska gränsen. Har aldrig varit med om det och då passerar jag ofta över gränsövergångarna i Värmland.
Ska man deklarera allt som har ett värde som är mer än 3000 måste du deklarera din iPhone, surfplatta, skidor, dyra jacka, cykel, systemkamera osv. Det är orimligt att du ska ha med kvitto på allt det.
Vad jag förstår finns det inte heller något punktskatt på kajaker, så det förhåller sig knappast annorlunda med den. Dessutom är det i så fall de som ska bevisa att du köpt kajaken i Norge, inte tvärtom. Men visst, är du orolig så stoppa med kvittot i handskfacket, så har du helgarderat!

Låter märkligt. Gäller reglerna även bilar, paddor, kläder, klockor etc? Man tar väl aldrig med sig kvitton när man åker på bilsemester.

För du över en splitter ny kajak invirad i plast finns det säkert någon tullregel, men din begagnade kajak med någon repa? No way. Klart du får ta med dig friluftsutrustning till eget bruk. Du har ju med dig flytväst och paddel och planerar en tur i den och den fjorden. Ska du föra över en vagn med begagnade kajaker utan att ha med övrig utrustning eller kan förklara mängden kajaker kanske de reagerar.
Klart du kan köpa en begagnad kajak i Norge och ta hem. Du skulle nog kunna köpa en ny med. Paddla en sväng där och dokumentera det. Finns ingen tullare som är intresserad av din begagnade kajak.

Finns ett skämt om detta.
En man cyklar varje dag över gränsen in i Norge. Han har alltid en brödlimpa på pakethållaren. tullarna blir givetvis misstänksamma och undersöker mannen och limpan. Så fortgår det varje dag i många år. Några år senare möts tullaren och mannen.
Tullaren frågar: - Nu är det väl preskriberat, men vad var det egentligen du smugglade över gränsen?
-Cyklar.

Precis! Bilar är dyra i Norge...

Alltnog, skälet till att frågan kommer upp kan ju vara att en kajak på ett biltak syns något bättre än iPads, etc inne i bilen. Men jag håller med dem som inte bedömer det till någon större risk. Övrig packning torde ju också kunna styrka syftet med resan.

En bekant på turné glömde att förtulla sin cello da gamba vid inresan till Norge. Det kostade i storleksordningen trettio lakan att få ut den igen... Oftast händer väl ingenting, men OM det synas kan det bli duktigt dyrt.

Och jag tror nog att det är DU som måste visa att den inte är köpt i Norge och skall smugglas ut.

Det är det som smugglas in i landet som är ett problem. Vi måste tulla våra verktyg och betala momsen för verktygens begagnade marknadsvärde samt ha papper på hur mycket allt väger ner på bitsnivå. Kolla på toll.nu eller ring. De är vana vid att få frågor och svarar gärna. Ska du semestra i Norge gäller andra regler än om du bor där eller planerar att lämna kajaken eller låter någon annan sitta i den eller kanske titta på den. Det kan bli väldigt dyrt så det är inte värt att ta risken. Tullarna i Eda är svenskar och snällare. Sen vet jag inte om det är bra.

Skall då bli spännande att passera gränsen i kajak och på cykel

Jag skall faktiskt paddla från Norge Kroksund till Sverige, (Haldenvassdraget -Stora Le -Foxen och Dalslands kanal till Östervallskog) andra helgen i maj. Genom en kortare transport vid Otteid på ett par kilometer (med medhavd vagn)så kommer man över till Stora Lee i Norge och kan sedan paddla rakt in i Sverige. Jag chansar på att tullen inte tar en....
I Östervallskog har jag då lämnat en cykel så att jag kan cykla de dryga 2 milen till Kroksund för att hämta bilen. En trevlig tur hoppas jag det blir utan ingripande från tull eller andra. Det jag vet att man är noga med i Norge är flytetyg som kan sprida kräftpest. Så på vissa vattendrag är det restriktioner mot att åka uppströms tex Haldenvassdraget,

//Omar

inte direkt svar på din fråga men har blivit stoppad två gånger påväg in till norge utan att ha något problem, dock tur att jag inte blev stoppad vid flytt till norge.
Har blivit stoppad båda gångerna när jag kört motorcykel av någon anledning, ena gången frågade de bara om jag hade alkohol med mig och andra gången sökte de igenom mina väskor(förmodligen av mitt svar på frågan "Vart ska du? och vad ska du göra i Norge?" som var "eeeh.......vet inte" då jag inte hade något mål) som tur skulle tullvakten precis ha rast så blev bjuden på kaffe.

Men jag hörde av någon att han inte fick ta in sina fiskesaker till norge pga spridning av laxparasiter då han inte hade desinfekterat dem eller inte kunde bevisa att han hade gjort det. Dock ingen ingen säker källa att det är så men det skadar väl inte att ha desinfektionsmedel med sig heller.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg