För lite vila

Tjenixen!
Svårt att sova, svettas på natten, ont i huvudet...
Det är väl tydliga tecken på överträning?
Jag tränar 5-6 ggr i veckan, spinning 60% bodypump 30% och löpning 10%.
Kör 5 dagar träning en dag vila in princip hela tiden.
Kör väldigt hårt på alla pass utom löpning.
/nisse
 
Svårt att säga att det just är överträning det är tecken på. Dessa symptom är ganska allmäna och kan bero på allt möjligt tex infektioner och psykiska betingelser. Men iochmed att du tränar relativt mycket så är det ju inte omöjligt. har du någon koll på vilopulsen? Det är ett ganska lätt och bra instrument för att få ytterliggare en indikation på överträning, men den påverkas visserligen av infektioner också. Rekommendationen är att du provar att vila en vecka och ser vad som händer.
 
När jag har kört ett hårt, intensivt pass (löpning, cykling etc) brukar jag också ligga och "lida" på natta. Är antagligen kroppens svar på den självspäkning (...) man utsätter sig för.

Men det kan ju vara så att det i ditt fall rör sig om något annat. Varför inte ta en vecka ledigt från träningen och se om det gör någon skillnad? En vecka ledigt från träning kan vara bra då och då så att kroppen får återhämta sig. För glöm inte att det faktiskt är ÅTERHÄMTNINGEN från träningen och INTE TRÄNINGEN i sig man blir starkare av.

Det där sista har jag gjort till en livsstil... ;)

/ G
 
Vilopulsen!
Smart det har jag inte tänkt på, jag använder pulsklockan i all träning utom bodypumpen.
Min vilopuls brukar ligga kring 45 så om jag är sjuk så borde den vara högre.
Kan jag se skilland på överträning och sjukdom med pulsklockan?
/nisse
 
schweingaard; sa:
Vilopulsen!
Smart det har jag inte tänkt på, jag använder pulsklockan i all träning utom bodypumpen.
Min vilopuls brukar ligga kring 45 så om jag är sjuk så borde den vara högre.
Kan jag se skilland på överträning och sjukdom med pulsklockan?
/nisse

Nja, egentligen inte. Men om du har en högre vilopuls än vanligt vet du iaf att du borde vila ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar